În urmă cu doi ani, clienții lanțului de magazine Mega Image descopereau în rafturi sistemul de navigare nutrițională Nutri-Score în toate gamele de produse sub marca proprie, ca o modalitate în plus de a sprijini clienții să facă alegeri echilibrate pentru o alimentație sănătoasă. Acest lucru făcea parte din obiectivul Mega Image de a deveni retailerul numărul unu din România în ceea ce privește alegerile sănătoase, iar planul era de a implementa Nutri-Score pe toate produsele de marcă proprie. Dar, după doi ani, acestea sunt produsele care dispar din magazinele Mega Image și sunt vândute la jumătate de preț.
Prin acest parteneriat, compania producătoare, Ahold Delhaize își propunea ca, până în 2025, să aibă sisteme de navigație nutrițională pe toate piețele sale. În 2018, Delhaize Belgium a fost primul retailer belgian care a adoptat eticheta Nutri-Score, iar magazinele Maxi, Tempo și Shop & Go din Serbia au urmat în 2020.
Albert Heijn este care a desfășurat o serie de proiecte pilot începând cu 2019. Mărcile companiei din SUA folosesc sistemul de navigație Guiding Stars pe gamele de produse sub marcă proprie.
Faptul că brandul din România făcea acest pas reprezenta o altă etapă importantă în sprijinirea clienților în luarea unor decizii informate privind produsele alimentare.
În România, Nutri-Score a fost deja calculat pentru aproximativ 1.500 de produse de marcă proprie Mega Image, atât pentru mărcile locale, „Gusturi Românești” și „Mega Apetit”, cât și pentru cele importate, „Delhaize, 365 essential” și „Delicata”.
Numai că la doi ani de la implementare, Mega Image a luat o decizie, cel puțin surprinzătoare, de a scoate de pe rafturi aceste produse. Motivul a fost decizia ANPC, de fapt, de a forța retailerul de a scoate produsele care au aceste etichetări, fiind considerate incomplete și nu aduc informații esențiale pentru clienți. Decizi era dată încă de anul trecut,d ar ANPC a decis să prelungească procesul până anul acesta, la 1 mai.
Genul acesta de eticehte, denumite și semafor, datorită culorilr asemănătoare, au fost adoptate în alte state, dar în România, Mega Image era singurul lanț de magazine care preluau modul de etichetare.
Ca urmare a necesității scoaterii acestor produse din rafturi, mega Image a decis să le vândă, până la 1 mai, la jumătate de preț. Așa că, cei interesați pot cumpăra produsele cu etichetele Nutri-Score la cele mai mici prețuri în acest moment.
Vezi și: Răsturnare de situație! Ce se întâmplă cu slănina din Lidl, Kaufland și alte magazine din România
Eticheta Nutri-Score este un instrument care provine din cercetare și oferă o traducere simplă a datelor privind compoziția nutrițională, pe baza dovezilor solide disponibile în prezent, pentru a ghida consumatorii către alegeri alimentare mai sănătoase, explica Dr Mélanie Deschasaux, unul din susținătorii acestui sistem.
Nutri-Score este o etichetă de pe partea din față a ambalajului care oferă informații ușor de utilizat privind calitatea nutrițională a alimentelor și băuturilor, folosind cinci culori diferite pentru a clasifica produsele alimentare în cinci categorii: categoria A (verde închis), care indică o calitate nutrițională superioară, la categoria E (portocaliu închis), care indică o calitate nutrițională inferioară.
Acest sistem de clasificare a fost dezvoltat pentru a ajuta la orientarea consumatorilor către alegeri alimentare mai sănătoase și, astfel, pentru a preveni o gamă largă de boli cronice legate de nutriție. Punctajul pentru un anumit aliment sau o anumită băutură se calculează prin alocarea de puncte pentru conținutul la 100 g, sau la 100 ml pentru băuturi, de energie, acizi grași saturați, zaharuri, sodiu, fibre alimentare și proteine, precum și de fructe, legume, leguminoase și nuci, și, din 2019, uleiuri de măsline, de rapiță și de nuci.
Nutri-Score se bazează pe sistemul britanic de profilare nutrițională al Agenției britanice pentru standarde alimentare (FSA-NPS), ca și pe versiunea modificată în limba franceză (FSAm-NPS), care a fost studiat în legătură cu rezultatele în materie de sănătate.