La jumătatea lunii decembrie, cele două camere ale Parlamentului României adoptau un proiect de lege menit să modifice condițiile de obținere ale permisului auto pentru anumite categorii de mașini. Proiectul prevedea micșorarea vârstei viitorilor candidați la aceste categorii de permis. Cu alte cuvinte se reduce vârsta minimă de obţinere a permisului, fiind o veste excelentă pentru tinerii care vor să devină şoferi.
Pe 13 decembrie, Camera Deputaților a votat amendamentul la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice. Proiectul de lege aprobat atunci de Parlament, prevede scăderea vârstei de la 21 la 18 ani pentru cei care dori să dea examen de obținere a permisului de conducere pentru categoriile C, CE, D și DE. Pe 30 decembrie, președintele Klaus Iohannis semna, pe final de an, legea, astfel că obținerea permiselor de conducere pentru aceste categorii se va putea face de la 18 ani.
Conform Codului Rutier, permisele de conducere C, CE, respectiv D, DE se referă la: „Autovehiculul, altul decât cele din categoria D sau D1, a cărui masă totală maximă autorizată este mai mare de 3.500 kg şi care este proiectat şi construit pentru transportul a maximum 8 pasageri în afara conducătorului auto. Ansamblul format dintr-un autovehicul din categoria C şi o remorcă a cărei masă totală maximă autorizată nu depăşeşte 750 kg.”
Noua lege se încadrează în normele impuse de Uniunea Europeană. De altfel, conform unor directive europene, mai multe state membre și-au modificat legislația în așa măsură, încât să scadă vârsta la obținerea permiselor de conducere. Inițiatoarea proiectului, Alina Gorghiu, aducea aceste argumente, referitoare la cel puțin 17 state membre UE care au adoptat o măsură similară:
„Noile prevederi legislative sunt în conformitate cu legislaţia europeană prin care au fost stabilite dispoziţii derogatorii de la vârstele minime pentru respectivele categorii de vehicule prin DIRECTIVA (UE) 2018/645 a Parlamentului European şi a Consiliului din 18 aprilie 2018.
Până la 23 mai 2020, statele membre ale Uniunii Europene au avut obligaţia să pună în aplicare actele cu putere de lege şi actele administrative necesare pentru a se conforma directivei. În prezent, 17 ţări din Europa au introdus deja astfel de modificări privind vârsta minimă pentru obținerea permiselor de conducere la categoriile C, CE, respectiv D, DE.
Printre aceste ţări se numără Austria, Germania, Danemarca, Estonia, Franţa, Grecia, Croaţia, Ungaria, Irlanda, Lituania Olanda, Polonia, Cehia, Portugalia, Slovenia, Suedia, Marea Britanie”, spune Alina Gorghiu.
Tot în cadrul ședinței de plen din Camera Deputaților din 13 decembrie, anul trecut, a fost votat și „Proiectul de Lege privind unele măsuri de eficientizare a monitorizării traficului rutier”. În cadrul acestui proiect este inclus și noul sistem digitalizat „e-Sigur”.
Odată promulgată legea de către președinte, prin noul cadru, conform proiectului, se stabilește „Instituirea Sistemului integrat de monitorizare a traficului rutier pe drumurile publice din Romania, denumit e-SIGUR”. Așa cum se explică în document, „e-Sigur” reprezintă un „sistem de interes national, complementar sistemelor inteligente de transport.”
Vezi aici despre „e-Sigur”: Aplicația care apare în România și care îi va afecta pe șoferii români. Amenzi date mult mai ușor, mare atenție