Moș Crăciun a murit, dar „moștenirea” lui o vezi la fiecare Black Friday

Moș Crăciun a murit, dar „moștenirea” lui o vezi la fiecare Black Friday
Sursa foto: Screenshot din filmul Arthur Christmas. Colaj de Răzvan Băltărețu / PLAYTECH

Probabil că pentru tine Moș Crăciun a murit când aveai cinci-șase ani, când ai descoperit că nu așa funcționează lumea. Cam atunci a murit și pentru mine. Dar cred că „know-how-ul” pe care el l-a creat o să fie ținut în viață de ceea ce înseamnă comerț online, Black Friday și big data. Ți se pare stupid? Bine, așa și trebuia.

Pentru mine Moș Crăciun a murit după o frază incredibilă rostită de bunică-mea. Stăteam aplecat peste cizmele în care Moș Crăciun a „lăsat” un croissant Magic, câteva portocale și-o jucărie. „Ce bine că i le-am găsit și p-astea la magazin”, a zis bunică-mea. Carevasăzică, Moș Crăciun era dependent de stocul magazinului prin anii ‘90. Eram la țară atunci, nimic de zis, așa funcționa universul acela. Poveștile cu aducătorii de daruri țineau puțin, doi-trei ani, apoi te maturizai și nu mai așteptai.

În vremurile mai moderne, Moș Crăciun e înlocuit cu succes de comerțul online. De Black Friday am putea vedea cel mai bine ce înseamnă asta.

În teorie, așa cum i-a fost transmisă legenda, Moș Crăciun este un CFO, CEO, CTO responsabil de livrat produse în toată lumea într-un timp relativ scurt și cu o armată imensă de ajutoare. Locul din care pornește este un depozit imens pe care mintea umană nu l-ar putea cuprinde decât sub formă de basm, iar produsele trebuie să ajungă la milioane de oameni și, mai important, să se potrivească dorințelor lor.

Povestea lui Moș Crăciun poate că-i depășită în aceste vremuri, iar eu, un om fără copii de care să fiu responsabil să țin povestea asta în viață, o găsesc destul de inutilă și cam păguboasă pentru buget. Mai mult, acest tip din nordul friguros vine o dată pe an și ia toți laurii unui gest frumos. Părinți, bunici, unchi, iubiți și alții se uită cum un personaj imaginar e lăudat și apreciat, dar cei care dau banu’ nu prea. Așa că nu-mi place Moș Crăciun, dar el s-a materializat excelent în zilele noastre.

Amazon și Alibaba deservesc lumea cu produse (doar că nu le dau gratis)

Jack Ma Alibaba
Cum zâmbește un om care a revoluționat comerțul online în China. FOTO Wikimedia Commons.

Gândește-te doar că logistica și infrastructura lui Moș Crăciun pot fi reduse la câteva elemente destul de simple. Ai nevoie de-o rețea globală (sau cel puțin regională) de livrat. Ai nevoie de centre de „fulfillment” (reaprovizionare). Ai nevoie de informații (cât mai precise) despre clienți, despre cei la care vor ajunge produsele. În final, dar nu-i necesar, ai nevoie de-un șef cool care să aibă trecere la oameni și să poată fi numit, când e cazul, vizionar și inovator.

A, și mai ai nevoie să poți intra în casele oamenilor și să le lași produsele fix acolo, în intimitate. Deja se face asta, în afară, unde Amazon se asigură că poate controla încuietorile caselor ca să intre fix când are nevoie curierul. Te sperie acest scenariu? Ciudat, când îi atribui lui Moș Crăciun o așa super-putere nu te mai temi, ba chiar e rost de uimire. Da, sigur, nu-s aceleași date, dar mental suntem pregătiți pentru așa ceva.

Jeff Bezos și Jack Ma sunt două figuri care pot deveni lejer Moși Crăciuni.

De unde un Moș Crăciun știe exact ce vrei, pentru că-ți „citește” scrisoarea, Alibaba, Amazon și alte entități ca ele fac asta, pentru că îți pot urmări aproape orice mișcare. Îți faci conturi pe platformele lor, îți bagi date personale și ai un istoric. Te informezi despre boxe high-end la fel de mult cum te informezi despre ce scutece sunt mai bune. Stai jumătate de oră pe pagina de produs a unui telefon la fel de mult cum stai între drujbe și articole de bricolat.

Poți să vezi ce înseamnă nebunia cumpărăturilor pe 11 noiembrie, în fiecare an. Atunci, chinezii au Single’s Day, o sărbătoare exploatată la maximum de Alibaba. Anul acesta a vândut de 31 de miliarde de dolari. Într-o zi. A făcut vânzări de un miliard. Într-un minut.

Datele pe care magazinele online mai așezate le au despre noi ar putea umple lejer tiruri întregi cu servere. Aia suntem noi toți, niște date (anonimizate?), niște profiluri de consumatori dedicați și deloc speciali. Moș Crăciun a apărut ca un personaj darnic și i-a fost clădit un cult legendar, dar, în esență, magazinele online își fac, de multe ori, treaba mai bine. Sigur, diferența crucială e că nu primești nimic gratis.

Cel mai mare avantaj al lui Moș Crăciun: livrarea

Depozit Amazon
Un depozit Amazon.

Poate eMAG să crească de mii de ori peste noapte. Poate Amazon să revoluționeze comerțul online și să-l ducă la o mie de ani în viitor. Poate Alibaba să aducă pe platformă, în același timp, toată China și să vândă de un miliard într-o secundă. Niciunul dintre acești trei jucători, și alții ca ei, nu pot bate însă infrastructura și limitările fizice ale mutatului de produse dintr-o parte în alta.

Miza reală pentru comerț online, și implicit Black Friday, va fi pe livrat la timp cu o precizie desăvârșită. Nu e suficient să știi cine ce vrea și cât e dispus să cheltuie, mai trebuie și să-i livrezi la timp și să fie mulțumit.

Într-o discuție cu Dragoș Stanca, în emisiunea radio „Upgrade”, Iulian Stanciu, director executiv eMAG, a spus că ținta în următorii ani e să livreze în intervale precise, de câte două ore. Și să reușească treaba asta cu o precizie de 99%. Da, nu va fi cazul de Black Friday 2018, dar asta e ținta.

Oricât de mult ar crește comerțul online, și oricât ar ști magazinele despre noi, nu pot zbura și să livreze fie și dintr-o sanie milioane de produse într-o noapte. Dar își conturează o imagine de Moș Crăciun și noi ca societate s-ar putea să ne maturizăm și să nu mai credem basme, ci ceea ce poate face tehnologia pentru noi.

Ca să te mai liniștești până când o să alergi după reduceri, e un film disponibil pe Netflix: Arthur Christmas (în română are titlul: Marea cursă de Crăciun). Acolo poți vedea un mix între mitul lui Moș Crăciun și o rețea centralizată care știe totul despre tot și poate livra într-o noapte toate produsele necesare. Un om (fiul mai mare și mai inteligent al lui Moș Crăciun) controlează, prin tehnologie, armate întregi de spiriduși capabili să țină evidența. Așa e, deocamdată, comerțul online. E o interpretare, deloc voită, a lui Moș Crăciun și are aproximativ același efect.


Conținutul articolelor din secțiunea Opinii reprezintă strict opiniile autorilor textelor și nu reprezintă neapărat poziția oficială a PLAYTECH.ro.

Răzvan Băltărețu
Articol scris de
Răzvan Băltărețu
Scrie despre lucruri serioase care enervează oameni neserioși.
Comentarii
12:02 / 13.11.2018