01 iul. 2010 | 13:30

Panasonic SDR-S50: mica dar… versatila [Review]

Panasonic SDR-S50: mica dar... versatila [Review]

Intr-o lume obsedata de inalta definitie inca mai este loc si pentru o camera video clasica, cu definitie standard, mai ales daca este usoara, compacta, rezistenta si foarte versatila. Iar SDR-S50 de la Panasonic are tot ce-i trebuie pentru a constitui o alegere potrivita pentru orice buzunar. Desi tendinta generala este spre zona HD, mai ales in conditiile in care un televizor cu capabilitati HD devine pe zi ce trece un loc tot mai comun, Panasonic nu ezita sa scoata pe piata o camera standard definition, care incorporeaza o multime de tehnologii ce fac filmarea o activitate usoara si distractiva.

Panasonic, camera Panasonic, Panasonic SDR-S50, Panasonic SDR-S50 review, Panasonic SDR-S50 standard definition, camera Panasonic standard definition, camera SD, iA, Intelligent Auto, AF/AE, Auto Focus, Auto Expunere

Primul avantaj pe care il vei constata folosind o astfel de camera este faptul ca stocarea e cat se poate de eficienta. Acelasi card de memorie SDXC/SDHC/SD pe care l-ai folosi intr-o camera HD va fi mult mai incapator cu SDR-S50. Daca obisnuiesti sa filmezi zilnic diverse chestii, pe care eventual le postezi pe un site gen YouTube, S50 iti va simplifica mult viata si chiar daca HD-mania a cuprins de mult si YouTube-ul, un clip bun va fi apreciat chiar si fara varianta HD. Daca obisnuiesti sa mai si montezi, nu vei mai astepta uneori destule ore pana ce programul tau de editare video „rontaie” continutul HD (depinde si ce hardware folosesti, desigur) si vei putea oferi subscriberilor clipurile tale cu minimum de intarzieri. Daca nu editezi, ai o setare Web pe care daca o activezi inainte de a filma, va porni un countdown de 10 minute si va filma in parametrii acceptati de YouTube. Nimic mai simplu.

Semnalul video este inregistrat in obisnuitul format MPEG-2, folosit de majoritatea camerelor standard definition. Cu un card de memorie SDHC de 16GB vei putea stoca peste trei ore de filmare, chiar si la cea mai inalta calitate posibila, ceea ce ar trebui sa fie arhi-suficient. Dar s50 suporta si noul format de memorie SDXC, asa ca va accepta si carduri de de 48GB si de 64GB, cu cel din urma avand posibilitatea de a stoca peste 13 ore de filmare.

Fiind o camera potrivita uzului zilnic, S50 are o constructie solida, rezistand foarte bine eventualelor impacturi externe, asa ca poti filma oriunde si oricand, chiar si in conditii in care altfel nu ai risca integritatea unei camere HD scumpe, cum ar fi filmarea de pe bicicleta sau skateboard (desi la faza asta cam inviti impactul, ce poate surveni oricand). Ma rog, nu trebuie sa faci cascadorii neaparat, dar S50 se va dovedi de incredere in cam orice activitate.

S50 este incredibil de usoara si prima oara cand am pus mana pe ea am verificat daca are baterie, pentru ca parea mult prea usoara. In plus, designul foarte compact o face sa se potriveasca perfect in palma si ai acces facil la comenzi. Pentru setari sau focus vei folosi doua maini, dar o filmare casual nu iti va ocupa decat o singura mana.

Butoanele pentru diversele setari sunt reduse la minimum si iti va fi foarte usor sa te prinzi ce face fiecare, fara sa citesti manualul. Sistemul de meniuri este si el foarte simplu si usor de setat, dar arata destul de tern si oarecum arhaic. In principal, vei folosi camera in excelentul mod Intelligent Auto (iA), atat de apreciat la Panasonic, dar ai si posibilitatea de a controla manual expunerea, daca ambientul o cere si, bineinteles, stii ce faci.

Cel mai probabil vei ramane, totusi, in modul iA, care include si o caracteristica AF/AE Tracking, care urmareste un subiect in miscare si se asigura ca filmarea decurge in conditii de calitate a imaginii optima. Noua functie Intelligent Contrast Control, care ajusteaza automat luminozitatea pentru a mentine cel mai bun contrast posibil se adauga celorlalte functii avansate, inclusiv Face Detection, Advanced O.I.S., si Intelligent Scene Selector, si fiecare este activata automat, in functie de necesitati, atunci cand folosesti modul iA. In felul acesta, ai toate sansele de a captura imagini frumoase in aproape orice conditii de filmare, desi pe timp de noapte se vor face simtite limitarile intalnite la orice camera standard definition.

S50 nu are un display LCD cu touchscreen, asa ca va trebui sa te obsnuiesti cu un sistem diferit de functionre a Auto Focusului si Auto Expunerii (AF/AE). Daca cu un touchscreen este suficient sa atingi ecranul acolo unde vrei focalizarea, cu S50 va trebui sa activezi modul iA, apoi apesi butonul AF/AE de pe marginea LCD-ului, dupa care apare patratelul-tinta pe ecran. Dupa ce pozitionezi imaginea astfel incat obiectul pe care vrei sa focalizezi este in centrul imaginii, apesi inca odata AF/AE si obiectul va deveni referinta pe care camerao va urmari in miscare. Dureaza un pic mai mult dar functioneaza, ceea ce este mare lucru la o camera SD ieftina.

Bineinteles, nu putea lipsi sistemul de stabilizare a imaginii, care este unul optic, nu digital, deci mult mai eficient. Panasonic ofera chiar si Active Mode, prezent in general la camerele premium, care adauga un nou nivel de reducere a miscarilor nedorite, peste OIS-ul standard. Se va dovedi foarte util daca filmezi in timp ce mergi.

Setarea 33mm wide-angle (echivalentul 35mm) este foarte convenabila la filmarile facute la interior sau in spatii mici. Astfel, ai posibilitatea de a filma de la distanta mica un cadru larg si sunetul inregfistrat va fi si el mai bun. La exterior, poti captura cu aceasta setare peisaje largi.

Pe principiul „save the best for last” am lasat spre final ce mi-a placut cel mai mult la aceasta camera si anume zoom-ul. In pofida dimensiunilor compacte, camera este capabila de un puternic zoom optic 70x, suplimentat pana la 78x de o functie Enhanced Optical Zoom, care foloseste zona efectiva a CCD-ului pentru a extinde puterea zoom-ului in mod wide-angle. Este ca si cum ai avea un telescop foarte compact, cu capabilitati de inregistrare SD, dar nu te astepta la o calitate deosebita a imaginii la zoom maxim si daca ai un trepied la indemana ar fi de dorit, intrucat OIS este bun, dar nu atat de bun incat sa elimine tremurul mainii la zoom maxim.

Panasonic SDR-S50 este o alegere potrivita, daca ai un buget limitat sau, din cine stie ce motiv, iti repugna calitatea HD. Principalul ei atu mi se pare zoom-ul impresionant, cu care vei obtine imagini detaliate de la mare distanta, chestie pe care o poti folosi cu succes in calatorii, sau filmand copilul la serbare tocmai din fundul salii. O camera cu un raport calitate/pret echilibrat (costa in jur de 1.000 RON), suficient de rezistenta chiar si in cele mai dure scenarii de utilizare si cu un zoom care face toti banii.