4G LTE – O revolutie in piata de telecomunicatii

, 29 Oct, 13:39

Este 4G LTE pe piata de telecomunicatii

S-a discutat mult in ultima perioada despre tehnologia 4G, mai ales ca urmare a licitatiei organizate de ANCOM (Autoritatea Naţionala pentru Comunicaţii) in cadrul careia au fost vandute o serie de licente pentru utilizarea benzilor de frecventa de 800, 900 si 2600 MHz. Pentru cei care au urmarit aceste discutii sau sunt pur si simplu pasionati de tehnologie si evoluţia pietei IT&C, concluzia nu poate fi decat una: tehnologia 4G va aduce avantaje substantiale atat pentru operatori cat si pentru utilizatorul final.

Pentru operatori tehnologia 4G reprezinta in primul rand o noua sursa de venituri si o diferentiere pe o piata din ce in ce mai competitiva. Aduce beneficii substantiale in mentenanta, gestionarea si imbunatatirea viitoare a retelelor de comunicatie.

Pentru clienţi se traduce in o experienta substantial imbunatatita a utilizarii internetului mobil – odata cu tehnologia 4G se va pune probabil pentru prima oara in mod real problema substituirii complete a conexiunilor fixe cu conexiuni mobile.

Astfel de discutii, beneficii si perspective nu sunt ceva surprinzator. Fiecare noua tehnologie este prezentata intr-o nota similara, in general ca ceva revolutionar, care va schimba fundamental modul in care traim. In realitate insa, putine tehnologii au un impact care sa justifice aceste asteptari. Majoritatea devin parte din viaţa noastra de zi cu zi treptat, pe masura ce ne acomodam cu ele si descoperim modalitati noi de a le folosi.

Realitatea privind tehnologia 4G

Hype Cycle

Pentru a putea raspunde la aceasta intrebare, vom folosi un model de analiza propus si folosit de compania de consultanţa Gartner. Denumit in engleza „Hype Cycle”, modelul imparte evoluţia unei tehnologii in piaţa in trei mari etape:

⦁ In prima etapa, asteptarile privind tehnologia sunt mari iar gradul de interes al mass media ridicat. Numarul de anunturi si proiecte pilot este substantial, orice implementare de succes este receptionata cu entuziasm.

⦁ Treptat, proiectele pilot si lansarile initiale ajung la etape mai avansate. Sunt descoperite o serie de detalii importante privind tehnologia. O mare parte din experimentele initiale esueaza, iar interesul publicului larg se diminueaza. Piata se consolideaza in jurul unui numar relativ mic de companii care supravietuiesc.

⦁ Cele mai multe intrebari privind implementarea si modalitatea de utilizare a tehnologiei sunt rezolvate. Apare un model viabil de comercializare al tehnologiei, iar aceasta incepe sa se raspandeasca treptat in piata. Consumatorii descopera cele mai bune utilizari ale acesteia si le popularizeaza in cercurile de cunostinte si prieteni. Piata evolueaza catre etapa de maturitate.

Trebuie subliniat faptul ca modelul combina evoluţia reala a pietei – marcata pe grafic cu o linie punctata de forma deja celebrei curbe de adoptie a produsului – cu reactia si asteptarile pietei privind respectiva tehnologie.

Aplicarea in piata Romaneasca de telecomunicatii

Mobile-Internet

Sa ne amintim un pic de felul in care piata (din Romania si nu numai) a receptionat generatia anterioara de tehnologii de comunicatie, 3G. Initial, aceste tehnologii erau considerate punctul de declansare al exploziei Internetului mobil. Cele mai mari asteptari erau materializate in jurul apelurilor video, considerate de majoritatea principala aplicatie („killer application”) a retelelor 3G.

In baza acestor asteptari, marii operatori de telecomunicaţie au achizitionat, la costuri foarte ridicate, licente pentru dezvoltarea de servicii. Realitatea din piata a fost insa dezamagitoare. Costurile ridicate au dus la preturi ridicate, rata de adoptie a fost scazuta. Clientii au apreciat experienta oferita ca fiind insuficienta, iar terminalele de acces folosite nu erau inca centrate in jurul oferirii de servicii de acces la Internet. Apelurile video practic nu au existat.

Nevoia de Internet mobil era insa una reala. Prin urmare, piata s-a calibrat treptat pentru a raspunde acestei nevoi. Au aparut terminale mai sofisticate, centrate in jurul experientei conectivitaţii mobile – smartphone-uri si tablete. Tehnologia de acces a evoluat si ea, permitand operatorilor sa ofere viteze mai ridicate cu investitii suplimentare minime in infrastructura dezvoltata initial (HSDPA, HSUPA). Au aparut aplicatiile mobile (harti, chat, retele sociale, etc.). Preţurile s-au mentinut sau au scazut, astfel incat perceptia clientilor a fost ca platesc acelasi cost pentru un serviciu mai bun si cu aplicabilitate mai larga. In cifre, penetrarea Internetului mobil a atins (in Romania) 7,5 milioane de utilizatori la sfarsitul lui 2011. Revolutia s-a intamplat, dar nu imediat si nu datorita apelurilor 3G – care au continuat sa stagneze (sub 1 milion de minute la sfarsitul lui 2011).

Evolutia pietei pentru tehnologia 4G

Evolutie Internet Mobil

Raspunsul ramane in continuare incert, dar modelul de analiza de mai sus ne propune un scenariu posibil:

Tehnologia 4G nu este inca pregatita pentru adoptia in masa, ea aflandu-se in prima etapa din „Hype Cycle”. Asteptarile actuale sunt ridicate, marii operatori din Romania anuntand deja implementarea retelelor de tip 4G la inceputul anului 2013.

Pe de alta parte, proiectele de succes la nivel mondial sunt aprope inexistente (ex. Verizon), benzile de frecventa folosite nu sunt inca unificate iar terminalele de acces ce permit accesarea unei reţele 4G sunt putine.

Pe termen scurt (2013- inceputul lui 2014), tehnologia 4G se va afla, indiferent de asteptari, intr-o perioada de testare. Operatorii vor incerca sa gaseasca, prin experimente succesive la nivel mondial, cel mai adecvat model de comercializare. De cealalta parte, utilizatorii se vor familiariza cu tehnologia si vor decide modalitatile cele mai utile de folosire ale acesteia.

Incepand cu a doua jumatate a lui 2014 (termen pana la care teoretic vor fi acordate si frecventele de 2600 de MHz cumparate la recenta licitatie), piata pentru tehnologia 4G se va stabiliza. Soluţiile oferite vor avea avantaje clare, percepute corespunzator de clienti. Gradul de penetrare al pietei va creste si vor aparea inovatii care vor determina modalitati noi de utilizare a tehnologiei.

Evident, acest scenariu nu este singurul posibil, iar perioadele de timp indicate de el pot varia. Prin urmare, va invit sa folositi sectiunea de comentarii pentru a sugera scenarii alternative sau a comenta asupra subiectelor prezentate.

 

Ți-a plăcut acest articol?
Informează-te și ține-i la curent și pe prietenii tăi.
Abonează-te la newsletter pentru ultimele noutăţi!

Comentarii

Eu ma intreb ceva ce se pare ca nu se intreaba nimeni…si anume ce autonomie vor avea telefoanele 4g? in conditiile in care toti cei cu 3g ne chinuim pentru a aduna de 24 de ore de autonomie….imi e ca din aceasta cauza sa nu fie de neutilizat aceasta tehonologie 4g, in conditiile in care nu se face ceva cu autonomia acestor smartphone-uri.

Radu Neagu

Cred ca cele 24 de ore de autonomie vor fi valabile si pentru 4G. In ciuda performantelor destul de mari ale terminalelor actuale se lucreaza si la autonomia terminalelor noi care suporta 4G, astfel incat sa fie cel putinla fel de mare. Puterea semnalului nu cred ca va fi modificata foarte mult, asadar un telefon cu 4G care primeste informatia ceruta din retea, mai repede decat un telefon cu 3G poate avea aceeasi autonomie ca si unul 3G, care, asteapta mai mult timp pentru downloadul informatiilor.

Cred ca trebuie sa aveti in vedere de asemenea si ca un segment important din piata 4G va fi constituit de terminalele de conectare pentru laptopuri sau tablete (prin intermediul stickurilor sau echipamentelor de tip MiFi).

Primele implementari vor incepe probabil cu astfel de device-uri (cazul Vodafone in Germania), urmand ca pe parcurs oferta sa se diversifice si catre smartphone-uri. In cazul acestor solutii de conectare, autonomia este un factor mai putin important decat in cazul telefoanelor mobile.

Cred ca trebuie sa luati in considerare nu numai telefoanele, ci si accesul prin alte dispozitive (ex. dongle-uri sau MiFi-uri pentru tablete/laptopuri). Majoritatea retelelor 4G lansate in strainatate au inceput cu aceste dispozitive (ex. Vodafone Germania).

Telefoanele 4G vor aparea probabil intr-o faza ulterioare, pe masura ce producatorii le incorporeaza in planurile lor de dezvoltare.

Radu Neagu

Cred ca situatia este putin diferita la noi, in sensul ca accesul la internet este mult mai ieftin (ex: 5 euro pentru 3 GB vs 30 euro in Germania pt 1.5 GB). Sigur ca acestea vor fi printre primele dispozitive aparute, insa din punct de vedere economic smartphone-urile 4G sunt cele mai viabile.

Ma refeream strict la posibilitatea producatorilor de echipament de a aduce rapid pe piata telefoane vs. dongle-uri. Este de asteptat ca e mult mai simplu sa construiesti un dongle decat un telefon, prin urmare acestea vor fi lansate primele, fiind disponibile primele.

Dpdv economic, discutia este mult mai complexa. Pentru operatori, smartphone-urile nu sunt chiar atat de viabile, datorita costurilor foarte mari de subventionare pe care le presupun.

Radu Neagu

Am inteles. Asadar dongle-urile, chiar daca vor fi oferite gratuit cel mai probabil, vor fi cele care vor putea vinde efectiv serviciul de date.

Trebuie sa ai in vedere ca piata de Internet mobil nu presupune doar smartphone-uri ci si acces pentru laptopuri sau tablete. Acesta se realizeaza prin stickuri sau echipamente unde nu se pune de obicei problema autonomiei. Mai mult, lansarile 4G de afara au inceput mai ales cu astfel de oferte, ceea ce ne putem astepta sa vedem si in Romania.

Smartphone-urile sunt de obicei planificate de producatori cu ceva timp inainte (exista un roadmap). Pentru a include in roadmap telefoane 4G, producatorii asteapta de obicei concretizarea licitatiilor de spectru 4G. De aceea exista un mic decalaj intre licitatie, lansarea retelei si lansarea telefoanelor.

asa articol mai zic si eu .. de nota 10!! bravo! (ceilalti) baieti luati aminte 😉 o zic de incurajare 😀 dar puteti face treaba si mai buna la articole!

Radu Neagu

Multumim denis, o sa incercam sa ne ridicam la standardele acestuia. Domnul Dragos Enescu este insa expert pe acest domeniu. 🙂

urmati si voi 😉 succes

Comments are closed.

Aboneaza-te la newsletter

Aboneaza-te acum la newsletter și primești cele mai noi: Articole, Review-uri, Tutoriale și Prețuri direct pe adresa ta de E-mail