Mașinile autonome ar putea decide cine trăiește și cine moare în trafic

Mașinile autonome ar putea decide cine trăiește și cine moare în trafic

Tehnologia din spatele mașinilor autonome avansează într-un ritm alert, iar un algoritm inteligent le-ar putea oferi acestora posibilitatea de a lua decizii morale, asemenea oamenilor.

Mașinile care se conduc singure sunt aproape să devină realitate, dar specialiștii și participanții la trafic rămân cu o nedumerire importantă- cum vor reuși acestea să ia decizii în situații de viață și de moarte? Cercetătorii au demonstrat că vehiculele inteligente sunt capabile să ia decizii morale pe drum, așa cum procedăm și noi zilnic.

Specialiștii au studiat comportamentul uman într-o serie de studii de realitate virtuală. Pe baza acestora, echipa a putut rescrie modul în care luăm decizii morale sub forma unui algoritm. O tehnologie de acest gen, care poate prelua o mare parte a atribuțiilor și a responsabilităților umane se poate dovedi a fi utilă, mai ales pentru că anual sunt peste 1.3 milioane de decese la nivel global, provocate de accidentele de pe șosele. Un raport sugerează că mașinile autonome ar putea reduce numărul accidentelor, și implicit al deceselor, cu 90%, scrie Science Alert

În ciuda acestor numere impresionante, dezvoltarea mașinilor autonome nu este un lucru simplu de realizat, mai ales când te gândești că acestea ar trebui să fie capabile să ia decizii complexe în situații neprevăzute și potențial fatale. Ca atare, vehiculele ar trebui să fie capabile să facă față dilemelor etice și să ia decizii morale.

Deși studiile anterioare ne-au arătat că mașinile autonome pot evita accidente printr-o serie de mecanisme inteligente (încetinirea, schimbarea benzii, modificarea stilului de a merge și așa mai departe), respectarea unui set de reguli pre-programate nu este suficient pentru a face față cerințelor pe care traficul urban le presupune.

Însă cercetătorii au pus la cale o modalitate inedită de a crea un algoritm care ar putea imita într-o foarte mare măsură comportamentul și deciziile umane. Aceștia s-au folosit de realitate virtuală pentru a simula situații reale de pe drum, și participanții la studiu aveau de a face cu mai multe obstacole (oameni, animale, obiecte) și trebuiau să decidă peste care să treacă și pe care să îl evite. Reacțiile și alegerile lor au fost înregistrate și specialiștii au creat un algoritm pe baza acestor decizii.

Deși această descoperire este interesantă, trebuie să avem în vedere că studiul deschide portița unor noi probleme etice care trebuie să fie dezbătute și analizate de specialiști înainte de a fi aprobată utilizarea acestor vehicule pe drum. În plus, există numeroase variabile și limite care ne sunt încă necunoscute, iar mașinile ar putea să nu fie capabile să facă față oricăror situații de pe drum.

Citește și: