Cum întrețin Google și Amazon marea dezinformare legată de pandemie

Cum întrețin Google și Amazon marea dezinformare legată de pandemie

Marile platforme digitale se bat mereu cu pumnul în piept că filtrează conținutul și nu lasă manipularea și informațiile false să se răspândesc. În realitate, însă, e exact invers, iar Google și Amazon sunt doar două dintre exemple.

Giganții digitali susțin că fac tot posibilul pentru a stopa fenomenul fake news. Realitatea, din păcate, e alta. Un studiu citat de Bloomberg arată că mari jucători precum Google, Amazon, dar și alții injectează anual 25 de milioane de dolari în site-uri web care promovează dezinformări.

Iar rezultatul e unul tragic, mai ales că multe dintre aceste dezinformări sunt legate de noul tip de virus. Platformele Google livrează anual 19 milioane de dolari, adică 75% din totalul veniturilor. Un alt procent de 10% reprezintă echivalentul a 2,5 milioane, sumă care ajunge prin intermediul OpenX – o platformă digitală mică.

De asemenea, Amazon finanțează cu 1,7 milioane de dolari astfel de site-uri, adică 7% din total.

Giganții se îmbogățesc, utilizatorii sunt manipulați

Studiul a fost efectuat de către un grup de cercetare numit Global Disinformation Index (GDI). Acesta a analizat peste 480 de site-uri de limbă engleză între lunile ianuarie și iunie. Unele dintre reclamele afișate au fost ale gigantului cosmeticelor L Oreal, pentru retailerul de mobilă Wyfair, dar și pentru producătorul de camere foto Canon.

Important de precizat e că aceste date nu includ rețelele de socializare și cele care promovează exclusiv conținut video.

Pe tema noului tip de virus circulă pe net o serie de conspirații. Bill Gates, 5G, oculta mondială – toate aceste direcții sunt indicate drept artizani ai pandemiei. Oamenii care nu cred în existența virusului susțin că totul e orchestrat de cineva din spate. Potrivit unui sondaj recent realizat de platforma media EM360, aproape jumătate dintre cei chestionați cred că pandemia cu care se confruntă lumea a fost creată artificial.

Ei cred că scenariile potrivit cărora în spate s-ar afla o așa-numită ocultă mondială sunt reale.  Cu alte cuvinte, se merge pe princopiul „nu iese fum fără foc” – după cum notează autorii studiului.

Google și Amazon nu-s singurii care întrețin fenomenul

Un raport al CCDH – Center for Countering Digital Hate – arată că rețelele de socializare care au mulți utilizatori au pus umărul, indirect sau nu, la răspândirea conținutului promovat de mișcarea anti-vaccin. Așa au ajuns aceste conturi să adune zeci de milioane de urmăritori, după cum scriam AICI. 

Din analiza celor de la CCDH reiese că numărul celor care urmăresc astfel de conținut, indiferent de rețeaua de socializare, se ridică la 58 de milioane. Iar cifrele sunt valabile doar pentru SUA, Canada și Australia. Motivul pentru care aceste conturi sunt ținute în viață e simplu: banii. Potrivit raportului, giganții digitali au venituri de până la 1 miliard de dolari din reclamele și conținutul promovate acolo.

În aceste condiții, e lesne de înțeles de ce majoritatea oamenilor ignoră riscurile legate de pandemie. Iar numărul urmăritorilor de pe conturile care manipulează crește din 2019 încoace. Iar aceste mesaje au depășit de multă vreme granițele Facebook. Iată că au ajuns la mai multă lumea și din cauza Google, Amazon și chiar YouTube.

DĂ PLAY ȘI FII MAI INFORMAT DECÂT PRIETENII TĂI