09 nov. 2021 | 11:58

Apar primele probleme la compensarea facturilor: furnizorii trag semnalul de alarmă

ACTUALITATE
Apar primele probleme la compensarea facturilor: furnizorii trag semnalul de alarmă

După cum știm, luna aceasta a intrat în vigoare măsura compensării facturilor la energie electrică și gaze naturale. Datorită acesteia, statul va suporta o parte din costul final al facturii, în cazul în care consumatorii se încadrează în anumite standarde prestabilite. Doar că această măsură stârnește deja îngrijorarea în rândul unor furnizori de energie electrică.

Engie şi E.ON trag un semnal de alarmă guvernanților, în contextul adoptării măsurii privind compensarea facturilor la energie electrică și gaze naturale.

Ce se poate întâmpla

Acești doi giganți energetici se tem de faptul că nu își vor primi la timp banii cuveniți de la stat.

În cazul în care statul nu ar fi prompt în privința plăților către ei, acest lucru ar putea să le afecteze capacitatea de a importa gaze în vârfurile de consum din timpul sezonului rece, atrag atenția reprezentanții furnizorilor.

Declarațiile acestora au fost făcute în cadrul comisiei parlamentare de anchetă privind preţul energiei.

„Nu poţi trăi dacă preţul este sub costul de achiziţie. Este preţul de pe bursă, iar noi am făcut tot ce am putut pentru a atenua efectul asupra clienţilor”, a spus Nicolas Richard, vicepreşedinte executiv şi şef al diviziei de vânzări din cadrul Engie România.

„Vă spun cu toată sinceritatea, cu aceste preţuri clar consumatorii vor avea probleme cu plata facturilor, aşa că încurajăm orice măsură de sprijinire a lor”, a precizat Richard.

Cea mai arzătoare problemă a furnizorilor nu derivă din măsura plafonării prețurilor în sine, ci din scenariul în care statul nu le-ar face plățile în timp util, ceea ce le-ar putea pune în pericol business-ul.

„Plafonarea în sine nu este o problemă, ci cum vom recupera banii şi ce se va întâmpla după ce expiră schema de sprijin. Preţul în piaţă continuă să fie mare”, a mai spus reprezentantul Engie.

De asemenea, reprezentanții E.ON Energie România, prin vocea Claudiei Griech, director general, susține că furnizorul și-a îndeplinit prevederile legale și a acționat în conformitate cu acestea atunci când a majorat prețurile. Aceasta spune că furnizorul a înștiințat legal consumatorii cu privire la prețurile majorate.

„Există incertitudine cu privire la modul în care se vor recupera aceste sume de la stat. Este foarte importantă capacitatea financiară a furnizorilor, ca să poată importa gaze în vârful de consum din iarnă, când producţia locală nu acoperă întregul consum”, a completat Claudia Griech.