27 dec. 2019 | 09:18

De ce problemele Boeing sunt mult mai mari decât ar vrea compania să știi

ACTUALITATE
De ce problemele Boeing sunt mult mai mari decât ar vrea compania să știi

Boeing traversează o perioadă extrem de dificilă. A luat decizia istorică de a opri producția la modelele 737 MAX și asta reprezintă o lovitură pentru economia Americii.

Statele Unite reprezintă cea mai mare economie a lumii. Dar acest succes se datorează și giganților din mediul privat, indiferent că e vorba de tehnologie, industrie petrolieră sau aviație. Prntre companiile care susțin, direct sau nu, economia Americii se numără și Boeing.

Recent, constructorul a luat decizia de a opri temporar producția modelului 737 MAX, din cauza problemelor. Se va întâmpla din ianuarie 2020, iar asta înseamnă că urmează un an extrem de dificil. Decizia va avea un impact negativ asupra celei mai mari economii a lumii.

Boeing, efecte negative asupra economiei SUA

Agenția EFE trece-n revistă efectele negative pe care le va avea decizia Boeing de a opri producția. Între ele se numără scăderea PIB şi o criză în sectorul auxiliar cel puţin în primul trimestru din 2020.

Efectele vor fi, însă, pe lanț. Totul va avea efect de domino. Îngrijorările sunt mari nu doar din cauza deciziei de a opri producţia acestui model, care s-a vândut extrem de bine, dar şi pentru că 2020 va fi un an în care Boeing va trebui, de asemenea, să se confrunte cu procesele şi investigaţiile. Modelul 737 MAX a fost implicat în două accidente mortale – în Indonezia anul trecut și-n Etiopia în 2019.

Practic, trebuie să explice de ce softul respectic a dus la prăbușirea avioanelor.

Boeing a plătit deja compensaţii pentru compania aeriană Southwest, cea care folosește 34 de avioane 737 MAX. Acestea sunt ținute însă la sol din cauza anchetelor. Deci nu-și poate desfășura afacerea.

Pierderile estimate doar pentru primu trimstru sunt cuprinse între 1 şi 2 miliarde dolari lunar.

Investitorii constructorului sunt sceptici

Boeing are o capitalizare de aproximativ 188 miliarde dolari. A câştigat în 2019, în medie, peste 8% la bursă, dar în ultimele trei luni a pierdut 13%.

„Deşi am văzut o serie de îmbunătăţiri ale indicatorilor, scăderea din industria auto la nivel global şi indicii ridicaţi de rotaţie a inventarului, nu indică nicio revenire pe termen scurt a industriei producătoare”, spune directorul economic global al agenţiei de rating Fitch, Brian Coulton.

Și un oficial al Departamentul de Muncă al Guvernului SUA, Steven Crestol, susține că norii se cam adună deasupra Boeing.

„Ştim că cea mai mare problemă este cu furnizorii Boeing, care se ocupau de anumite componente ale 737 MAX, ca de exemplu companiile relaţionate cu metalele secundare sau calculatoarele. Companiile mici vor avea mult mai multe dificultăţi în a-şi menţine angajaţii în timpul pauzei temporare a Boeing”, a precizat oficialul.

Actuala criză de la Boeing va afecta PIB-ul Americii pentru că gigantul este cel mai mare exportator al SUA. Valoarea avioanelor este imensă, şi la fel o să fie şi „efectul de domino” pentru companiile furnizoare.

Iar efectele se simt până în Europa. În Spania, suspendarea temporară a producţiei avionului 737 MAX va afecta direct circa 300 de angajaţi de la fabricile Airbus din Portul Santa Maria (Cadiz) şi Tablada (Sevilla), şi o serie de companii auxiliare precum Alestis.

Circa 60 la sută din producţia fabricii Airbus din Portul Santa Maria, cu 200 de angajaţi, se ocupă exclusiv de fabricarea carcaselor exterioare ale motoarelor 737 MAX, precum şi cu cârmele de la coada avionului. Și aceștia vor avea de suferit în egală măsură.