Turismul românesc, cel puțin în ultimii cinci ani, a avut parte de sume considerabile, iar parte din aceste sume au venit prin voucherele de vacanță. Cu toate că sumele intrate în HoReCa cu ajutorul acestor subvenții se ridică la aproximativ peste 1,7 miliarde de euro, iar pretențiile operatorilor sunt mari, turistul român nu beneficiază de servicii conforme. Pretențiile sunt mari, prețurile sunt mari, dar serviciile și astăzi lasă de dorit.
Voucherele de vacanță sunt disponibile în România din 2009 pentru a combate nivelul ridicat de muncă nedeclarată în turism, prin evitarea achiziționării de bunuri și servicii nedeclarate de către cetățeni. În 2015, voucherele de vacanță, disponibile inițial doar pentru angajații din sectorul privat, a fost extinsă și la angajații din sectorul public.
Încă de la data primei implementări sistemul oferă vouchere de vacanță angajaților din sectorul public, având ca scop promovarea utilizării furnizorilor de cazare turistică înregistrați, reducând veniturile nedeclarate în sectorul turismului și al cazării.
Turismul este unul dintre principalele sectoare în care se înregistrează muncă nedeclarată în România, inclusiv în 2023. La momentul implementării se estima că peste 20% din totalul serviciilor de cazare de pe litoralul românesc funcționau în economia nedeclarată. România oferă vouchere de vacanță din 2009, însă, până în 2015, angajații din sectorul public nu au fost eligibili pentru acesteaiii.
În ianuarie 2015, Ministerul Turismului a emis aceste vouchere pentru angajații din sectorul public, pentru a extinde această inițiativă în speranța că aceasta va îndepărta cetățenii de la utilizarea furnizorilor de cazare și a atracțiilor turistice neînregistrate. Aceste vouchere funcționează pe baza înțelegerii faptului că, în calitate de stimulent pe partea cererii, vor recompensa utilizatorii pentru utilizarea bunurilor și serviciilor declarate, reducând utilizarea omologilor lor nedeclarați.
Vezi și: Ce impozit plătesc cei care primesc vouchere de vacanță în valoare de 1.450 de lei
De când sistemul de vouchere de vacanță a fost extins la angajații din sectorul public, numărul operatorilor din turism care solicită licențe a crescut, ceea ce a dus la reducerea muncii nedeclarate în acest sector. În 2018, a fost raportată o creștere de aproape 60% a numărului de operatori din turism care solicită licențe, iar în primul trimestru al anului 2019, o nouă creștere de 65 % față de 2018.
Ca și sume, aflăm că în 2018, spre exemplu, aproape 1,2 milioane de români au primit vouchere în valoare de 1.450 de lei fiecare, iar în 2019 ministrul Turismului a declarat că au fost investite aproape 400 de milioane de euro în această schemă.
În aceeași perioadă de cinci ani, majoritatea operatorilor HoReCa din România, în special cei de pe litoralul românesc, au primit de la stat anual prin aceste vouchere de vacanță, 350 de milioane de euro, unii reinvestindu-i în spațiile pe care le aveau, alții nu.
Alte date statistice arată procentual faptul că hotelurile existente la malul Mării Negre au supraviețuit tocmai datorită acestor vouchere, iar ponderea este între 50 și 90% din hotelurile existente.
Vezi și: Cine va primi vouchere de vacanță acum. Schimbarea majoră benefică pentru milioane de români
În perioada pandemiei, segmentul HoReCa a fost unul din cele mai afectate, și nu numai în România, ci și celelalte state europene. Mulți operatori s-au văzut în fața unui faliment iminent, alții au reușit să rămână pe linia de plutire, iar aceste vouchere de vacanță pe unii chiar i-a salvat, chiar dacă s-a diminuat numărul de angajați.
Legea, prin care se acordă voucherele de vacanță, avea să fie schimbată la cererea expresă a celor din HoReCa, în sensul ca aceste vouchere să fie acordate tuturor aganaților români, nu doar celor din segmentul bugetar, dar efectul este decuplarea turismului românesc intern de la circulația internațională, spun experții.
Vezi și: HoReCa, rugăminte disperată către Guvern. Ce vor pentru clienții lor care au green pass
Pe de altă parte, serviciile operatorilor, de cele mai multe ori din păcate, sunt sub calitatea operatorilor din alte state, iar prețurile exagerate. Turismul românesc nu reușește să se ridice, din toate punctele de vedere, la cerințele și standardele practicate de alte țări, deși are exemple destule, iar aceste aspecte nu fac altceva decât să-l îndepărteze pe turistul român care va alege să renunțe la a mai folosi voucherele și să-și plătească un sejur de calitate, chiar la un preț ceva mai piperat, dar în afara granițelor. Până la urmă, dacă tot ai pretenții și prețuri mari, măcar oferă servicii pe măsura pretențiilor și a prețurilor!