Cum eMAG n-a vândut produse la 1 leu și nici omul n-a ajuns pe Lună

, 25 Noi, 15:33

Imediat după Black Friday 2014, care n-a ținut decât o zi, eMAG s-a trezit pe site cu reduceri cu adevărat imense. Galaxy S4 la un leu a fost una dintre ele. Reducerile n-au existat, de fapt, ci totul a fost o lovitură de marketing pregătită cu mult timp înainte ca să mai vorbească și lumea despre acest magazin de altfel prea puțin cunoscut (sic!).

Vizita depozit eMAG pentru Playtech, 18 noiembrie 2014-1222

Pe 23 noiembrie, produsele resigilate ale eMAG au plecat spre clienți aproape gratis. FOTO Răzvan Băltărețu/Adevărul

Pe scurt, pe 23 noiembrie au apărut pe site-ul eMAG, la categoria „Resigilate“, câteva produse la preț mic, atât de mic, încât textul „REDUCERE DE 99%“ chiar ar fi fost întemeiat. Compania a spus că este o greșeală, dar comunicatul lor de presă și declarațiile ulterioare n-au scăpat filtrului fin aplicat de români peste acest episod de marketing. „Academia Cațavencu“ a avut sloganul „Cititorii noștri sunt mai inteligenți decât ai lor“. Să le dau nițel cuvântul unor cititori.

„«eroarea de incarcare» a fost intentionata pt a genera viralizare moka in media si blogosfera e pur si simplu o campanie de marketing de nota 10+ obtinuta cu doar 250.000 eur, sa obtii o asemenea vizibilitate si sa apari cu o stire platita pe toate siteurile si blogurile ar fi costa de 2-3 ori mai mult“, spune cititorul nicu în comentariul său pe site-ul Playtech. „Desteapta treaba , cea cu eroarea ! S-a mai intamplat o data daca nu ma insel acum vre-o 2-3 ani si-au dat seama ce impact are , si au zis sa mai apara o data eroarea nu de alta dar romanii o sa rasfoiasca paginile la emag data viitoare mai cu spor “, zice cititorul Sorin Burciu.

„asa le trebuie… mai ales pentru magaria care o fac de black friday… hai sa crestem preturile treptat pe 2 -3 luni de zile, sa nu-si dea seama prostii… si dupa aia BLACK FRIDAY!!!! preturile de la 200% ajung la 120% si apoi raman la 150% pana la craciun, ca na… oferte de sarbatori… la fel si de pasti….“, i-a prins cititorul Foca Dan cu vinerea înnegrită cu vopsea proastă.

Cât a pierdut eMAG?

Compania a comunicat o valoare totală a reducerilor de circa 260.000 de euro. Explicația problemei de sistem se regăsește la „Adevărul“, unde se specifică de ce nimeni n-a verificat prețurile și de ce au ajuns la sume atât de mici. Mulți spun că acești bani nu sunt pierduți, ci sunt o investiție mare în imaginea magazinului. Cu siguranță sunt o investiție bună în imagine, dar dacă ar fi fost premeditată n-ar fi fost așa.

eMAG s-a mișcat repede și dintr-o inițială risipă de bani a reușit să scoată un mesaj scurt de reținut de către piață și clienți: a fost greșeala noastră, dar livrăm produsele pentru că veniturile mai mari pe viitor sunt mai importante decât pierderile de acum. În aceeași idee, am comandat un Galaxy Note 4 de la evoMAG când era la un preț de sub 1.000 de lei. A doua zi am primit un mail în care mi se spunea că – ghinion! – produsul era listat la preț greșit și nimeni nu primește nimic. Desigur, nu sunt toate magazinele egale și va fi o presiune mai mare pe altele la viitoarea greșeală pe care o vor face.

Sunt 730 de comenzi făcute (270 de cumpărători) pentru produse la prețuri foarte mici, iar mare parte din ele ar putea ajunge pe site-urile de anunțuri. Conform lui Manafu, eMAG a pierdut cam o lună de reclamă pe TV (la posturi mari) sau trei luni de publicitate în oraș sau 40 de milioane de afișări pe bannere online. A câștigat însă câteva sute de clienți care vor mai reveni să prindă „ceva“ la reducere, a câștigat sute de mențiuni pe social media și Internet pentru „așa da“, a câștigat și capital de imagine și asta datorită unei strategii de criză foarte bune.

Iulian Stanciu, directorul eMAG, în depozitul eMAG în timpul unui interviu pentru TVR. FOTO Răzvan Băltărețu/Adevărul

Iulian Stanciu, directorul eMAG, în depozitul eMAG în timpul unui interviu pentru TVR. FOTO Răzvan Băltărețu/Adevărul

Cum n-a vândut eMAG produse la 1 leu

Sunt oameni care văd conspirații în orice și asta e bine, e nevoie și de cei ca ei ca realitatea să aibă limitele sale cvasi-definite. „si mie mi se pare o strategie de marketing. Au aparut doar la anumite produse din categoria resigilate. Lumea se uita la cele din oferta Black Friday din pagina principala, nu la resigilate. Asa ca angajatii au putut linistiti sa isi comande din resigilate si gata“, spune un anume cititor L A pe site-ul „Adevărul“.

Da, cumva a fost strategie de marketing, cumva a fost priceperea angajaților de a da de pământ cu politica de prețuri a celui mai mare magazin online pentru a-și cumpăra și ei Galaxy S4, un televizor și nițică mașină de spălat. Practic, cu 2,5 lei și-au asigurat strictul electroIT necesar într-un apartament.

Adevărul este că noi din afară nu știm totul despre ce s-a întâmplat la eMAG. Știu precis directorul, oamenii direct responsabili și alți câțiva. Știm că, pe scurt, compania a avut probleme cu sistemul informatic, iar produsele vor fi livrate (în pierdere) către toți cei care au comandat. Nici oamenii care comentează contra nu știu ce s-a întâmplat, dar au două-trei cuvinte la care se pot raporta: marketing, țeapă, au-bani-de-dat-că-fură-de-Black-Friday.

În altă ordine de idei, au trecut 45 de ani de când omul a ajuns pe Lună și sunt oameni pentru care evenimentul nu s-a întâmplat decât într-un studio de la Hollywood. Totuși, sunt și mai mulți oameni care cred fără probleme că un om a mers pe apă și un altul a despărțit apele pentru că se amintesc aceste fapte în Biblie. În aceste cazuri e o chestiune de credință, dar în cazul eMAG e doar o chestiune de greșeală transformată eficient în beneficiu.

Ți-a plăcut acest articol?
Informează-te și ține-i la curent și pe prietenii tăi.
Abonează-te la newsletter pentru ultimele noutăţi!
loading...
Aboneaza-te la newsletter

Aboneaza-te acum la newsletter și primești cele mai noi: Articole, Review-uri, Tutoriale și Prețuri direct pe adresa ta de E-mail