17 iul. 2020 | 12:39

O descoperire excepțională a fost făcută din greșeală: bacteria care „mănâncă” metal

Cum ar fi să existe o bacterie care consumă metal? Da, conform cercetătorilor, există așa ceva. Și descoperirea a fost făcută din greșeală.

Cercetători de la Institutul de Tehnologie (Caltech) din California au descoperit un tip de bacterie care se hrăneşte cu metale. Ea a fost descoperită din greșeală, după câțiva ani în care se presupunea că există.

„Greșeala” care a dus la descoperire s-a derulat destul de simplu. Dr. Jared Leadbetter, profesor de microbiologie a mediului la Caltech în Pasadena, a lăsat un borcan cu mangan, un element chimic destul de răspândit, în apă plată, în chiuveta din biroul său timp de mai multe luni.

Când s-a întors, Leadbetter a găsit borcanul acoperit cu o substanţă neagră. „M-am gândit dacă are vreo legătură cu microbii, aşa că am început să facem o serie de teste”, a spus el.

La ce va fi utilă, de fapt, această descoperire

bacterie

Cercetătorii au constatat că învelişul de culoare neagră era, de fapt, mangan oxidat din cauza acestei bacterii, cel mai probabil aflată în apă. „Aceasta este o dovadă că astfel de creaturi trăiesc în apa din subteran”, a mai precizat profesorul.

„Un aspect minunat al microbilor din natură este că pot metaboliza diverse materiale, precum metale, pentru a obţine energia necesară celulelor”, a adăugat Leadbetter.

„Există un set întreg de literatură în domeniul ingineriei de mediu cu privire la sistemele de distribuție a apei potabile care sunt înfundate de oxizi de mangan. Dar cum și pentru ce motiv este generat un astfel de material, a rămas o enigmă. În mod clar, mulți oameni de știință au considerat că bacteriile care utilizează mangan pentru energie ar putea fi responsabile de asta, dar dovezile care susțin această idee nu erau disponibile până acum.”
Jared Leadbetter

Supoziția e că bacteria poate folosi manganul în procesul de chemosinteză. Astfel, transformă dioxidul de carbon în biomasă. Așa ar putea fi explicat rolul manganului în natură.

„Aceste noi informaţii ajută la înţelegerea ciclurilor elementelor de pe Pământ şi relevă multe aspecte cu privire la mangan, care a contribuit la conturarea vieţii pe planetă”, a spus Woodward Fischer, profesor de geobiologie la Caltech.