Cercetătorii au descoperit o „planetă imposibilă” pentru care nu au încă o explicație

Într-o descoperire care ar putea transforma înțelegerea noastră asupra spațiului, o echipă internațională de astronomi a raportat miercuri că o exoplanetă intactă orbitează aproape de o pitică albă, ceva ce până acum se credea imposibil.

“Raportăm observarea unui candidat la titulatura de planetă gigant care tranzitează pitica albă WD 1856 + 534 la fiecare 1,4 zile”, scriu autorii într-un articol publicat pentru revista științifică Nature.

O parte din motivul pentru care descoperirea este atât de ciudată este că sfidează atât de mult din ceea ce este cunoscut despre formarea planetelor.

Ce sunt piticile albe?

Stele precum soarele nostru “ard” combustibilul cu hidrogen, transformându-l în heliu în reacțiile de fuziune nucleară, care încălzesc planetele.

Cu toate acestea, atunci când stelele rămân fără hidrogen, “vor avea loc câteva procese neobișnuite”, explică pentru Salon, Andrew Vanderburg, profesor asistent de astronomie la Universitatea din Wisconsin-Madison.

“Mai întâi, steaua se va umfla și va deveni foarte, foarte mare. Acest lucru este cam asemănător cu moartea sa. Odată ce a rămas fără hidrogen, începe să ardă heliu și să-l transforme într-un carbon și oxigen, în cele din urmă.

Dar acesta este un proces ineficient și nu durează foarte mult. Deci, destul de repede după ce steaua a rămas fără hidrogen, își pierde o mare parte din masă, astfel încât straturile exterioare ale stelei sunt suflate în spațiu și ceea ce a rămas este miezul fierbinte al stelei, care nu mai produce energie”.

Acest miez fierbinte, a explicat Vanderburg, este ceea ce numim o pitică albă – și una dintre caracteristicile definitorii ale unei pitice albe este că, datorită forței sale puternice de gravitație, tinde să tragă corpurile cerești spre ea și să le descompună în proces.

Cu toate acestea, posibila planetă descoperită de oamenii de știință cu ajutorul Transiting Exoplanet Survey Satellite și telescopului spațial Spitzer, a rămas intactă.

“Explicația cea mai probabilă este că au existat alte planete sau alte obiecte în sistem”, a explicat Vanderburg.

”Știm că există alte două stele care orbitează această pitică albă foarte departe. Poate că ar fi putut exercita o anumită influență asupra acestei planete pe care am văzut-o inițial, atunci când orbita departe, pentru că trebuia să orbiteze departe, altfel ar fi fost înghițită.

Sau poate ar fi putut să-și schimbe orbita astfel încât să fie foarte, foarte eliptică, iar atunci când ar fi ajuns aproape de stea, abia ar fi atins suprafața. „

El a adăugat: “Cealaltă explicație alternativă este că planeta ar fi fost de fapt înghițită de stea, dar avea suficientă greutate pentru a se salva în esență”.

Noutățile în astronomie: cât de multe știm, de fapt?

Vanderburg a mai spus că, la fel ca descoperirea recentă a gazului fosfină în atmosfera planetei Venus, noua descoperire despre această planetă ar putea sugera noi tipuri de planete pe care am putea căuta semne de viață.

„Cred că cea mai mare implicație pentru acest lucru este că există posibilitatea ca viața să fie în locuri pe care nu le luasem cu adevărat în considerare până acum”, a declarat Vanderburg.

După cum a subliniat Vanderburg, se crede că planetele sunt capabile să susțină viața numai dacă ele există într-o “zonă locuibilă” – adică suficient de aproape de o stea dată pentru a beneficia de căldura sa, dar nu atât de aproape încât încălzirea să elimine condițiile necesare pentru a susține viața.

“Într-un sistem de pitice albe există și o zonă locuibilă, dar pentru că pitica albă este foarte mică și se răcorește și este foarte, foarte slabă, trebuie să se înghesuie mult mai aproape de steaua respectivă pentru ca aceasta să fie potențial locuibilă”, a spus Vanderburg.

Astfel, cu cât descoperirile astronomilor se extind, cu atât vom putea fi mai aproape de o cunoaștere mai cuprinzătoare a ceea ce înseamnă viața și procesele din spațiu. Și cine știe? Poate vom putea să cunoaștem și alte metode prin care ia formă viața în afara planetei noastre.

DĂ PLAY ȘI FII MAI INFORMAT DECÂT PRIETENII TĂI