25 feb. 2016 | 12:11

Rainbow Six Siege – cel mai dificil shooter pe care l-am jucat în ultima perioadă [REVIEW]

Gaming
Rainbow Six Siege - cel mai dificil shooter pe care l-am jucat în ultima perioadă [REVIEW]

Rainbow Six Siege este printre cele mai reușite shooter-e pe care am avut ocazia să le joc în ultima vreme.

Recunosc: înainte de a-l juca, am citi numeroase review-uri în legătură cu Rainbow Six Siege. Astfel, am avut ocazia de a afla câte ceva despre punctele sale tari, dar și despre punctele slabe. Nu am putut să nu observ cum majoritatea publicațiilor menționau cât de distractiv este acest joc. În același timp, ele subliniau și dificultatea ieșită din comun.

[related]

Cu ultima partea eram și eu de acord, dar distractiv? Mi se părea greu de crezut că un joc care îmi va da în continuu impresia că mă aflu în cs_assault (harta din Counter-Strike) ar putea să fie foarte distractiv. Acum, însă, mă văd nevoit să le dau dreptate acelor jurnaliști. Rainbow Six Siege chiar este extrem de distractiv. Și al naibii de greu, în același timp. Atât de greu, încât Black Ops 3 (chiar și după instalarea DLC-ului Awakening) și Battlefront par floare la ureche.

Rainbow Six Siege

De fapt, dacă nu mă înșel, cred că au trecut cel puțin 10 meciuri de multiplayer până am reușit să fac și eu primul kill. Până în acel moment, dădusem peste jucători extrem de talentați și fusesem surclasat de nenumărate ori. La un moment dat, am fost doborât chiar de un explozibil C4 aruncat direct în mine, înainte ca acesta să fie detonat. Explozia s-a produs în scurt timp, dar cumva nu m-a omorât. A fost nevoie de un alt jucător să vină și să termine treaba.

Aceasta a fost doar una dintre numeroasele situații jenante care m-au determinat să ies nervos din joc, dar prin care sunt convins că orice gamer mai puțin experimentat cu shooter-ele pe console a trecut.

Multiplayer-ul este baza

Abandonați orice speranță, voi cei care vă doreați să-l cumpărați cu gândul că poate vă veți bucura și de partea de single player. În afară de câteva scenarii în care trebuie să eliminați grupuri de teroriști, nu sunt foarte multe lucruri pe care le puteți face la single. Până și scenariile acestea nu au decât rolul de a vă pregăti pentru adevărata încercare: meciurile de 5 v 5 din modul multiplayer.

Rainbow Six Siege

Aceste meciuri sunt relativ simple: una dintre cele două echipe de cinci persoane este cea care atacă, iar cealaltă trebuie să se apere. În general, cei care se apără fie au misiunea de a apăra o bombă, fie trebuie să păzească un ostatic. În cazul în care un membru al echipei se decide să-l împuște pe ostatic, runda este automat pierdută (probabil că ni s-a întâmplat tuturor să avem în echipă un astfel de jucător la un moment dat).

Meciurile se vor desfășura pe sistemul ”cel mai bun din 5 runde”. De asemenea, o echipă nu poate ataca în două runde consecutive. Întotdeauna o rundă de atac este urmată de o rundă defensivă, după care va veni încă una de atac și așa mai departe. Sistemul este oarecum similar celui din Battlefront, unde fiecare meci de partea Imperiului este urmat de unul de partea Rebeliunii, însă de data asta nu există respawn. Astfel, dacă ai murit, riști să-ți pui echipa într-o situație extrem de dificilă.

Rainbow Six Siege

Înainte de a începe runda, fiecare echipă va avea câteva secunde la dispoziție în care se poate pregăti. Atacatorii, de exemplu, trimit un număr de drone în clădirea sau în vehiculul ocupat cu rolul de a descoperi ostaticii sau bomba. Teroriștii, de cealaltă parte, pot baricada uși, pot întări pereți și pot plasa diverse capcane pentru a le oferi inamicilor o primire așa cum se cuvine. Dronele folosite aici sunt vehicule mici, pe roți, care se pot strecura pe sub orice baricadă pentru a supraveghea interiorul unei încăperi.

Rainbow Six Siege – Puncte Pro

Gameplay-ul. Acesta este principalul punct forte la jocului. Când zic ”gameplay”, mă refer, desigur, la modul în care se desfășoară luptele, la complexitatea hărților și a misiunilor și la varietatea armelor și a operatorilor. Să începem cu luptele. Probabil toți v-ați gândit la început că o echipă poate să câștige o rundă plasându-se foarte aproape de obiectivul apărat și așteptându-i pe atacatori. Deși acest lucru este posibil, nu este în niciun caz o soluție care va garanta victoria.

Asta deoarece în Rainbow Six Siege aproape orice suprafață este destructibilă. În condițiile în care atacatorii au extrem de multe opțiuni prin care pot pătrunde într-o încăpere, o defensivă statică, în care fiecare jucător se așază pe o poziție într-o cameră nu este o soluție viabilă. Asta ca să nu mai menționăm că atacatorii pot apela la un operator denumit Fuze, care poate introduce prin perete câteva grenade pentru a distruge orice urmă de viață dintr-o cameră.

Rainbow Six Siege

Mai mult decât atât, o echipă bine coordonată poate apela la diversiuni. În timp ce un jucător creează un punct de intrare și atrage câțiva adversari înspre el, coechipierii pot pătrunde dintr-o direcție diferită pentru a-și surprinde inamicii. Asemenea realizări, însă, necesită interacțiune între coechipieri, iar singura modalitate prin care puteți comunica eficient sunt căștile. De prea multe ori am avut de-a face cu echipe în care nu se comunica deloc. În astfel de situații, deși uneori mai aveam parte de unul sau doi oameni care ne salvau pe toți ceilalți, rezultatele erau dezastruoase.

Inițial, jocul a fost lansat cu doar 10 hărți. Astfel, punctele de interes (precum zonele în care sunt plasate bombe sau ostatici) erau de multe ori aceleași. Deși pentru mine, deocamdată, au fost suficiente, am observat un număr mare de oameni pe comunitățile online care cereau mai multe hărți. Celor 10 hărți li s-a adăugat recent și a unsprezecea, denumită Yacht, care a fost livrată prin intermediul unui update important. Printre altele, acesta a mai inclus și doi noi operatori, ambii membri ai forțelor speciale canadiene.

Rainbow Six Siege

O decizie inspirată a celor de la Ubisoft a fost de a face hărțile disponibile pentru toată lumea, pentru a nu fragmenta comunitatea. Și cei doi noi operatori sunt disponibili, însă vor necesita o cantitate uriașă de renume sau de valută din interiorul jocului pentru a fi deblocați. Despre aceste două elemente voi vorbi pe scurt puțin mai încolo.

Pentru moment, ne aflăm la capitolul operatori și aș vrea să menționez că aveți la dispoziție, cu tot cu cei doi canadieni, 22 de operatori, din șase țări: Canada, Statele Unite, Marea Britanie, Rusia, Germania și Franța. Cu excepția Canadei, fiecare dintre cele cinci are câte patru operatori (doi pentru atac și doi pentru apărare). În cazul fiecărei țări, primul operator deblocat vă va costa 500 din renumele acumulat, al doilea 1.000, al treilea 1.500 și al patrulea 2.000. Odată ce deblocați un operator, veți vedea filmulețul său de prezentare (toate sunt extrem de bine realizate) și veți avea acces la biografia sa. Mai jos, de exemplu, puteți vedea un videoclip cu Fuze și cu biografia sa.

Am observat că la început, până când deblocați mai mulți operatori, este bine să vă mișcați repede atunci când se fac echipele. În cazul în care operatorii deblocați au fost deja aleși de cineva din echipă, atunci va trebui să vă mulțumiți cu statutul de recrut. Fiecare operator poate alege câte o armă principală și una secundară (există două opțiuni pentru fiecare). De asemenea, acesta poate opta pentru un echipament special, cum ar fi explozibili sau sârmă ghimpată.

Rainbow Six Siege – Puncte Contra

Progresul este extrem de greu. Teoretic, puteți debloca totul fără a cheltui bani. Personaje, atașamente și skin-uri pentru arme, toate pot fi deblocate fără a fi nevoiți să băgați mâna în buzunar. Asta, desigur, dacă aveți la dispoziție zeci de ore pe care sunteți dispuși să le petreceți în fața PC-ului sau pe consolă jucând în continuu pentru a debloca elemente precum un skin roz pentru arma preferată.

În cazul în care cedați, puteți oricând să cumpărați cu bani reali un bundle, care va include și Rainbow Credits. Acestea vor putea fi folosite, de exemplu, pentru Booster Packs, cu ajutorul cărora renumele se va acumula mai repede.

Dacă Black Ops 3 vi se părea că răsplătește foarte greu priceperea, atunci este clar că nu ați încercat încă Siege. Pentru cei 200 sau 300 de lei pe care îi cheltuiți (în funcție de platformă și de ediția jocului), veți primi extrem de puțin conținut care va putea fi accesat imediat. Iar din punctul meu de vedere, ar trebui să vă luați gândul și de la Season Pass.

Rainbow Six Siege

Conform site-ului Ubisoft, acesta include: exclusivitate de 7 zile la toți cei 8 operatori care vor fi introduși pe parcurs și pe care îi veți putea adăuga imediat, fără a cheltui bani, skin-ul Season Pass Porter, un Safari Bundle cu skin-uri, 600 Rainbow Credits pentru achiziții în interiorul jocului, un boost permanent de 5% pentru renume și cinci misiuni zilnice, în loc de trei, pentru mai multe recompense. Pe scurt: nu merită.

Rainbow Six Siege – Concluzii

Într-adevăr, Rainbow Six Siege are câteva minusuri. Nu puțini au fost cei scandalizați de faptul că numai un membru al echipei își poate alege un operator anume. ”Dacă există posibilitatea să nu joc cu operatorii pe care îi deblochez, de ce mă mai străduiesc?”, întrebau aceștia. Poate că Ubisoft va oferi un răspuns în curând. După părerea mea, compania va lansa ulterior un update prin care va permite includerea mai multor operatori de același fel într-o echipă.

De asemenea, după cum am spus mai devreme, jocul necesită o cantitate enormă de timp dacă vrei să deblochezi totul fără a cheltui bani. Însă experiența de care aveți parte în timpul luptelor și senzația că luptați alături de coechipieri pentru un scop comun (spre deosebire de toate situațiile în care fiecare se concentrează pe scorul său) merită pe deplin. Iar DLC-urile de care vom avea parte în viitor nu vor face decât să îmbunătățească jocul.

Rainbow Six Siege este disponibil la eMAG pe trei platforme: PlayStation 4, Xbox One și PC.