Cum a ratat Dacia cea mai bună ocazie să domine piața mașinilor electrice
:format(webp):quality(80)/https://playtech.ro/wp-content/uploads/2018/06/Dacia-Logan-electrica-800x450.jpg)
Dacia a ratat șansa de a se plasa printre cele mai căutate mărci de mașini electrice, hibride și plug-in. În 2018, s-a vândut un număr record de mașini electrice, iar Dacia ar fi putut profita de ocazie, dacă ar fi avut deja un model pentru clienți.
Brandul de la Mioveni s-a descurcat admirabil în ultimii ani. A urcat încet, dar sigur pe piețele din Europa și încă deține supremația pe piața din România. Totuși, statisticile arată că, în sfârșit, românii caută și mașini electrice și hibride, semn că strategia Ministerului Mediului cu programul Rabla Plus a dat roade…cumva.
În 2018, au fost vândute în total 4.572 de autoturisme electrice și hibride plug-in. A fost o creștere cu 65,7% față de anul precedent, conform datelor statistice publicate de Asociația Producătorilor și Importatorilor de Autoturisme.
Ce mașini electrice au căutat românii
În perioada ianuarie – decembrie 2018, au fost vândute 3.585 de mașini hibrid și 682 de mașini 100% electrice. Prin urmare, a crescut și ponderea automobilelor ecologice noi la nivel național, care anul trecut a fost de 2,9%, în timp ce, în 2017, era de doar 2,1%.
Dacă aceste cifre chiar reflectă realitatea, atunci România începe să stea bine la acest capitol, deși mai are un drum extrem de lung până să respecte în totalitatea normele de mediu ale Uniunii Europene. Oricum, aceste date confirmă că țara noastră se plasează ceva mai bine decât alte state.
Dar, faptul că s-au cumpărat atât de multe mașini hibrid demonstrează că românii încă nu se pot bizui pe un autoturism 100% electric, atât din cauza autonomiei scăzute, a prețului, dar și a lipsei stațiilor de alimentare.
Cele mai căutate mașini electrice au fost cele oferite de Volkswagen, cu 175 de unităţi, urmată de BMW (148 de exemplare), Renault (119), smart (116), Kia (59), Nissan (54), alte mărci (zece) şi Mercedes Benz (doar una).
Pe celălalt segment, al automobilelor hibrid, cele mai căutate au fost Toyota (3.198 unităţi), Lexus (147), Ford (65), Kia (62), Hyundai (58), Suzuki (34), Mercedes Benz (20) şi Land Rover (doar una).
În ceea ce privește autoturismele hibrid plug-in, clasamentul arată astfel: Volkswagen – cu 82 de unităţi comercializate. Pe locurile următoare se clasează: Volvo (45 exemplare), BMW (44), Mitsubishi (41), Porsche (33), Mercedes Benz (30), Mini (13), Audi (9) şi Land Rover (8).
Dacia electrică: promisiuni și realizări
După cum vezi, Dacia lipsește cu desăvârșire din toate topurile pentru că nu oferă în acest moment niciun model electric de serie. Dar, dacă ar face-o, cu siguranță ar fi cel mai competitiv, datorită prețului. Sperăm că Dacia va oferi cel mai bun preț și pentru vehiculele electrice.
Evident, proiectul există. Președintele pe Europa al Dacia a promis la începutul lunii ianuarie 2019 că va fabrica și Dacia mașini electrice și vor fi lansate pe piață în cel mai scurt timp posibil. În plus, marca românească își va păstra politica prețurilor mici.
Între timp, au existat măcar încercări, unele chiar de succes, pentru „electrificarea” mașinii românești. Mă refer aici la Dacia Sandero Electron, un model experimental realizat la Centrul de Cercetare Ingineria Automobilului din cadrul Universităţii Piteşti.
În principiu, este un Sandero din generația a doua, dar modificat, pe care s-a pus un sistem de încărcare inductivă (wireless).
Dar, cea mai interesantă este Dacia electrică din 2005 a francezului stabilit în România, Marc Areny. Este o mașină modificată, care pornește de pe loc direct cu treapta a doua și o poți menține așa până la viteza de 80 km/h. În plus, este și omologată la RAR. Vezi AICI întreaga ei poveste.