Ca în orice altă țară străină, dacă te decizi să mergi cu maașina personală, este imperativ necesar să cunoști legislația în vigoare. În cazul în care nu ai aceste cunoștințe, riști să ai o vacanță de coșmar, exact ca o româncă care a plecat cu mașina în Turcia. Poliția i-a confiscat mașina pentru că nu era ea la volan, iar lucrurile s-au complicat.
Deși ai putea crede că legislația rutieră este general valabilă, peste tot în lume, ai fi într-o mare eroare. Un exemplu elocvent este legislația din Turcia, o țară extrem de vizitată de turiști din toată lumea, mulți dintre ei alegând să ajungă aici în automobilul personal.
Înainte de toate, trebuie să reamintim că din luna mai a acestui an, în urma unui decret semnat de președintele Erodgan, românii pot merge în vacanţă doar cu buletinul, sau cel puțin așa este în teorie. Au existat deja cazuri în care românii au întâmpinat probleme la vamă, neavând voie să intre pe teritoriul turcesc doar și cu acest document, vameșii turci cerându-le pașapoartele.
Dar, revenind la tema de azi, dacă te decizi să mergi cu mașina personală, trebuie să cunoști regulile de circulație, precum și ce acte sunt obligatorii și ce taxe ai de plătit. În cazul în care nu ai aceste cunoștințe, poți ajunge de la câteva zile de distracție la o adevărată vacanță de coșmar.
La o căutare atentă în hățișul legislativ rutier din Turcia aflăm că vânzarea sau închirierea unei mașini cu numere de înmatriculare străine în Turcia este practic imposibilă. Ba mai mult, dacă vorbim despre intenția proprietarului de a împrumuta mașina unui membru al familiei, deși el se află pe scaunul din dreapta, deja din acest moment lucrurile se complică grav.
O explicație simplă ar fi că, deși tu ești proprietarul, și te afli în aceeași mașină, legislația turcă cere ca șoferul, chiar membru al familiei, sau oricine altcineva, să aibă asupra sa o procură specială care să ateste că i s-a dat voie să conducă vehiculul.
Ba mai mult, conform documentării făcute de noi, legislația turcă mai cere ca proprietarul mașinii să fie „rearanjat în țara de înmatriculare sau la consulat, dacă acesta se ocupă de aceste probleme”.
Acest lucru înseamnă că, în mod realist, puteți transfera mașina numai compatriotului, dar cu o procură, doar așa putând să utilizeze această mașină în Turcia.
Deși alambicată această prevedere, avem cazul concret, care a dus, din păcate, la o vacanță de coșmar pentru o româncă care a plecat cu mașina în Turcia. Femeia avea să povestească pe grupurile turistice dedicate Turciei despre situația prin care a trecut:
„Bună seara! Am nevoie de ajutor din partea celor care cunosc limba turcă. Ieri am ajuns în Istanbul cu mașina proprietate personală.
Dar la volan se află altă persoană (eu fiind în dreapta șoferului). La vama turcă ne-au verificat pe amândoi și ne-au lăsat să trecem, fără vreo altă observație. Aseară, am fost opriți de un echipaj de la poliția rutieră (noi fiind pe aceleași locuri în mașină) șoferul a fost amendat pentru că nu conducea cu procura de la proprietar. Iar mie, proprietarul mi-a fost ridicată mașina, fără nicio dovadă scrisă, deși am cerut expres să îmi dea. Cu cei de la poliție nu m-am putut înțelege decât foarte puțin, prin Google Translate.
Pe scurt, mi-au spus că îmi ridică mașina, că nu îmi pot da nicio dovadă scrisă, că nu știu unde va fi dusă și nu îmi pot spune cat va dura până o voi putea lua înapoi”, a povestit tânăra, pe Facebook.
Cu alte cuvinte, polițiștii turci au decis să confinște mașina având în vedere că șoferul nu avea acea procură specială, deși proprietarul mașinii se afla în dreapta.
Dar, ceea ce pare și mai ireal, este explicația dată de reprezentanții Consulatului României în Turcia, răspunsul părând a da de înțeles că cei de acolo habar nu aveau de lege și de motivele reale ale acestei pățanii:
„Cei de la Consulat m-au băgat și mai tare în ceață. Prima oară mi-au zis că va fi amendat șoferul, dar și eu. Eu ar trebui să plătesc 20% din valoarea mașinii sau din tva-ul mașinii. A două oară, mi-au spus că dacă șoferul a achitat amenda, pot merge să iau mașina.
A treia oară, că procedura va dura vreo 2 săptămâni, timp în care va fi sesizat tribunalul (care și de ce?) Asta, în timp ce poliția nu e capabilă să vorbească uzual în engleză. Îmi spune prin Google Translate că mașina va fi dusă la Vama din Istanbul și că în câteva zile voi fi sunată de cei de la Vama.
Singurele lucruri pe care le-au făcut cei de la poliție au fost să scrie amendă pentru șofer (achitată azi deja) și să îmi ia numele și numărul de telefon de Turcia, pentru a fi comunicat celor de la Vama”, a mai spus aceasta.
Așa cum explicam anterior, conform informațiilor din legislația tucă, chiar dacă proprietarul se află în mașină, iar la volan se află altă persoană, acea persoană este obligată să aibă acea procură.
„În acest caz, va trebui să dați împuternicire persoanei care vă va aduce mașina în Turcia. Biroului vamal i se va cere să prezinte o dovadă scrisă în acest sens (tradusă și legalizată la notar sau obținută prin intermediul consulatului).”, se arată în legislația turcă.
Este și cazul acestei românce care a ajuns să treacă prin o situație de cirză. În cele din urmă, poliția i-a confiscat mașina pentru că nu era ea la volan, motivul fiind cel enunțat anterior:
„Azi, la aproape 24 de ore de la ridicarea mașinii, am reușit să aflu locația ei cu ajutorul aplicației de pe telefonul propriu.
Încă nu știu cât va trebui să rămân în Turcia, ce amendă am eu de achitat (cea a șoferului e deja plătită), nu am niciun document eliberat de poliție și consulatul îmi da informații lapidare și contradictorii.
În plus, nu știu dacă pot părăsi Turcia fără mașină, în condițiile în care figurez la vama că am intrat cu ea”, a conchis românca.
Odată înregistrată la vama turcă mașina, conform acelorași legi, obligația este de a ieși exact la fel cum ai intrat, altfel există riscul unor amenzi și chiar interdicția de a mai intra în Turcia pe o perioadă lungă de timp.