Uncharted: Golden Abyss – Drake, acum si la purtator [REVIEW]

, 27 Mar, 09:41

Uncharted a debutat in urma cu numai cinci ani si a ajuns deja sa fie una din cele mai respectate serii de jocuri din industrie. Acum, ca Sony are o noua consola PlayStation Vita, era inevitabil sa nu fie dezvoltat un titlu Uncharted pentru aceasta. Mai mult decat atat, compania japoneza a avut o surpriza pentru toti fanii PlayStation, intrucat noul Golden Abyss a fost disponibil inca din prima zi de la lansarea noului handheld. Daca a reusit echipa de la Sony Bend sa respecte standardele seriei impuse de cei de la Naughty Dog, veti afla in continuare.

Poveste

Chiar daca noul Uncharted: Golden Abyss este plasat candva inaintea primului joc, povestea nu va prezenta originile aventurilor lui Nathan Drake. Acest titlu este de sine statator si poate fi experimentat chiar si de cei care nu au mai jucat vreun joc din serie pe PlayStation 3. Acest lucru ofera libertatea de a crea noi personaje si de a il duce pe Drake in locatii complet noi.

Faptul ca avem de-a face cu un joc dedicat unei platforme mobile nu dilueaza experienta Uncharted. Povestea, o componenta a jocurilor de multe ori ignorata in cazul consolelor portabile este scrisa in acelasi stil in care ne-am obisnuit din jocurile anterioare. Chiar daca nu avem de a face cu o calatorie in jurul lumii asemeni Uncharted 2 si 3, aventurile petrecute in America Centrala din Golden Abyss ofera o experienta satisfacatoare de la inceput si pana la sfarsit.

Gratie personajelor, care sunt aduse la “viata” de actori de exceptie, dar si capabilitatilor tehnice ale PlayStation Vita, prezentarea firului narativ este mult mai competenta. Drake si Sully se intorc, insa alaturi de ei nu vin si alte personaje celebre ale seriei precum Elena Fisher sau Chloe Fraser, ci avem de a face cu o noua eroina, Chase si noi antagonisti precum Jason Dantesi Roberto Guerrero. Daca v-au placut povestile jocurilor precedente din serie, nu aveti cum sa dati gres cu Golden Abyss.

Gameplay

Cand vine vorba de gameplay, exista multe cuvinte de lauda pentru jocul de fata. Gratie hardware-ului din PlayStation Vita, care include doua stick-uri analogice, schema de control din jocurile Uncharted de pe PlayStation 3 s-a transferat perfect pe noua consola. Toate butoanele sunt exact unde s-ar astepta fanii mai vechi, iar o serie de aditii precum suportul pentru touchscreen si pentru suprafata tactila de pe spatele consolei ofera noi posibilitati.

Din pacate, Sony Bend a facut si o serie de alegeri neinspirate cand vine vorba de controlul din Golden Abyss, majoritatea legate de atingerea ecranului din fata. Un exemplu este obligarea jucatorilor sa foloseasca ecranul tactil in locul butoanelor pentru Quick Time Events. Sa zicem ca problema nu ar fi fost atat de mare daca ecranul raspundea bine la comenzi, insa desi capabilitatile tehnice sunt acolo, dezvoltatorii jocului nu au pus destul efort in aceasta functie. Astfel, de multe ori comanda de pe touchscreen nu este inregistrata corect.

Ca tot suntem la capitolul touchscreen, cei care vor o experienta mai “light” pot pur si simplu sa deseneze direct pe ecran calea pe care Drake o va urma in secventele de platforming. Cu siguranta gamerii hardcore nu vor apela la un asemenea control, insa cei mai putin experimentati vor avea o experienta mai placuta. De asemenea, jocul ofera posibilitatea de a controla tinta si cu ajutorul giroscopului inclus, pentru a-i ajuta pe cei care nu reusesc sa ocheasca bine cu ajutorul stick-ului analogic din dreapta.

Puzzle-urile in Golden Abyss sunt mult mai numeroase decat in jocurile precedente, insa multe dintre ele sunt complet diferite fata de ce am vazut in trecut. Cele mai multe necesita atingerea ecranului, fiind nevoie de rezolvarea unui puzzle in adevaratul sens al cuvantului in care este reconstruita o imagine, sau folosirea degetului pe post de carbune pentru a imprima desenele de pe pietre antice pe hartie. Exista si alte astfel de mini-jocuri mai speciale, precum unul in care este necesara deschiderea unui seif, iar altul care necesita indreptarea consolei spre o sursa de lumina pentru a vedea textul scris cu cerneala invizibila de pe un pergament.

Chiar daca jocul este realizat la o scara mai mica din anumite puncte de vedere, m-am bucurat cand am realizat ca mai toate mecanicile de joc functioneaza la fel. Drake si-a pastrat majoritatea abilitatilor pe care le cunosteam deja, insa nu a dobandit altele noi. In continuare gameplay-ul este compus din secvente de shooting din spatele peretilor, alaturi de platforming si rezolvare de puzzle-uri.

Obiectele colectionabile se intorc si in Golden Abyss, dar sunt mai multe si mai diverse ca niciodata. Fiecare nivel este plin de amulete si alte artefacte pe care Drake le aduna, alaturi de alte obiecte speciale si chiar secvente in care este nevoie de a fotografia un anume loc. Acestea sunt foarte importante pentru oricine se gandeste sa castige trofeul Platinum din titlul de fata.

Singura parte cu adevarat dezamagitoare in Uncharted: Golden Abyss este omiterea modului multiplayer, atat de bun in Uncharted 2 si 3. In locul acestuia a aparut asa numitul Black Market, care ofera posibilitatea de a face schimb de obiecte colectionabile cu alti jucatori.

Grafica si Sunet

Suntem abia la inceputul vietii consolei PlayStation Vita pe piata si deja avem de a face cu jocuri extrem de aratoase. In fruntea lor sta Golden Abyss, care din anumite puncte de vedere reuseste sa depaseasca in termeni de grafica originalul Uncharted: Drake’s Fortune. Personajele sunt realizate cu aceeasi atentie la detalii pe care o asteptam de la seria de fata, insa rezultatele nu sunt in niciun caz comparabile cu ceea ce gasim in Uncharted 3. In aceeasi situatie se afla si umbrele, efectele speciale si animatiile, foarte bune pentru un joc portabil, insa nu (inca) la acelasi nivel cu ceea ce gasim pe PlayStation 3.

De remarcat este ca spre diferenta de fratii sai mai mari, Golden Abyss nu foloseste secvente cinematice pre-randate, totul fiind realizat in-game. Texturile si geometria sunt probabil cele mai dezvoltate dintr-un joc mobil de pana acum, insa pe ici pe colo se pot vedea si compromisurile pe care Sony Bend le-a facut pentru a atinge acest nivel de detaliu. Cea mai vizibila este rezolutia jocului, 720×408, mai mica decat cea nativa de pe PlayStation Vita: 960×540.

Sunetul este din nou de exceptie, oferind aceeasi muzica demna de un film de aventura cu Indiana Jones, alaturi de vocile unor actori foarte talentati. Eternul Nolan North se intoarce in pielea lui Nathan Drake, in timp ce Richard McGonagle este in continuare amicul sau Sully. Ar fi imposibil de  realizat un titlu Uncharted autentic fara aceste doua personaje.

Concluzii

Uncharted: Golden Abyss a reusit sa se ridice la nivelul asteptarilor si a demonstrat ca PlayStation Vita este cu adevarat o consola pentru gameri hardcore. Mai mult decat atat, jocul de fata arata tuturor ca noua platforma Sony este foarte puternica, avand in vedere ca avem un joc Uncharted complet ruland inca din prima zi pe aceasta. Golden Abyss nu ar trebui sa fie ratat de niciun fan Uncharted si /sau de niciun detinator al noului PlayStation Vita.