11 oct. 2016 | 11:26

De ce ochii personajelor din jocuri arată ciudat

ACTUALITATE
De ce ochii personajelor din jocuri arată ciudat

Personajele din jocuri au devenit din ce în ce mai realiste pe măsură ce grafica a avansat, dar sentimentul că ceva nu e în regulă este încă prezent. Asta se întâmplă mai ales când privim ochii personajelor, iar explicația este simplă.

Mark Wilson de la FastCo Design a discutat pe larg despre ochii personajelor din jocuri și arată, prin cele spuse, că această mică parte este și cea mai dificilă de desenat într-un mod realist, și că încă nu am ajuns la nivelul la care putem vorbi de ochi ce nu ne mai dau sentimentul de ”uncanny valley.”

Fenomenul de uncanny valley reprezintă o teorie conform căreia personajele hiper-realiste ce înfățișează oameni provoacă repulsie anumitor privitori și e un sentiment pe care mulți dintre noi l-am trăit la un moment dat.

Așa cum relatează și Wilson, problemele ochilor sunt date de structură și lumină. Deși ochiul este simplu la prima vedere, o analiză mai amănunțită ne arată că majoritatea structurilor sale sunt transparente. Fiecare dintre aceste straturi ”se joacă” într-un mod diferit cu lumina, dar reacționează și unul față de altul sau în raport cu structura (aproape) sferică a ochiului, relatează boingboing.net.

Corneea, stratul superior, nu este doar o lentilă transparentă. Este și ușor ridicată față de ochi și poate reflecta sau refracta lumina, în funcție de unghiul din care aceasta vine. ”Tranzițiile fiecărui strat trebuie create cu atenție”, spune Brian Karis, de la Epic Games. ”Modul în care lumina interacționează cu fiecare strat trebuie tratat cu grijă.”

Albul ochiului, cunoscut și ca sclera ochiului, este un alt element dificil de creat. Lumina se ”împrăștie” din scleră prin restul ochiului, într-un fenomen asemănător care dă unui pahar de lapte culoarea specifică.

Dacă lucrurile discutate anterior sunt create corect, mai rămâne o problemă. Caustica, sau o zonă de lumină refractată, pe care o vedem deseori în viața reală, apare și la nivelul ochiului. Dacă privești un pahar de vin așezat pe o masă, pe care lovesc razele soarelui, vei vedea pe fața de masă zone roșii și albe, rezultate ale acestui fenomen. Același fenomen apare și la nivelul ochiului și este destul de subtil.

Așadar, crearea unui ochi realist într-un joc reprezintă încă o muncă titanică ce trebuie rafinată în continuare.