Sunt un decrepit. Mi-e dor de BlackBerry

Sunt un decrepit. Mi-e dor de BlackBerry

BlackBerry a anunțat că nu va mai produce telefoane proprii. Odată cu acest moment, merită să ne amintim corect de influența pe care a avut-o compania canadiană.

„La colțul străzii, în gări, în restaurante, se văd semne ale adicției de BlackBerry. Buzele sunt încleștate, privirea e pierdută, iar degetele merg cu furie. Oamenii nu doar folosesc BlackBerry. Odată ce l-au descoperit, nu pot trăi fără el. Deși poate fi folosit ca un telefon, puterea BlackBerry vine din abilitatea sa de a împinge mail-uri de pe serverul companiei la consumatorul final. Acest concept simplu a revoluționat viața companiilor. Două milioane de clienți au cumpărat deja telefonul, iar numărul crește cu repeziciune“.

Acesta nu este un text din 2016, după cum vă puteți imagina. Este începutul unui articol din 23 martie 2005 din CNN. Pe atunci aveam 16 ani și descopeream internetul. Abia mă așezam în fața unui calculator, mă duceam la săli de internet, iar telefonul cu care mă mândream era Nokia 1100. Nu-mi imaginam că voi avea vreodată bani pentru ceva mai scump. În lumea afacerilor din România, cei pe care-i vedeam în jurul meu foloseam Nokia sau Ericsson. BlackBerry a fost o schimbare. A fost primul pas de la cărămizi la telefoane elegante, a fost primul telefon care a adus puterea unui computer între palmele noastre și e cel care ne-a făcut mai mobili. În plus, a avut și efecte poate nedorite asupra mediului de muncă. Orele din cadrul programului au devenit mai flexibile, odată ce mail-ul putea fi accesat și de acasă în siguranță. BlackBerry nu e compania de care ne batem joc în ultimii ani, ar trebui să ne amintim de telefoanele lor cu respect, pentru că au fost mai inovatori decât ne imaginăm.

”Dar BlackBerry e un telefon care nu mai are sens astăzi, pentru că îndeplinea doar o funcție foarte bine: era un email machine. Primul iPhone nu era mai bun decât telefonul canadian. Nici al doilea iPhone nu a fost cu adevărat mai bun.”

BlackBerry e o apariție din epoca pre-iPhone. Timp de cinci ani a fost telefonul-statut pe care-l căuta orice corporatist. Când am intrat în presă, undeva prin 2010, în redacții toată lumea avea astfel de telefoane la care scriau cu spor. Toată lumea butona. Dar BlackBerry e un telefon care nu mai are sens astăzi, pentru că îndeplinea doar o funcție foarte bine: era un email machine. Primul iPhone nu era mai bun decât telefonul canadian. Nici al doilea iPhone nu a fost cu adevărat mai bun. Abia de la iPhone 3G pot să spun că Apple a reușit să depășească în calitate telefoanele canadienilor. Aplicațiile de pe iPhone au înlocuit mail-ul, ne-au deschis drumul către rețelele sociale și către jocuri. Iar ecranul, devenit din ce în ce mai bun, a făcut uitată lipsa tastaturii fizice. Între timp, a apărut și Android. Sistemul de operare de la Google a satisfăcut pofta planetei pentru tehnologie ieftină.

Să recunoaștem un lucru – BlackBerry era un telefon elitist. Era scump, era util profesioniștilor, dar cam atât. Era un telefon care a pierdut lupta de clasă cu proletarii. Deși au încercat să lanseze telefoane mai ieftine, adevărul este că cei din clasa muncitoare voiau altceva, aveau alte nevoi pe care Research in Motion, compania-mamă din Canada un a știut să le satisfacă. De asemenea, nu au știut nici să se adapteze. Având o poziție de forță uriașă, nu și-au dat seama că lumea se îndreaptă către aplicații și către o conectivitate ubicuă. În momentul când încă erau numărul 2 pe piață, BlackBerry ar fi trebuit să înceapă schimbarea, să facă presiuni, să aibă toate lucrurile hip și cool alături. Dar, încet, încet, BlackBerry nu mai avea niciun sens. Nici măcar securitatea nu mai convingea pe nimeni, pentru că Apple a bătut canadienii la propriul joc.

Mi-am cumpărat primul BlackBerry în 2012. Am făcut cadou un BlackBerry în 2013. A fost, cumva, primul meu smartphone. Îl am și astăzi. E printre puținele telefoane pe care nu le-aș vinde. Mi-e drag. E simpatic și îmi amintește de alte vremuri ale tehnologiei. Sunt mai atașat de el decât de un iPhone și, deși aș putea să-l arunc sau să-l vând cu 100 de lei, îl țin și îl mai încarc din când în când. BlackBerry a devenit doar un câine bătrân pe care-l mai vizitezi din când în când. E doar bătrân, nu e bolnav, și parcă ți-e milă să-l eutanasiezi.

De săptămâna trecută BlackBerry a anunțat că va renunța să mai producă smartphone-uri. Se vor baza pe alții pentru a realiza designul și dezvoltarea. BlackBerry devine un fel de Allview, având puterea software-ului securizat încă în mână. Deși pentru generația mai tânără decât mine nu înseamnă nimic, pentru cei ca mine, BlackBerry a fost schimbarea.

DĂ PLAY ȘI FII MAI INFORMAT DECÂT PRIETENII TĂI
Citește și: