Un alt mister al Mona Lisei: ce au descoperit sub celebra pictură?

Un alt mister al Mona Lisei: ce au descoperit sub celebra pictură?

Tabloul Mona Lisei este arhicunoscut pentru doza de mister pe care o induce oricărui spectator. La multitudinile de teorii legate de crearea picturii și de personajul reprezentat, continuă să mai fie adăugate și altele, de parcă misterul nu vrea să fie niciodată elucidat.

Însă putem spune că suntem din ce în ce mai aproape de adevăr.

Un nou studiu despre Mona Lisa a dezvăluit dovezi ale unui subdesen de cărbune, sugerând pentru prima dată că Leonardo da Vinci a folosit o schiță pregătitoare pentru a crea celebrul portret.

Subdesenul, detectat prin analize multispectrale, a fost creat probabil folosind tehnica spolvero, o metodă pentru transferul unei schițe pe pânză în care găurile sunt ciupite de-a lungul conturului unei imagini și prăfuite cu cărbune.

Studiul a fost realizat pe o perioadă de 15 ani de către omul de știință Pascal Cotte, care a publicat descoperirile împreună cu Lionel Simonot în Journal of Cultural Heritage.

Cum a fost descoperit?

În 2004, Cotte a fost invitat de Luvru să digitalizeze Mona Lisa cu pionierul său aparat foto Lumiere Technology, o cameră multispectrală de înaltă rezoluție, care este capabilă să detecteze lumina reflectată pe 13 lungimi de undă.

Tehnologia Lumiere a folosit, de asemenea, reflectografie modernă în infraroșu, care este utilizată pentru detectarea subdesenilor de cărbune prin lumina slabă reflectată pe suprafața cărbunelui.

Cotte a detectat urmele spolvero din mâna și linia părului Mona Lisei – zonele mai deschise ale tabloului – care au dezvăluit că Leonardo și-a schimbat intenția, întorcând capul persoajului pentru a privi mai direct privitorul.

Analiza a remarcat și ceea ce pare a fi un ac de păr, care invită doar mai multe întrebări, deoarece accesoriul nu era la modă în Florența la momentul creării portretului.

Într-un interviu cu Express, Cotte a spus că detaliile ar fi putut fi alegorice, deoarece coafura a fost folosită mai tipic în reprezentările zeițelor sau ale Fecioarei Maria.

“Aceste descoperiri sporesc misterul creației sale, până la urmă înțelegem că este opera unui “act creativ” foarte lung – care se întinde pe mai bine de un deceniu și în mai multe etape”, a spus Cotte.

Studiul a relevat că desenul ar fi putut fi folosit pentru a crea mai multe replici ale picturii, cum ar fi cea afișată în Prado din Madrid, care deține cea mai veche copie de studio cunoscută a Mona Lisei.

DĂ PLAY ȘI FII MAI INFORMAT DECÂT PRIETENII TĂI
Etichete: