19 oct. 2016 | 15:54

Campania de prevenire a accidentelor rutiere „Sfinții Neoctrotitori ai Smartphone-Șofatului”, criticată de preoți

ACTUALITATE
Campania de prevenire a accidentelor rutiere

Românii au obiceiul de a-și agăța iconițe și cruci peste tot în mașină, în speranța că acestea îi vor feri de accidente rutiere.

Desigur, nu această manifestare mai mult sau mai puțin autentică a credinței reprezintă problema în aceste situații. Responsabilitatea la volan rămâne, cu sau fără ocrotire divină, cel mai important lucru de care șoferii ar trebui să țină cont. Din păcate, conștientizarea acestui aspect nu se vede în statistici: anul trecut, în România s-au înregistrat 9.380 de accidente, soldate cu 1.893 de decese și 9.056 de răniți grav.

Unul dintre obiceiurile care provoacă astfel de accidente este folosirea smartphone-urilor în timpul șofatului. Numai în București, un conducător auto este amendat o data la 20 de minute pentru folosirea neregulamentară a telefonului mobil la volan, potrivit Poliției Rutiere. Chiar dacă legea interzice folosirea telefonului la volan, mulți șoferi o încalcă în continuare și se expun pericolelor.

În această idee, Asociația Siguranță Auto, Friends\TBWA și Rogalski Damaschin PR au demarat o campanie de responsabilizare a șoferilor. Șoferilor din București le-au fost împărțite 9.000 de flyere sub forma unor icoane de mașină, reprezentându-i pe cei trei Sfinți Neocrotitori ai Smartphone-Șofatului, pentru a li se aminti că niciun obiect cu simbolistică divină nu îi poate proteja de propria iresponsabilitate.

Cei trei sfinți au fost „botezați” sugestiv astfel: Sf. Zâmbarie Nevindecătorul, sfântul neprotector al commenturilor, like-urilor, share-urilor și poke-urilor pe timpul condusului. Își face apariția prin notificări de Facebook și are puterea netămăduitoare de a nu face nimic, în cazul în care suntem în pericol de accident; Sf. Trolofimia Preacobitoarea, neocrotitoarea pozelor cu pisi drăgu, tweeturilor, instagramurilor, chaturilor, swipe-urilor și selfie-urilor. Are ne-harul de a ne distrage ochii de la trafic atunci când ne apare o nouă notificare; Sf. Clipocisie Gură de Plumb, neocrotitorul articolelor de pe net, al mailurilor noi din inbox, al SMS-urilor și al apelurilor. Are ne-harul de a ne convinge, când conducem, că o să se întâmple ceva nasol, dacă nu ne uităm ce notificare am primit.

Campania a fost primită foarte bine în general, dar reprezentanții Bisericii nu au fost foarte entuziasmați, ceea ce era de așteptat. „Campania a generat feedback negativ însă în rândul reprezentanților Bisericii. Câțiva preoți intervievați de televiziuni s-au declarat împotriva execuțiilor creative”, spun reprezentanții agențiilor, potrivit Pagina de Media.

Reprezentanții agenției au explicat intenția campaniei, care nu și-a propus să aibă vreo tendință de blasfemie: „În credința că vor fi protejați de pericolele din trafic, mulți români își agață sumedenii de iconițe și cruciulițe prin mașină (un lucru nu neapărat rău). Problema intervine însă atunci când șoferii cred că ele îi feresc automat de orice situație, inclusiv de propria lipsă de responsabilitate la volan. Bineînțeles, adevărul e că nici măcar sfinții nu ne mai pot salva când suntem neatenți în trafic”.