03 oct. 2020 | 11:01

Răspândirea anumitor tipuri de cancer poate fi produsă de un microb oral comun

Răspândirea anumitor tipuri de cancer poate fi produsă de un microb oral comun

Vestea că ai putea avea cancer, nu este una pe care să o tratezi cu susceptibilitate. Deși cauzele sunt diverse și multe rămân încă nedescoperite, evoluția în cercetare continuă neîntrerupt.

Recent, a apărut un jucător neașteptat în acest proces: o bacterie comună. Fusobacterium nucleatum, care în mod normal se regăsește în mediul gingival și este complet inofensiv, pare să aibă un rol în răspândirea unor tipuri de cancer ale colonului, esofagului, pancreasului și – posibil – al sânului.

Studiile de laborator și probele de la pacienți indică faptul că microbul poate călători prin sânge și infecta celulele tumorale prin atașarea la o moleculă de zahăr de pe suprafața lor.

Acolo provoacă o serie de semnale și răspunsuri imune cunoscute pentru determinarea migrării celulelor tumorale.

Dacă va fi confirmtă, cercetarea legată de F. nucleatum ar putea adăuga la o înțelegere tot mai mare a modului în care microbiomul influențează progresia cancerului și poate chiar indica calea către abordări noi pentru tratament.

Ce este F. nucleatum și când devine periculos?

Într-o cavitate bucală umană sănătoasă, F. nucleatum este un membru care respectă legea comunității microbiene.

Cu o igienă dentară deficitară, diabet necontrolat și alte afecțiuni, totuși, acesta poate deveni o amenințare și poate provoca parodontită, amigdalită, apendicită și chiar travaliu prematur.

O legătură a acestei bacterii cu cancerul colorectal a fost sugerată pentru prima oară în urmă cu aproximativ nouă ani, când două grupuri de cercetare au descoperit că ADN-ul bacteriei era supra-reprezentat în țesutul tumoral al colonului în comparație cu țesutul normal.

Totuși, întrebarea a rămas: Este această eroare doar un semn de avertizare sau este un participant activ la progresia cancerului? În decursul acestui an, studii despre cancerul de colon, realizate de echipe separate, au indicat un rol activ al acestei bacterii.

“Am ajuns la aceeași concluzie prin căi diferite”, spune biochimistul Daniel Slade de la Virginia Tech.

Slade și colegii săi au descoperit că atunci când celulele tumorale de colon uman cultivate au fost invadate de F. nucleatum, acestea au produs două proteine ​​inflamatorii numite citokine – în mod specific, interleukina 8 și CXCL1 – care s-au dovedit că permit migrarea celulelor maligne.

O a doua lucrare a raportat că bacteria induce modificări în reglarea genelor care stimulează metastazarea plămânilor la șoareci.

Un al treilea studiu a stabilit că abundența F. nucleatum în țesutul cancerului de colon uman este corelată cu cantitatea de metastaze și, la șoareci, a identificat semnale suplimentare prin care microbul poate “orchestra” metastaza.

Slade și alții au demonstrat, de asemenea, că bacteria incită la un fel de furtună de citokine care vizează controlul infecției, dar care în cele din urmă exacerbează cancerul. “Este ca și cum ai arunca gaz pe un foc deja aprins”, spune Slade.

Cât de mult se întâmplă acest lucru la oameni este, desigur, o întrebare critică.

“Constatările sunt interesante și au sens”, spune Joan Massagué de la Memorial Sloan Kettering Cancer Center, care este un investigator principal al metastazelor.

Inflamația este invariabil parte a procesului metastatic, spune el, astfel încât o infecție care incită la o reacție inflamatorie dramatică într-o tumoare va avea o consecință: “ajută celulele canceroase să se angajeze într-un comportament mobil, invaziv”.

Descoperirile despre fusobacterium nucleatum fac parte dintr-o arie în mișcare rapidă, care identifică modul în care microbiomul influențează și luptă împotriva cancerului.

Multe medicamente moderne de imunoterapie, de exemplu, funcționează cel mai bine în prezența microbilor benefici, la fel ca și unele chimioterapii mai vechi. Unii oameni de știință presupun că fusobacterium ar putea fi transformată, în cele din urmă, într-un luptător împotriva cancerului.

Având în vedere sensibilitatea microbului față de un zahăr de pe celulele tumorale, aceștia sugerează că poate fi desfășurat un fel de proces “cal troian”, prin utilizarea zahărului celular în medicamente care vor ținti tumorile maligne.