21 mai 2012 | 00:18

Bing contraataca – Sigur stiti ce-i lipseste lui Google?

Bing contraataca - Sigur stiti ce-i lipseste lui Google?

bing

De cateva luni, Google incearca sa promoveze Google+ prin utilizarea informatiilor postate de contacte in generarea unor rezultate personalizate la cautari – Search Plus Your World. Din pacate, din cauza faptului ca Google+ nu este extrem de popular, nici serviciul nu este la fel de util pe cat si-a propus gigantul din Mountain View.

Ei bine, aceasta s-ar putea sa fie ocazia celor de la Microsoft sa castige teren considerabil cu Bing. Nu de alta, dar tot ne-am gandit cu totii ca un astfel de serviciu de cautari personalizate ar fi mult mai util daca ar folosi informatii din Facebook, Twitter sau Foursquare, iar Google s-a incapatanat sa ne ignore. De altfel, Microsoft avea deja un parteneriat vechi cu Facebook si au fost suficient de destepti incat sa se apropie si de Twitter sau Foursquare intre timp.

Pe sistemul „daca nu poti sa-i invingi alatura-te lor”, o noua versiune a motorului Bing s-ar putea sa fi facut chiar asta. Microsoft nu s-a aruncat sa creeze un concurent pentru Facebook. Pentru simplul motiv ca, spre deosebire de Google, au avut luciditatea necesara incat sa-si dea seama ca nu merita sa investesti intr-un domeniu in care este imposibil sa ajungi pe primul loc, o noua iteratie a Bing ar putea genera o explozie in popularitatea motorului de cautare al celor de la Microsoft. Cum? Pe aceeasi reteta a celor de la Google, dar facuta mai cu cap.

Clipul de promovare pentru noul Bing incepe cu o statistica pe care am folosit-o si eu in urma cu cateva saptamani in articolul Cum sa te gaseasca Google – varianta actualizata. „Un procent de 90% dintre oameni se consulta cu un prieten sau un expert in domeniu inainte de a lua o decizie.” Desi ideea din spate, cum am mentionat si mai sus, parca foloseste conceptele din  Search Plus Your World, diferenta dintre rezultatele influentate de Google+ si ceea ce reuseste sa faca Microsoft este incredibila.

In aceasta etapa incipienta, Bing foloseste deja informatii din retele de socializare precum Facebook, Twitter, Google+, Blogger, iar in scurt timp va agrega si tot ce inseamna continut de pe LinkedIn, Quora sau Foursquare. Care va fi urmarea acestui efort? Rezultate mai relevante prezentate intr-un mod mai prietenos si mai concludent pentru utilizator.HotelSearch_Page

Designul noului site tradeaza cel mai radical set de schimbari de la lansarea serviciului. Cu un aranjament format din 3 parti bine definite, toate informatiile sunt la indemana fara a se amesteca intre ele sau a da utilizatorului un sentiment de dezordine. Avand in fiecare zona un titlu vom atrage atentia atat asupra functionalitatii, cat si asupra numelui. Rezultatele cautarii, asa cum le stiam, sunt in partea stanga – „Search Knows”. In partea dreapta este o bara care pare smulsa din Windows 8 ce agregheaza informatii de la prieteni – „Friends Know”. Intre cele doua, in mijloc – dreapta, exista o zona intitulata „Bing Know”s. Aceasta din urma afiseaza un set de informatii plecand de la niste sabloane definite in functie de tipul continutului cautat. Mai precis, daca introduceti un nume de hotel la cautare, Bing isi da seama ca este vorba de o locatie pentru cazare, va afiseaza locatia respectiva pe o harta, va da un pret, si in functie de popularitatea locatiei va afiseaza cateva rating-uri.

Search Knows este zona de care puteam profita si pana acum si in care sunt incluse rezultatele cautarii clasice. Inca de la inceput, Bing s-a infatisat ca un „fact finder” – gasitor de adevaruri, descoperitor de rezultate. Fiecare link de culoare albastra ce aparea in lista de rezultate trebuia sa faca o treaba foarte buna in a te duce catre rezultatul la intrebarea pe care o adresai.

Dubios e faptul ca lucrurile chiar merg in conformitate cu reclama, fapt confirmat si de numarul de utilizatori in continua creste. Drept dovada, la intrebarea care este cea mai buna unealta de cautare online, daca in primul trimestru al anului trecut 27% preferau Bing, 36% Google si 38% afirmau ca este o egalitate intre performanta browserelor, acum situatia este cu totul alta. In acelasi studiu realizat anul acesta, in primul trimestru, 34% preferau Bing, 28% Google si tot 38% au afirmat ca nu exista diferente considerabile.

playtechCa o etapa intermediara, pana la schimbarile pe care le prezentam astazi, la inceputul acestei luni Bing a regandit pagina de rezultate. La momentul respectiv, modificarile la capitolul design erau explicate extrem de bine de Derrick Connel – VP Microsoft: „Motoarele de cautare sunt grozave pentru a ne ajuta sa navigam catre un website, dar nu sunt la fel de bune in a ne oferi o viziune de persepectiva”. Daca aceasta mentalitate s-a reflectat in pagina de rezultate de mai sus, tot aceasta mentalitatea s-a reflectat in aparitia celor doua coloane noi.

Practic, creatorii Bing si-au dat seama ca internautii s-au saturat de eforturile motoarelor de cautare de a-ti recomanda, in timp ce cauti noi termeni de cautare, ca ulterior printre rezultate sa-ti strecoare in capul listei rezultate sponsorizate. Ca urmare, toate aceste elemente se gasesc undeva in dreapta, separate de rezultatele cautarii.

the new bing

Bing Knows incearca sa ofere rezultate contextuale, cu informatii relevante legate de termenii cautati. Acest lucru se intampla agregand informatii din Yelp, OpenTable, TripAdvisor, FanSnap, Car and Driver. Indiferent daca vorbim de preturi, review-uri, harti sau elemente interactive precum module de rezervare la un hotel sau restaurant, toate acestea sunt prezente intr-o coloana separata care incearca sa va faca viata mai usoara. Stefan Weitz – Bing Director a incercat sa explice acest proces de agregare de informatii: „Suntem interesati de modul prin care putem folosi informatii din toate serviciile web actuale fara sa le detinem.”

Reclamele vor fi ocazional prezente in aceasta zona, insa nu tot timpul si nu dupa un model anume. Trebuie retinut ca informatiile din cea de-a doua coloana nu sunt noutati majore nici pentru Bing, nici pentru Google. Noutatea este legata de separarea acestui tip de informatie contextuala, de multe ori subiectiva (ex. reviews), de rezultatele clasice la cautare.

me bing

Friends Know – sau Prietenii stiu de ce – este cea mai importanta inovatie din noul Bing. Agregand informatii din Facebook, Twitter, Google+, LinkedIn, Quora, Foursquare la care se vor mai adauga si alte retele de socializare in curand, Bing s-ar putea sa fi dat lovitura – cel putin in ceea ce priveste cautarea cu elemente de socializare.

Pe principiul „Luam comportamentul offline si-l mutam pe internet”, noua coloana precedata de titlul „Friends who might know” incearca sa raspunda din viziunea prietenilor la intrebari. Vrei sa stii la ce bar sa mergi diseara intr-un oras, in cateva secunde poti vedea pe unde au fost prietenii tai in respectivul oras. Asa afli unde au dat check in, ce le-a placut, ce nu le-a placut, plus alte cateva elemente care cumulate te ajuta sa iei o decizie asa cum trebuie – pornind de la prietenii tai.

Desi exemplul cu barul este doar unul, la modul general aceasta functie te ajuta sa vezi daca prietenilor tai le place ceea ce cauti sau le-a placut la un moment dat. Cauti o formatie si in secunda urmatoare poti vedea daca unui prieten al tau ii place respectiva formatie, daca cineva a fost la un concert sau daca are vre-o poza cu membrii formatiei postata pe wall. Tot din aceasta sectiune de rezultate sociale poti pune o intrebare unui prieten pe respectivul subiect sau, daca te arde teribil raspunsul, il poti accesa in lumea reala. Daca tot ai aflat ca unei colege a ta din liceu ii place Gotye, poti profita de ocazie si sa o suni sau sa-i dai un sms. Din aceeasi interfata poti posta o intrebare direct pe Facebook.

binglead

„People who know” este o sectiune care iti atrage atentia asupra unor personalitati online strans legate de subiectul pe care l-ai cautat. Luand in calcul aproape exclusiv conturi de Twitter, in momentul in care cauti Windows Phone, in aceasta zona vei vedea atat oameni de la Microsoft, cat si redactori ai caror articole includ acest subiect. Daca introduci o publicatie precum Vogue, sau New York Times in sectiunea „People who know” vezi o lista cu redactori la respectivele publicatii care au conturi pe Twitter. De aici le poti trimite mesaje personale respectivilor pe Twitter, le poti vedea ultimele postari si le poti da rewteet.

Incercand sa aiba in vedere experti in diverse domenii, zona de People who know in curand va integra si persoane cu conturi pe Blogger, Google+, Foursquare, Quora sau LinkedIn. Desi nu este foarte clar tot timpul algoritmul prin care au fost alesi acesti oameni, motiv pentru care nici nu exista in permanenta aceasta coloana, de cele mai multe ori face o treaba buna in a-ti sugera indivizi priceputi.

Daca nu sunteti sensibil in legatura cu informatiile pe care le cautati, tot in nou Bing puteti opta pentru activarea unui monitor de activitate. Prezenta in coltul din dreapta jos, acesta zona mentine un istoric al cautarilor voastre si un istoric al prietenilor care au optat pentru activarea acesteti functii. Eu nu vad foarte util acest aspect.

Noul Bing este viitorul cautarii. Pur si simplu. Chiar daca noua interfata este momentan activa doar in SUA, motiv pentru care aceste randuri au fost scrise testand site-ul prin intermediul unui Proxy,  faptul ca exista si poate fi experimentata este o confirmare a unei noi viziuni Microsoft. Desi Google a venit cu ideea, faptul ca aplicarea conceptului de cautarea sociala s-a restrictionat doar la informatii din Google+, il va costa mult pe gigantul din Mountain View.

Faptul ca cineva a facut efortul de a separa informatiile  obiective si subiective. Faptul ca prietenii vor avea ceva de spus in momentul in care vrei sa iesi in oras sau sa cumperi un TV. Faptul ca poti afla usor cine sunt oamenii care se pricep intr-un domeniu. Toate sunt informatii pe care le vezi intr-un mod extrem de prietenos pe o singura pagina iar din acest motiv Bing merita tot respectul.

Momentan este in beta. Unul din motivele pentru care noua versiune de Bing nu este disponibila in Romania sau in orice alt colt al lumii in afara de SUA se refera la faptul ca mai sunt multe elemente de perfectionat. Oricum, daca vom vedea acest nou tip de cautare la noi, in acel moment probabil ca au fost deja integrate toate retelele sociale pe care Microsoft si le-au propus sa le aiba in vedere ca surse de informatii. Daca lucrurile merg cum trebuie, noul Bing are toate sansele sa devina motorul perfect de cautare pentru extrem de multe situatii.

Scenariul perfect include sa cauti un restaturant in Cluj unde tu personal nu ai mai fost. Imediat in prima parte vezi o lista intreaga de restaurante, in a doua parte vezi rating-uri pentru diverse localuri din 2 – 3 surse plus localizari pe o harta pentru a le gasi mai usor. In zona cu rezultate de la prieteni vezi pe unde au fost cei mai multi prieteni ai tai in Cluj, pareri, check-in-uri pe Foursquare si poate cateva poze cu mancare a caror greutate este mult mai mare, in definitiv au fost facute de prietenii tai.

Toata lumea prefera raspunsuri subiective la intrebari, dar s-a saturat de corporatii, de site-uri care ajung sus pe Google din cauza unor siretlicuri de SEO sau si mai rau pentru ca au dat multi bani pe reclama. Daca Bing va oferi rezultate personalizate care vin de la prietenii tai sau de la oamenii care se pricep, cu care poti discuta, si le poti cere o parere, acest tip de cautare va fi magica.

Google a aruncat pe geam o comoara in momentul in care nu si-a format niste legaturi stranse cu Twitter, Facebook sau Yelp pentru le integra informatiile in rezultatele cautari. Noroc cu Bing care, dupa cum se vede, era la parter sa prinda comoara.

La 11 ani am instalat primul meu Windows 95, iar la 14 ani mi-am cumpărat o rachetă de Pentium la 133 MHz cu 128 MB RAM si hard disk de 160 MB. După bacalaureat m-am angajat, timp de mai bine de trei ... vezi toate articolele