26 iun. 2015 | 13:16

Uber, interzis în Franța: greva taximetriștilor a forțat mâna ministrului

ACTUALITATE
Uber, interzis în Franța: greva taximetriștilor a forțat mâna ministrului

Ministerul de Interne din Franța a decis că evenimentul din 25 iunie, când taximetriștii au organizat o grevă care a blocat orașul, este suficient de puternic cât să interzică un serviciu Uber. În România, Uber este încă în afara legii, dar serviciul UberX este activ.

Uber este un serviciu de ridesharing contra cost. A debutat în România în februarie, a fost declarat ilegal la începutul lunii iunie, iar în Franța a generat proteste violente din partea taximetriștilor. Nu mai este de mirare că Uber ia din profitul firmelor de taxi, iar autoritățile au decis că e cazul să interzică sursa problemei.

Uber nu are doar un serviciu, deși în România doar UberX este disponibil, iar cel care i-a enervat la maximum pe taximetriștii francezi se numește UberPop. Din cauza acestuia, și a grevei din 25 iunie, Manuel Valls, prim-ministrul Franței, a spus că vina este a ambelor părți, dar nu va permite ca țara sa să aibă o astfel de imagine negativă și o instabilitate socială.

[related]

Conform raportului poliției, citat de Reuters, 70 de mașini au fost distruse, șapte ofițeri de poliție au fost răniți și 10 oameni au fost arestați. Acestea au fost cele mai violente proteste la adresa Uber, taximetriștii blocând mai multe bulevarde, și au dus la interzicerea UberPop.

Ce este însă UberPop? 

În România știi de Uber prin UberX, aplicația pe care șoferii și-o instalează pe telefon și ies în trafic folosind mașina personală. Ei trebuie să aibă mașina cu acte în regulă, să aibă revizia făcută și să fie mai nouă de 10 ani. De asemenea, vârsta lor trebuie să fie de cel puțin 21 de ani și să n-aibă antecedente penale, reprezentanți ai companiei verificându-i.

Uber in Romania

În Franța, ca în România conform ultimei modificări a legii, nu ai voie să transporți pe cineva contra cost și nici să practici autostopul. Astfel, UberPop este o „încălcare” a legii prin transformarea serviciului dintr-unul care produce bani pentru șofer într-unul care doar le pune oamenilor la dispoziție pasageri și șofer deopotrivă pentru anumite trasee. Îi pune în contact și scopul e deplasarea, nu profitul – adică ridesharing.

Principala nemulțumire a taximetriștilor este că ei plătesc licențe pentru a transporta persoane contra cost, pe când Uber nu. Deși Ministrul de Interne din Franța a decis că UberPop nu mai are voie să circule, Uber spune că instanța de judecată trebuie să clarifice asta, nu un minister. În următoarele trei luni Curtea Constituțională trebuie să decidă asupra legii. Între timp, Uber va funcționa la limita legii (sau peste ea) în România și în alte țări în care are probleme.

Scrie despre lucruri serioase care enervează oameni neserioși. vezi toate articolele