10 apr. 2019 | 10:47

Ce e AdBlue, tehnologia de pe Dacia care îți face mașina mult mai bună

ACTUALITATE
Ce e AdBlue, tehnologia de pe Dacia care îți face mașina mult mai bună

Dacia a adăugat pentru prima dată AdBlue în 2018. Duster este prima mașină românească echipată cel mai nou sistem care reduce emisiile poluante diesel, dar trebuie să știi câteva aspecte importante.

AdBlue se folosește de mulți ani pe automobilele diesel pentru a reduce emisiile poluante deosebit de nocive pe care le eliberează acestea în atmosferă prin ardere. Ca urmare a motoarelor de capacitate foarte mare și a faptului că sunt foarte rulate, AdBlue s-a folosit întâi la camioane și pe autobuze.

După ce au intrat în vigoare normele de poluare Euro 6, producătorii auto au început să integreze catalizatorul cu reducere catalitică selectivă (SCR), sistemul cu tratare AdBlue a emisiilor, și pe autoturismele diesel. Ca să mențină cantitatea de emisii poluante sub nivelul legal, a fost necesară această strategie.

Dacia a trecut oficial la AdBlue abia în 2018, ca urmare a alianței Renault – Nissan. Primul model pe care l-a pus a fost Duster, adică a înlocuit motorul 1.5 dCi cu 1.5 Blue dCi. Această versiune Dacia Duster utilizează un sistem de motorizare cu AdBlue similar cu cel al Mercedes-Benz Clasa A versiunea A180d de 116 cai-putere.

Ce este AdBlue, lichidul utilizat de Dacia pentru diesel

AdBlue este, de fapt, soluția utilizată de catalizator pentru a reduce, prin reacție chimică, emisiile poluante de la evacuare. Mai este denumită și Diesel Exhaust Fluid și conține uree în proporție de 32,5% și apă deionizată în proporție de 67,5%.

Ureea îți este cunoscută? Desigur, este aceeași substanță care se regăsește și în urină, dar ureea utilizată în industria chimică este o substanță în stare pură, produsă sintetic din amoniac și dioxid de carbon. Cea folosită la mașinile diesel este diferită într-o oarecare măsură de cea utilizată la cosmetice, lipici și fertilizatori.

Rolul acestui lichid este de a reduce emisiile de monoxid de azot și dioxid de azot care devin noxe în urma arderii din motoarele pe motorină.

Aici intervine catalizatorul care injectează lichid AdBlue direct în sistemul de evacuare, iar în urma reacției chimice, noxele sunt descompuse în azot pur și vapori de apă.

Aproape toate mașinile diesel fabricate după 2016 utilizează AdBlue. Dacia s-a înscris, în sfârșit, pe această listă, dar puțin cam târziu pentru că nici acest catalizator nu va mai fi suficient pentru a respecta noile norme de poluare WLTP.

Soluția care transformă orice diesel în motor eco

Trebuie să ții cont că AdBlue nu este un aditiv, deci nu se combină cu motorina. AdBlue are un rezervor separat, iar lichidul se cumpără la fel ca uleiul de motor sau orice alt lichid necesar.

Rezervorul de AdBlue trebuie verificat periodic și reumplut atunci când este cazul. Depinde foarte mult de kilometrii pe care îi parcurgi.

În general, computerul de bord este programat să emită o avertizare de realimentare cu 1.000 de kilometri înainte de golirea completă a rezervorului.

Dacă nu îl realimentezi la timp, motorul nu va mai porni, pentru că este setat astfel încât să nu produci vreun prejudiciu mediului. Mașina ta diesel cu AdBlue este concepută să funcționeze doar cu acel catalizator care injectează lichidul menționat. Orice modificare adusă de tine dă peste cap întregul sistem.

Acest lichid are o temperatură de îngheț de -11 grade Celsius, dar sistemele montate pe maşini au o rezistenţă electrică care încălzește lichidul dacă este nevoie.

Cum a devenit Dacia Duster mai bună datorită AdBlue

Dacia spune că sistemul Blue dCi a sporit performanțele diesel ale lui Duster, oferind cinci cai-putere în plus motorului.

La Dacia Duster 1.5 litri Blue dCi bușonul de umplere a rezervorului AdBlue se află lângă bușonul de umplere al motorului diesel. Golirea rezervorului cu AdBlue este avertizată cu un martor luminos la bord. Capacitatea rezervorului AdBlue instalat pe Duster este de 18 litri. Asta înseamnă că se va consuma complet abia după puțin șase plinuri de motorină (rezervorul de carburant având o capacitate de 50 de litri).

Prețurile pentru AdBlue variază în funcție de brand și de capacitatea canistrei – între 35 de lei și 100 de lei. Pe piață se găsește mai mult la bidoane de zece litri, dar e bine să nu ai nevoie de cantitate mai mare de patru – cinci litri. Cel mai bine îl schimbi la fiecare revizie tehnică, dar e contracost. dacă îl schimbi tu, trebuie să știi că lichidul care rămâne în canistra desigilată își va pierde din puritate cu timpul.