PlayStation Vita – Hardcore gaming de buzunar [REVIEW]

, 24 Feb, 13:19

Ne aflam acum la mai bine de un an de cand Sony a dezvaluit Next Generation Portable, consola care avea sa fie cunoscuta sub numele final de PlayStation Vita. Compania japoneza promitea la vremea respectiva un hardware puternic, noi metode de control si jocuri cu o fidelitate grafica apropiata de cele destinate consolei PlayStation 3. Acum, ca avem in mana cel mai nou dispozitiv portabil PlayStation, a venit vremea sa vedem daca intr-adevar Sony s-a tinut de aceste promisiuni.

Design si detalii tehnice

PlayStation Vita vine intr-o cutie compacta, dar care nu poate fi considerata tocmai mica. Aceasta gazduieste in primul rand lucioasa consola, alaturi de o tona de maculatura pe care este imprimat in mai multe limbi manualul de utilizare, un incarcator de priza si un cablu de date cu mufa proprietara. Cum se intampla acum la mai toate telefoanele si dispozitivele mobile, cablul de date este folosit impreuna cu adaptorul de priza pentru incarcare.

Desi versiunea de test pe care am primit-o nu includea si cardurile pentru jocurile cu realitate augmentata, Sony ne-a asigurat ca versiunea din magazin se livreaza si cu acestea.

Pentru cei care au vazut in trecut un PlayStation Portable, designul noii console Sony nu este tocmai uimitor. Vita este doar putin mai mare decat generatia trecuta de console portabile si pastreaza in mare parte aceeasi forma care a debutat in 2004. Desi este dispozitiv destul de voluminos, acesta este mai usor decat m-as fi asteptat, iar forma rotunjita asigura confortul mainilor chiar si dupa mai multe ore de joc.

Pe partea din fata a consolei ies in evidenta imediat cele doua stick-uri analogice, alaturi de butoanele clasice PlayStation, un D-Pad si butoanele Home, Start si Select. Toate acestea sunt placute la atingere, chiar daca par a fi putin mai mici decat trebuie. Din fericire, este doar o prima impresie trecatoare, intrucat dupa cateva minute de utilizare acestea par a fi proportionate perfect.

Elementul care ocupa cea mai mare parte a dispozitivului este display-ul OLED de 5 inci, care este sensibil la atingere. Boxele stereo se gasesc tot pe partea din fata, langa fiecare dintre stick-urile pe care le aminteam mai sus, iar o camera VGA este pozitionata in partea dreapta, deasupra butoanelor de joc. De altfel, pe spatele consolei gasim o alta camera identica, fix deasupra unei suprafete lucioase, care functioneaza asemenea unui trackpad de laptop, oferind o noua metoda de interactiune touch cu dispozitivul.

Pentru o mai buna experienta de joc, Sony a realizat doua zone mai adanci pe fiecare parte a suprafetei tactile. Fiind o consola foarte bine dotata din punct de vedere al conectivitatii, pe marginile sale gasim tot felul de lacase si mufe. In partea de jos gasim mufa principala de date, care este folosita si la incarcare, alaturi de un jack audio obisnuit si un lacas pentru cardurile de memorie proprietare. In partea de sus insa, este un alt port pentru carduri, dedicat jocurilor cumparate din magazin, care nu pot fi folosite pentru stocarea de date, alaturi de butoanele pentru pornire si volum si un port de expansiune la care momentan nu se conecteaza nimic.

Versiunea 3G include in partea din stanga un lacas pentru cartele SIM.

Spuneam ca Sony a promis ca Vita  va putea rula jocuri comparabile cu cele de pe PlayStation 3, iar acest lucru nu ar fi fost posibil fara un hardware serios. Ei bine, cu un procesor quad-core ARM Cortex-A9 si cu un cip grafic PowerVR SGX 543MP4+ poate sa ofere o calitate grafica de neegalat in acest moment in spatiul mobil. Consola beneficiaza de 512 MB de memorie RAM, senzori de miscare, Bluetooth, WiFi si GPS in cazul versiunii 3G .

Software

Pentru PlayStation Vita, Sony a realizat un nou sistem de operare, care foloseste o noua interfata, cu o experienta similara cu cea de pe iOS sau Android. Icoanele aplicatiilor sunt rotunde si sunt dispuse pe mai multe ecrane personalizabile. Intrucat consola este menita sa fie tot timpul conectata la internet, Sony a numit aceasta interfata LiveArea. In orice moment, aceasta poate sa adune informatii bazate pe locatie si sa le afiseze in diverse aplicatii.

Chiar daca PlayStation Vita dispune de o multitudine de butoane, Sony a decis ca meniurile sa fie accesate exclusiv folosind ecranul tactil. Ecranele de aplicatii sunt dispuse vertical, iar fiecare in parte poate sa fie modificat dupa preferintele utilizatorului. Icoanele pot fi mutate, fundalul animat poate fi colorat, iar cei care doresc, pot sa foloseasca chiar si imagini proprii pentru a-l decora.

O miscare swipe de la dreapta la stanga va dezvalui capabilitatile de multi tasking ale PlayStation Vita, care este capabila de a rula pana la sase aplicatii simultan. In afara de browser, cele mai multe pot rula in paralel cu jocurile.

Foarte placut este modul in care Sony a gandit metoda de inchidere a programelor, care sunt dispuse asemenea unor afise pe un perete. Acestea trebuie practic dezlipite, folosind o miscare in jos cu degetul din coltul din dreapta sus. Consola poate sa descarce aplicatii si jocuri de pe PlayStation Store in fundal si poate oferi informatii despre starea acestora gratie unei bule de notificari din partea din dreapta sus a ecranului.

Filozofia de design din spatele sistemului de operare transforma fiecare dintre functiile consolei in aplicatii separate. Exista o aplicatie pentru setari, una pentru mesagerie prin intermediul PlayStation Network, alta pentru PlayStation Store si altele pentru redarea de muzica si filme.  Fiecare dintre acestea necesita o atingere initiala, urmata de o alta atingere a butonului start, care impiedica pornirea accidentala a acestora, insa adauga timp in plus la pornire.

Atentie, Sony a slefuit destul de bine software-ul din PlayStation Vita, insa exista din cand in cand anumite probleme. Consola se poate bloca fara nici un avertisment in momentul in care pornesti o aplicatie sau un joc, caz in care necesita un hard reset realizat prin apasarea butonului de power timp de 20 de secunde. De altfel, si accesul la internet este destul de lent, desi pe alte dispozitive folosind aceeasi conexiune merge fara probleme. Din fericire, acestea sunt cam singurele neajunsuri pe partea de software, care cu siguranta vor fi corectate in timp prin update-uri.

Fiind o consola de jocuri, este clar ca accentul este pus pe aceasta functie in cadrul Vita, iar includerea suportului pentru trofee este primul pas catre aducerea unei experiente mai apropiate de cea de pe PlayStation 3 la purtator. Fiecare joc include astfel de bonusuri, iar lista trofeelor castigate poate fi consultata prin aplicatia dedicata. Curios este faptul ca pe Vita procesul de sincronizare online este mult mai rapid.

Welcome Park poate fi primul loc in care puteti colectiona trofee, intrucat este o aplicatie de tip joc ce vine preinstalata. Aceasta doreste sa familiarizeze jucatorii cu noile metode de control, folosind touchscreen-ul, senzorii de miscare si microfonul.

Multimedia si Internet

Cand vine vorba despre capabilitati multimedia, nu pot spune ca am fost dat pe spate de ceea ce ofera noul PlayStation Vita. Intr-adevar, avem la dispozitie un player de muzica si unul de filme, insa nici unul dintre acestea nu dispun de functii avansate. Acestea exista pentru a reda fisierele audio si video in formatele mai populare de genul MP3, AAC, WMA, WAV, ATRAC, MPEG 1, MPEG 2 si MPEG4.

Cei care prefera sa asculte propria muzica in timp ce se joaca sau navigheaza pe internet, vor putea face acest lucru, intrucat playerul de muzica poate reda melodiile concomitent cu orice alta aplicatie. Cand este rulata in paralel cu player-ul video, muzica se opreste si porneste automat imediat ce clipul este oprit.

Din pacate, nu exista nicio modalitate de a urmari online clipuri de pe YouTube sau alte servicii de streaming video. Browserul de internet nu suporta continut Flash, iar Sony se pare ca a uitat sa includa capabilitati HTML5 in acesta. Astfel, singura modalitate de a urmari continut video pe consola este transferul de fisiere dintr-un PC sau PlayStation 3 folosind aplicatia Content Manager, sau downloadul de pe PlayStation Store.

Daca tot suntem la capitolul multimedia, nu pot sa nu amintesc de cele camere foto. Ambele includ senzori VGA, iar calitatea imaginilor capturate este destul de slaba. Evident, pentru utilizarea in jocuri sunt de ajuns, insa cei care vor sa foloseasca Vita pe post de camera foto sau video ar trebui sa renunte la aceasta idee.

De altfel, nici browserul de internet nu este foarte bine dotat. Acesta poate sa randeze pagini de internet destul de bine, insa in cazul unui zoom sau scroll dezvaluie efectul de checkerboard pentru cateva momente pana cand se incarca tot continutul. Este departe de a fi inutilizabil, insa cu siguranta aveti la indemana la purtator un dispozitiv cu un browser mult mai capabil decat cel din PlayStation Vita.

PlayStation Store este momentan populat de o selectie mica de jocuri dedicate Vita, insa include foarte multe titluri de PlayStation Portable compatibile cu aceasta. De asemenea, demo-uri pentru majoritatea titlurilor de lansare sunt disponibile, alaturi de patru aplicatii sociale: Facebook, Foursquare, Twitter si Flickr. O alta aplicatie sociala este Near, care foloseste locatia consolei pentru a dezvalui ce se joaca alti utilizatori de Vita din imprejurimi. Din pacate, numarul acestora este atat de mic in primele zile, incat aplicatia nu afiseaza nimic.

Baterie si Concluzii

Bateria din PlayStation Vita nu va sparge recorduri, insa, avand in vedere puterea bruta a hardware-ului, face o treaba destul de buna. Autonomia va fi intre patru si cinci ore de jocuri si aproximativ sapte ore de utilizare in sistemul de operare (internet, muzica, etc.). Cu siguranta noua consola portabila nu va inlocui un smartphone, insa va ajuta la menajarea bateriei acestuia la drumuri lungi. Cu greu imi pot imagina insa un drum atat de lung incat dintr-o singura sesiune sa poti consuma bateria consolei fara acces la o priza.

Dupa cum ati putut vedea, review-ul de fata a fost axat pe partea hardware si software a consolei, jocurile fiind omise aproape complet. Ei bine, la acest capitol veti fi nevoiti sa asteptati review-uri dedicate. Ca o prima impresie, pe partea de titluri disponibile la lansare, pot spune ca sunt impresionat si abia astept aparitia urmatorului val de jocuri pentru Vita.

Concluzia este ca Sony a adus pe piata un dispozitiv aratos, puternic si placut la utilizare, care are toate sansele sa devina noul rege al gamingului portabil.

In Romania, PS Vita are un pret recomandat care incepe de la 1.129 lei si necesita achizitionarea unui card de date pentru a putea fi utilizata la adevarata sa capacitate, insa pentru gamerii fara probleme financiare, care nu vor sa rateze nici un joc, Vita este un must-buy. De altfel, pentru acestia, functiile suplimentare care sunt executate intr-un mod mai stangaci nu reprezinta mai nimic, intrucat cu siguranta unicul interes pe care il au pentru aceasta consola este capabilitatea de a rula jocuri, capitol la care PlayStation Vita nu da gres.