26 mai 2020 | 17:17

Analistul care crede că Netflix se va duce în cap: pe ce se bazează

ACTUALITATE
Analistul care crede că Netflix se va duce în cap: pe ce se bazează

Netflix e pe val de la izbucnirea pandemiei. Multă lume a stat acasă și platforma video de streaming a adunat și mai mulți abonați. Și totuși există analiști care nu prevăd un viitor prea bun pentru serviciul care, probabil, ți-a fost extrem de util în această perioadă.

Netflix e serviciul care a explodat din punct de vedere al abonaților pe timpul pandemiei. A fost preferat de și mai multă lume, tocmai pentru că oferă conținut variat, extrem de util în perioada în care oamenii stau acasă. Așadar, la prima vedere ai crede că Netflix e viitorul.

Există, însă, și analiști sceptici. Care pariază împotriva gigantului din zona de streaming video. Iată argumentele sale.

Care-s argumentele celui care pariază împotriva Netflix

Neil Macker e analist financiar și lucrează pentru Morningstar. El crede că lumea n-ar trebui să cumpere acțiuni Netflix, pentru că succesul nu va fi de lungă durată. Și vine cu câteva argumente.

În primul rând, spune el, numerarul companiei a fost negativ pentru mai mulți ani la rând. Cu alte cuvinte, nu există lichidități, ci doar bani primiți și mutați în altă parte. Așadar, fundația n-ar fi solidă, ceea ce înseamnă că totul s-ar putea prăbuși imediat. De asemenea, cheltuielile sunt foarte mari.

Cu alte cuvinte, Netflix rostogolește din ce în ce mai mulți bani, dar fără să-și consolideze baza, considerată esențială de Neil Macker. Pe mai departe, apar și alte probleme.

Piața serviciilor de streaming video, dominată până acum de Netflix, începe să se aglomereze. HBO Max, Disney+, Apple TV+ – sunt companii care pot pune, pe termen lung, bețe în roate Netflix. Mai sunt pe listă Peacock, Hulu. Și lumea migrează.

Concurență acerbă

Disney, spre exemplu, a ajuns deja la 50 de milioane de abonați, o țintă pe care o urmărea nu acum, ci peste câțiva ani.

În acest context, Netflix nu prea are spațiu de manevră. Dacă alege să crească prețurile, pentru a-și mări veniturile, clar are de pierdut. Dacă le lasă așa, s-ar putea să vadă că nu-și mai poate păstra abonații.

Analistul care crede că Netflix nu va mai fi pentru multă vreme pe val estimează că prețul unei acțiuni va sta undeva la 160 de dolari. Adică o valoare cu 62% mai mică decât cea din prezent. Bloomberg a făcut și o analiză în rândul celor care urmăresc cu atenție acțiunile platformei. Și rezultate sunt diverse.

Din 47 de analiști, 30 au spus că ar recomanda să se cumpere acțiuni, 8 consideră că ar trebui păstrate, iar șase (cu puncte de vedere similare cu Macher) ar recomanda să se vândă.

Cert este că există interes pentru zona de streaming video și pentru jucători precum Netflix, HBO sau Disney. În primul trimestru, numărul total al abonaților, indiferent de platformă, a crescut cu aproape 15,8 milioane. Estimarea era undeva la 7 milioane, deci mai mult decât dublu.