15 oct. 2013 | 17:00

Bose QuietComfort QC 20i – Atunci cand zgomotul ajunge o amintire neplacuta [REVIEW]

Bose QuietComfort QC 20i - Atunci cand zgomotul ajunge o amintire neplacuta [REVIEW]

Bose QuietComfort QC 20i (14)

Cand auzi „Bose”, primul lucru la care te gandesti este termenul de Noise Cancelling. Al doilea lucru este desigur cat de usor va fi portofelul tau.

Cand te decizi ca nu mai esti satisfacut de castile care vin in pachet cu smartphone-ul sau cand testezi alte modele de casti pe acesta, intri intr-un magazin si te orientezi desigur catre producatori „mai cunoscuti”, din vremea cand ascultai la Walkman casetele cu Pink Floyd ale parintilor. Aceste branduri mai cunoscute se refera cam la Sony, Panasonic, Philips… Observi atunci ca oferta de casti este limitata la cateva modele In-Ear, cu preturi pana intr-o 100 lei, si la cateva modele high-end, mari, ce acopera toata urechea si cu care probabil vei fi catalogat drept hipster. (Ochelarii si palariuta sunt la alegerea ta).

Daca totusi iti doresti o pereche de casti fidele si fiabile, deja incepi sa te interesezi online, sa citesti review-uri si, cel mai important, sa incerci acele casti in magazine sau reprezentanta. Bose avea o serie de stand-uri prin aeroporturi, la care puteai testa castile produse de ei. Au devenit cunoscuti promovand foarte mult ideea de Noise Cancelling si in mod sigur in orice pliant din buzunarul scaunului din fata in avion vei gasi un model de casti al brandului. Revenind la metoda de promovare, standul avea o pereche de casti pe care le puteai pune pe urechi. Muzica pornea automat, iar in fata ta se afla un panou de panza. In spatele acelui panou, se afla un difuzor mare ce reda in toata incinta aeroportului zgomotul facut de reactorul unui avion. Toata lumea intorcea capul catre tine, insa nu realizai cat de bine izolau castile acel zgomot pana cand nu le dadeai jos de la urechi.

Bose Quiet Comfort QC 20i

Modelul luat de noi in teste prezinta o serie de caracteristici specifice utilizarii cu dispozitive iOS, de unde si notatia „i” din nume. Acestea beneficiaza de o telecomanda pe fir, care este din pacate compatibila doar cu iPhone sau iPad. Varianta fara notatie a acestor casti are un singur buton si este compatibila cu dispozitivele Android si Blackberry. Telecomanda de pe varianta pentru iOS permite controlul melodiei, al volumului si al apelurilor. Pentru Android, diferenta este ca nu permit reglarea volumului, neavand decat un singur buton.

Noise-Cancellation

Noise Cancellation sau Noise Cancelling este o tehnologie ce functioneaza destul de simplu. Castile detin fiecare un microfon, sau cel putin un microfon (in functie de model) care percepe zgomotul exterior. Apoi, exista un circuit electronic ce reproduce acest zgomot si il inverseaza, introducandu-l in casti, la acelasi nivel cu zgomotul original. Acest lucru produce atenuarea zgomotului in mod activ. Astfel, se obtine, cu un zgomot putin sesizabil la nivelul frecventelor inalte, un mediu linistit ce pare departe de toata harmalaia vietii cotidiene sau, in cazul de fata, a motoarelor de avion.

Pachet

Bose QuietComfort QC 20i (19)

Pachetul este destul de complet. Bose QuietComfort QC 20i detin, pe langa manualele de utilizare, cele trei seturi de capete din silicon, cu marimi diferite, precum si o husa rigida cu fermoar pentru transport. Pe cutie este specificata compatibilitatea cu dispozitive Android sau iOS.

Constructie/Design

Din acest punct de vedere, la prima vedere, castile par ciudate. Sunt diferite de castile in-ear obisnuite, mai degraba o combinatie intre acestea si cele clasice care nu astupa canalul urechii. La acest capitol, Apple a realizat o chestie asemanatoare cu castile de la iPhone 5. Acelea, ca si cele care fac obiectul acestui review, sunt mai putin intruzive, implicit mai comode. Mica urechiusa de silicon este pentru stabilizarea in ureche si, chiar daca prima data am avut impresia ca ma deranjeaza, m-am obisnuit foarte repede cu ea, in doar cateva minute. Bose denumeste aceasta urechiusa, laolalta cu forma siliconului ce intra in ureche, „StayHear” – un nume destul de potrivit.

Casca are o pozitie corecta in ceea ce priveste anatomia urechii, aparatoarea de silicon fiind foarte comfortabila. Trebuie sa recunosc ca sunt extrem de comode. In ciuda sistemului putin mai neobsinuit de fixare, sunt printre putinele casti cu care am adormit la urechi. De asemenea, sunt foarte stabile in urechi. In plus, chiar daca nu sunt marketate ca o pereche de casti sport, puteti alerga linistiti cu ele in urechi.

Pe fir, aproape de mufa jack, se afla modulul de alimentare pentru Noise Cancelling. Acesta este in mod obisnuit o cutie in care se afla baterii normale, avand in vedere ca discutam de nista casti mici, in-ear trebuie sa fie destul de mic. Bose a optat pentru un modul cu acumulator, care se poate reincarca direct de la un cablu microUSB, acelasi cablu cu care incarcati si smartphone-ul. Modulul are si un avantaj, fiind plat, incape in buzunar alaturi de orice mp3 player sau smartphone folositi pentru a reda muzica. Modulul detine un buton pentru activarea sau dezactivarea functiei de noise cancelling.

Pe fir, exista si o telecomanda care, in cazul modelului pentru iPhone, poate controla volumul, apelurile, schimbarea melodiei sau oprirea/pornirea acesteia. De asemenea, exista un buton numit „Aware Mode”, care amplifica zgomotul exterior. Este gandit pentru ca utilizatorul sa poata auzi ce se intampla in jurul lui, fie ca e vorba de anunturile din avion, metrou, autobuz sau de o discutie de la masa vecina.

[dmalbum path=”/wp-content/uploads/dm-albums/Bose QuietComfort QC 20i/”/]

Specificatii

[table id=194 /]

Atenuare Zgomot

Bose QuietComfort QC 20i (1)

Primul pas a fost incarcarea acumulatorului. La 500 mAh, conectat prin cablu USB la PC, incarcarea dureaza aproape 3 ore, putin mai mult decat cea specificata de producator, o valoare insa rezonabila, obtinuta probabil si din motivul ca a fost prima incarcare a acestora. Descarcarea acumulatorului dureaza in jur de 14-15 ore, iar aici testul a fost realizat lasand muzica sa cante non-stop. Pentru un utilizator care asculta in medie 1-2 ore pe zi, pe drumul pana la serviciu sau un drum in Europa cu avionul, acumulatorul va rezista aproape o saptamana.

O mare parte din zgomot este totusi redus de captele de silicon care intra in ureche. Avand in vedere ca nu obtureaza in mod agresiv canalul urechii, noise cancelling-ul activ face restul de treaba. Le-am luat cu mine in mai multe situatii, in masina, in autobuz, in metrou, leam pus la urechi in timpul unor conversatii cu prietenii (stiu, nu e prea furmos din partea mea). Le-am folosit impreuna cu un Nokia 925, a carui calitate a sunetului este de apreciat pentru un smartphone.

Am observat ca zgomotul de frecventa constanta este redus semnificativ, aproape inaudibil. Astfel o alarma de masina de la departarea, un claxon, zgomotul masinii de gaurit a vecinilor sunt aproape de nesesizat. Pe de alta parte, timbrul vocii este mai dificil de acoperit, osciland destul de mult. Aici, fara noise cancelling activat, poti auzi conversatia, iar cu el activ, doar anumite persoane sau anumite fraze, in functie de tonalitatea pe care sunt rostite.

Circuitul produce uneori, de obicei atunci cand bateria ajunge la un nivel de energie mai redus, un zgomot fin, un fasait pe o frecventa mai inalta. Nu este neobisnuit, insa este atat de putin insesizabil, incat nu vom depuncta castile pentru acest lucru. Acest lucru se intampla deseori la modelele ieftine cu Noise Cancelling activ si vinovat este circuitul de atenuare. In cazul lui Bose acesta este de cea mai buna calitate.

Sunet

Bose QuietComfort QC 20i (7)

La capitolul sunet, castile Bose QuietComfort QC 20i stau destul de bine. De ce zic destul? Pentru ca orice pereche de casti cu atenuare de zgomot nu vor reproduce exact nici una din gamele de frecvente. Exista un motiv pentru care Bose nu este atat de prezent pe buzele perfectionistilor in materie de sunet, acela ca reproducerea este curata, insa nu este corecta. De exemplu, frecventele joase nu sunt atat de agresive incat iubitorii de bas sa se entuziasmeze. Frecventele medii si inalte sunt placute, insa o ureche fina, experimentata, observa ca exista diferente destul de mari fata de sunetul original.

Nu distorsioneaza, iar asta e important. Pe nici una din gamele de frecvente nu exista distorsiuni sesizabile de urechea umana, si aici se face responsabil si procesorul de sunet care limiteaza volumul in mod dinamic. Un profesionist ar spune poate ca nu este de acord cu acest lucru, utilizatorul de rand va fi foarte multumit insa de acesta.

Am incercat un numar destul de mare de genuri muzicale si pot sa spun urmatoarele: la melodiile rock reproducerea este de apreciat si aici se simte probabil acea limitare dinamica. Piesele vocale sunt reproduse aproape corect, lipsind parca putin din frecventele joase in cazul vocilor mai grave, un lucru de asemenea foarte putin seiszabil. Pe muzica simfonica, sunt o adevarata placere. iar pe melodii pop/dance reproducerea sunetului este excelenta. Muzica electronica este insa cea care pune piedici reproducerii exacte a sunetului. Exista atat de multe varfuri pe frecvente atat de diferite incat imi este destul de greu sa definesc care din ele nu este reprodusa corect. In general este aproape singurul gen de muzica pe care il ascult si ma pot declara mai mult decat multumit.

Concluzie

Bose QuietComfort QC 20i (17)

Un lucru este clar: pretul Bose QuietComfort QC 20i nu este deloc de neglijat. Am plecat de la aceasta idee chiar de la inceputul concluziei, pentru ca atunci cand dai 300 de euro pe o pereche de casti vei avea asteptari, iar Bose QuietComfort QC 20i nu vor dezamagi. In primul rand, fac exact ceea ce spun: atenueaza zgomotul la un nivel la care este aproape inaudibil. In al doilea rand, sunt robuste, au o autonomie destul de mare si o usurinta in utilizare de invidiat. Cablul este destul de gros, nu se incurca si nu isi schimba proprietatile in functie de temperatura. Astfel, chiar daca ascultati muzica iarna, acesta nu se va intari si nu va favoriza caderea castilor din urechi.

Modulul de noise cancelling si acumulatorul sunt pozitionate corect, aproape de mufa jack, si nu atarna pe fir. Capacele de silicon sunt extrem de comfortabile si isi pastreaza si ele forma in cazul unor temperaturi mai scazute. Telecomanda este la locul potrivit, nu prea aproape de casca si implicit de gulerul camasii, al gecii, cum se intampla la majoritatea modelelor actuale.