Alegerile parlamentare ca un desen animat: campania penibilă de pe Facebook

Alegerile parlamentare ca un desen animat: campania penibilă de pe Facebook

De fiecare dată când cred că nu pot fi mai penibili, că nu pot coborî mai jos de nivelul oricum rușinos la care sunt, politicienii țin să mă contrazică.

Și pentru că au descoperit puterea Facebook-ului, dar mai ales pentru că e campanie electorală, domniile lor se întrec în ironii, glumițe și atacuri de toată jena. Lăsând la o parte tragedia că niște oameni care ar trebui să conducă țara asta spre mai bine fac pe măscăricii, nu ai cum să nu râzi când vezi asemenea aberații. Care anume? Vă prezint doar câteva.

Păzea! Au descoperit politicienii Facebook-ul și nu se tem să-l folosească în cele mai neinspirate moduri, iar de simțul penibilului nici nu poate fi vorba. Dacă arunci o privire peste conturile de Facebook ale acestor oameni nici n-ai zice că treaba lor e să aibă grijă de bunul mers al țării, mai degrabă par a fi niște actori mediocri de stand-up comedy. Din ăia la care te duci după spectacol, îi bați pe umăr și oftezi dezaprobator. Politicienii noștri par să aibă și foarte mult timp liber. Și în aceste momente de profundă contemplare îi lovesc câte-o revelație stupidă pe care nu întârzie să o pună în practică.

Să luăm de pildă exemplul domnului Victor Ponta, care a vrut să-l pună la punct pe Klaus Iohannis, după ce a fost surprins în timp ce era așezat pe unul dintre scaunele de la Masa Tăcerii a lui Constantin Brâncuși. S-a gândit Ponta să fie și ironic, și amuzant, și patriot, așa că a pus pe Facebook o filmare în care apare lângă aceeași sculptură cu un salam în mână, în timp ce ține un discurs prin care îi atrage atenția lui Iohannis că pe Masa Tăcerii nu se mănâncă nici măcar salam săsesc, iar pe Coloana Infinitului nu se întind rufe la uscat. I-a tras Ponta o zmetie peste ochi lui Iohannis, l-a pus la punct, ce să mai! Mă întreb cum i-o fi venit ideea asta, oare n-a văzut nimeni cu simțul ridicolului clipul înainte de a ajunge pe Facebook? Nu i-a zis nimeni că nici măcar amuzant nu e?

Următoarea pe listă e Elena Udrea, această Super Woman a politicii românești, victima sistemului, care, din fericire, uneori este și amuzantă. Lăsând la o parte că folosește în campanie adresa de e-mail cucuveauacyclamen@gmail.com, Elena Udrea se autoironizează și profită de toate glumele stârnite de postările ei pentru a fi simpatică pe Facebook, profită de dosarele pe care le are pentru a se victimiza și pare că manevra reușește la o parte a electoratului Facebook.

Câteva exemple: „Am reuşit o medie de viteză bună, zic eu, având în vedere că în ultima perioadă a trebuit să alerg mai mult între DNA şi ICCJ decât pe bandă la sală“, „Este vineri, prima săptămână de campanie se termină, eu unde aș putea fi? La ICCJ, într-un nou termen din Gala Bute…Nu mai am morcov la prânz, așa că mănânc un covrig“, „Nicio zi de campanie electorală fără Elena Udrea în fața «justiției». Să vadă poporul unde este «corupția» și să voteze cu cine trebuie, adică cu cine ne recomandă «Sistemul»! Episodul de astăzi, «Udrea la DNA»“.

Și nu în ultimul rând, Alina Gorghiu, care a tras lozul câștigător la categoria cel mai ridicol clip de pe Facebook. Mă refer la continuarea unei campanii door to door mai veche, în care un copil refuză să-i deschidă ușa șefei PNL, clipul devine viral și toată lumea se prăpădește de râs. Acum, Alina Gorghiu a vrut să demonstreze că nu o deranjează dacă oamenii râd de ea și a făcut ceva și mai penibil, iar acum a fost din proprie inițiativă. A recreat scena, doar că de această dată copilul îi deschide după ce Alina Gorghiu îl minte că altfel „va câștiga alegerile PSD, Victor Ponta îi va copia temele, iar Liviu Dragnea îi va fura sandvișul, pentru că așa fac toți PSD-iștii.“ Ceva mai grețos din partea unui om cu pretenții rar mi-a fost dat să văd și, fără să exagerez vreun pic, abia am putut să-l văd până la capăt.

Dar doamna Gorghiu nu s-a oprit aici, nu, a continuat prin PNL, care a lansat, tot pe Facebook, un clip sinistru în care România este reprezentată de o tipă în ie, care se tot învârte în timp ce pe fundal se aude un nai și care, pe un ton senzual, zice așa: „Există ceva în mine care mă face să fiu rea și hoață, dar și ceva care mă împinge înainte, să fiu bună și să ofer mai mult. Voci care mă îndeamnă să fiu coruptă, dar și o lumină care mă îndeamnă să stau dreaptă.“ Din ce tenebră a minții au izvorât această înșiruire tâmpită de cuvinte și aceste imagini groaznice? Păi nu degeaba a recunoscut Vasile Blagă că „merge bine pe dracu“ campania electorală, când campania electorală a PNL-ului e îngropată în penibil, dacă mai scoate Alina 2-3 d-astea până pe 11 decembrie cred că pierde complet și electoratul tânăr.

Și pentru că „umorul“ nu a ocolit nici echipa de campanie a USR-ului, Nicușor Dan trântește pe Facebook un colaj de scene reinterpretate din „Hobbitul“, „Narnia“ și „Legion“ în care, bineînțeles, PSD-ul este „partea întunecată a Forței“. Fraților, ce vreți să-mi demonstrație mie, alegătorului, cu acest clip? Că sunteți cool și vă uitați la filme? Că sunteți amuzanți? OK, am înțeles că mare parte din mesajele campaniei USR țintesc mai ales spre publicul tânăr, cu studii, cu umor, oameni care citesc, se uită la filme, oameni care își doresc un viitor mai bun pentru România, dar chiar credeți că așa ajungeți la acești oameni? Sunteți într-o campanie serioasă sau ne bazăm tot pe miștocăreală? Avem variante sau iar suntem forțați să alegem răul cel mai mic? Pentru că eu nu mai vreau să aleg răul cel mai mic, eu îmi doresc să aleg oameni responsabili, cinstiți, cărora să le pese cu adevărat de interesul românilor, oameni deștepți care să pună țara asta în mișcare, nu oameni care în campania electorală se bazează pe astfel de clipuri în loc să pună accentul pe proiectele concrete pe care le pregătesc. Da, sunt multe personaje urâte în politica românească, dar asta cred că știm cu toții și cred că mai știm și că nu e de glumit cu acești impostori. Hai să ne concentrăm pe cum eliminăm astfel de indivizi toxici și cred cu tărie că nu prin astfel de clipuri scăpăm de ei. Iar șansele să convingi Facebook-ul și tinerii să iasă la vot sunt mai mari dacă le câștigi încrederea prin acțiuni inteligente. Marele noroc însă al USR-ului este că electoratul lui este inteligent și, probabil, o să ierte aceste stângăcii, dar cred că ar face bine să-și revină măcar în al 12-lea ceas și să lupte onorabil, să nu se coboare la nivelul celor pe care îi hulesc.

Oare chiar nu are nimeni tupeul să le spună oamenilor ăstora că sunt oribile genul ăsta de filmări, că nu ai cum să postezi așa ceva pe Facebook fără să te faci de râs și fără să-ți pierzi credibilitatea? În plus, mi se pare că oamenii ăștia nu înțeleg ceva foarte important: politica nu se face pe Facebook și în niciun caz nu se face cu filmări în care politicienii se iau unul pe altul la mișto. Iar dacă v-ați propus cumva ca prin aceste minunății să câștigați simpatia și votul publicului tânăr de pe Facebook, bazându-vă pe faptul că au umor, eu zic să mai aveți în vedere și alte aspecte: sunt deștepți și apreciază umorul de calitate, ironiile fine, nu glumițele de autobază și dovezile că singura armă în campanie e de a scoate în evidență cât de incapabil e adversarul, nu cât de capabil ești tu.

Așa că, dragi politicieni, nu vă mai pierdeți vremea pe Facebook cu prostii, folosiți platforma asta pentru lucrurile bune și utile pe care vreți să le faceți pentru țara asta și pentru care ar trebui să vă votăm, nu pentru o mascaradă ieftină și un război al ironiilor ridicole. Poate câștigați like-uri, multe ironice, dar cu siguranță pierdeți voturi.

Citește și: