Facebook are o problemă majoră de credibilitate și are de a face și cu presiuni din partea diverselor state. Motivul? Știrile false de pe platformă au un impact enorm asupra utilizatorilor, iar acum rețeaua socială a fost obligată să recurgă la o metodă cel puțin ciudată pentru a-și curăța imaginea și pentru a-și ajuta utilizatorii să se ferească de fake news. 

Astfel, Facebook a ajuns să cumpere spațiu publicitar în publicațiile nemțești nu pentru a-și face reclamă, ci pentru a-și educa utilizatorii. Compania a publicat anunțuri mari, de o pagină, în Bild, Sueddeutsche Zeitung și Die Welt – dar și în alte publicații nemțești – prin intermediul cărora speră să-i educe pe utilizatori cum să depisteze știrile false care circulă, destul de frecvent, pe rețea.

Practic, Facebook a plătit pentru a publica articole în care să ofere sfaturi concrete utilizatorilor și, dacă inițiativa pare ciudată, trebuie să știți că rețeaua nu a făcut acest demers dintr-un spirit civic și moral extrem de dezvoltat, ci de frică.

Guvernul din Germania dezbate adoptarea unei legi împotriva știrilor false care prevede penalizarea rețelelor sociale care nu găsesc o metodă de a combate acest fenomen. Cu toate că este ușor absurdă, legea are mari șanse să treacă, iar amenzile pentru companii ar fi imense.

Mai exact, dacă nu reușesc să implementeze unelte de raportare corespunzătoare și să scoată conținutul „ilegal”, companiile ar putea plăti până la 50 de milioane de euro amendă, potrivit Bloomberg.

Mișcarea guvernului German este datorată faptului că țara va avea alegeri federale în luna septembrie și se vrea evitarea evenimentelor care au dus la instaurarea lui Donald Trump la Casa Albă.

Facebook a încercat rezolvarea problemei cu fake news în numeroase feluri, permițându-le utilizatorilor să raporteze conținutul discutabil și modificând anumiți algoritmi, dar se pare că nu e suficient.

În Germania, rețeaua a făcut și un parteneriat cu Correctiv, o grupare non-profit care se ocupă cu veridicitatea faptelor prezentate în știri sau alte materiale care circulă pe internet.

Atât Facebook cât și Google au primit critici serioase, companiile fiind acuzate că au ajutat la propagarea fenomenului fake news. Și, cu toate că ambii giganți caută soluții hi-tech pentru această problemă, instruirea publicului este o metodă bună de a limita daunele, chiar dacă acest lucru se face în mediile offline (în ziare) și cu forța (o pagină în Bild, de exemplu, costă aproximativ 500.000 de euro).