Rușii au inventat această mașinărie bizară și fascinantă acum un secol

Rușii au inventat această mașinărie bizară și fascinantă acum un secol
09:22 01.01.2019

În Uniunea Sovietică a anului 1932, Laboratorul Central de Comunicații prin Fir din Leningrad a adus publicului un instrument  electronic foto-electric unic pentru vremurile în care a fost creat, numit variofon.

Această mașinărie a fost creată de Yevgeny Alexandrovitch Sholpo și Georgy Rimsky-Korsakov. Metoda folosită de variofon era o înregistrare optico-auditivă, a cărei menire era să permită compunerea de piese muzicale polifonice. Cum era posibil acest lucru? Prin tăierea undelor de sunet în discuri de carton, care se roteau sincronizat cu o bandă de film de 35 de milimetri. Mai apoi, un proces de dublare simplă ajuta la crearea unor tonalități stratificate.

Astfel, o coloană sonoră putea cuprinde până la douăsprezece voci, care erau înregistrate ca track-uri paralele pentru filme. În 1931, Sholpo a reușit – cu ajutorul lui Rimsky-Korsakov – să creeze astfel soundtrack-ul pentru filmul „The Year 1905 in Burgeoisie Satire”. Mai apoi, în 1932, cei doi au creat coloana sonoră și pentru „A Symphony of Peace”. În decada dintre 1930 și 1940, Sholpo și Rimsky-Korsakov au realizat soundtrack-urile pentru mai multe filme și desene animate. La sfârșitul anului 1941, variofonul a fost distrus în timpul unui atac cu rachete.

După terminarea celui de-al Doilea Război Mondial, Sholpo a devenit director la Scientific-Research Laboratory for Graphical Sound din Leningrad. Varianta finală a variofonului nu a fost însă finalizată vreodată, în pofida experimentelor muzicale promițătoare. Când laboratorul și-a schimbat locația sediului în Moscova, Sholpo a fost înlăturat din funcția de director. El a murit în 1951, iar laboratorul s-a închis.

„În timp ce majoritatea inventatorilor de instrumente de muzică electronică dezvoltau instrumente pentru artiști, majoritatea metodelor și instrumentelor bazate pe tehnicile Graphical Sound au fost create pentru compozitori”, a explicat Andrey Smirnov în cartea lui, „Graphical Sound”. „În mod similar cu tehnicile moderne de muzică pe computer, compozitorul putea produce coloana sonoră finală sintetizată fără să fie nevoie de artiști sau intermediari”.

Sursa: 120years
loading...