Ieri, 11 septembrie, a început noul an școlar 2023-2024, dar nu lipsit de probleme și politizări a evenimentului important mai ales pentru elevi. Deși s-a păstrat structura anulor anteriori, Ligia Deca anunța ieri că există o posibilitate de schimbare în ceea ce privește structura anului școlar 2023 – 2024. Citește mai departe și află care este anunțul făcut de ministru Educației.
Ca în fiecare an, din ultimii 30 de ani și cu 24 de miniștrii le Educație, elevii se întorc în multe școli făr condiții minime necesare. În atel situații, poate mult mai dramatice, elevii au fost mutați în alte școli datorită lipsei de interes a autorităților locale în a moderniza instituțiile de învățământ.
O statistică recentă arată că la nivel național sunt aproximativ 189 de școli care nu au beneficiat de modernizări, încă având toaletele în curte, la fel ca în 2022.
Din acest total doar un număr doar 62 au avut parte de modernizări în acest sens, deși tot în 2022 fostul ministru Sorin Cîmpeanu declara că la nivel național existau 306 școli cu toaletele neconforme și că se vor face investiții pentru cel puțin 126 din acestea.
”În ceea ce privește situația grupurilor sanitare neconforme, pot să vă spun că în ultimul an s-au finalizat s-au finalizat lucrările la 62 astfel de unități de învățământ. Deci pentru 62 de școli nu mai suntem în situația în care grupul sanitar să nu fie în incintă sau să nu fie conform.
Conform ultimelor date transmise de către inspectoratele școlare și de către prefecturi, pentru că avem două surse de date, la acest moment există 189 de unități de învățământ cu grupuri sanitare neconforme, grupate în 148 de unități administrativ-teritoriale. La data de 25 august, Ministerul Educației a și pus în consultare publică un proiect de Hotărâre de Guvern privind repartizarea sumelor necesare pentru a se efectua lucrări.
Practic, se alocă peste 14,5 milioane de lei pentru a rezolva situația în 159 de unități de învățământ. Pentru restul de aproximativ 30 de unități de învățământ vom solicita, de fapt am solicitat deja Ministerului Finanțelor, o suplimentare de linie bugetară la rectificare”, a declarat Ligia Deca la începutul anului școlar 2023-2024.
După ce fostul ministru Sorin Cîmpeanu implementa noul sistem de predare, pe baza modulelor, care avea să dea peste cap întreg ciclul profesor-elev-părinte, în discursul susținut ieri, la TVR info, Ligia Deca punea în discuție posibila schimbare a structurii anului școlar 2023 – 2024:
”Pentru module am promis, atunci când am preluat mandatul, o analiză după primul an de implementare. Primul an de implementare a fost anul școlar care tocmai s-a încheiat, am solicitat analiza, ea o să fie finalizată în lunile următoare.
În momentul în care a trebuit să stabilim calendarul pentru acest an școlar nu fuseseră parcurse decât două module pe sistemul acesta de module, deci nu se putea face o evaluare pe un an întreg.
După ce vom avea evaluarea, înainte de a avea structura pentru anul școlar 2024-2025, vom vedea ce a mers bine și ce nu a mers bine și vom vedea dacă vom continua cu acest sistem de module”, a declarat ministrul Ligia Deca la TVR Info.
Tot în intervenția de aseară, Ligia Deca, reprezentantul direct al ME, a adus în discuție mult-dezbăutat problemă a materiei predate și a volumului extrem de mare a acesteia.
În acest sens, ministrul spune că s-a discutat cu specialiștii, aceștia concluzionând că ”programa școlară în sine nu este încărcată, depinde de modul în care o şcoală o pune în practică şi mai depinde de un lucru: de cât de încărcat este manualul făcut în linie cu programa.”