Când poate deveni accelerația o forță letală

Când poate deveni accelerația o forță letală
12:14 08.02.2017

Dintr-un anumit motiv, timpul în care o mașină poate ajunge de pe loc, la 60 mph (96 kmh), devine un lucru important și, de multe ori, obsesiv pentru producătorii de mașini care se află în competiție.

Astfel, nu e deloc deplasat să ne punem, în acest context, problema rezistenței conducătorului de automobile la forța pe care o plecare atât de rapidă o presupune.

Accelerația, cum știm foarte bine cu toții, ajută la schimbarea vitezei de deplasare a vehiculului. Accelerația este măsurată în termenii de „forța-G”, G-ul reprezentând forța gravitației. Cu acest lucru în minte, 1g este considerat a fi echivalentul forței de gravitație la care suntem supuși zilnic și care ne menține cu picioarele pe pământ.

Când vorbim despre accelerația unei mașini, avem în vedere o forță care acționează asupra omului pe o axă orizontală. Astfel, cei de la Jalopnik au calculat acest lucru raportându-se la doi factori: la viteza de deplasare a vehiculului și la distanța parcursă de acesta într-o secundă.

Luând în considerare aceste aspecte, cei de la Jalopnik au arătat că dacă o mașină ajunge la 96 km/h în 2,76 de secunde, atunci forța exercitată asupra șoferului este de 1g, care este forța normală la care este supus omul în mod normal. Modelul Tesla S se mândrește cu faptul că poate atinge aceeași viteză în decursul a 2.39 de secunde, ceea ce înseamnă că forța exercitată asupra șoferului este de 1.14 g.

Deși această trecere la puțin peste forța de gravitație normală nu devine o problemă de siguranță, lucrurile se schimbă dacă luăm în calcul nivelul de accelerație al unui dragster. Acesta poate ajunge la o viteză impresionantă de 160 km/h, în doar 0.86 de secunde, supunând conducătorul la aproximativ 5.3g, deci la o forță de cinci ori mai mare decât forța de gravitație. Ca să vă dați seama, la o asemenea presiune te simți de aproximativ cinci ori mai greu.

În contextul în care tehnologia auto progresează la un pas atât de rapid, are sens să ridicăm problema siguranței șoferului și să ne întrebăm până la ce presiune poate rezista corpul uman. Aceleași surse menționează că la o forță de peste 35g, corpul uman simte presiunea la un nivel atât de mare încât la finalul rutei șoferul se poate alege cu coaste rupe și alte inconveniențe similare.

Astfel, limita de zero accidentări este setată undeva în jurul a 30g, ceea ce înseamnă că vehiculul poate ajunge la 96 km/h în 0.091 secunde. Însă dacă ai disponibilitatea de a accepta câteva fracturi, putem scădea timpul de parcurgere la 0.078 secunde.

Luând în calcul faptul că oamenii au o rezistență diferită, mai ales cei neantrenați, cel mai probabil studiile nu sunt exacte, dar ne arată care ar trebui să fie maximul pe care un producător de mașini ar trebui să-l aibă în vedere.

loading...