Ce se întâmplă cu slănina din Lidl, Kaufland și alte magazine. Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a luat o decizie neașteptată. Este vorba despre etichetele de pe produse, care se prezintă în cinci culori, de la verde la roșu. Verde indică un produs foarte sănătos, în timp ce roșu caracterizează un produs cu foarte multe calorii.
În urmă cu două săptămâni, reprezentanții ANPC au informat conducerile lanțurilor de magazine din România că trebuie să renunțe la etichetele nutri-score de pe unele produse alimentare. Printre produsele cu pricina se număra și slănina. Etichetele nutri-score fac referire la etichetele de pe alimentele vândute în rafturile de magazine, care pot prezenta cinci culori.
De obicei, cele mai sănătoase produse comercializate în magazine au pe ambalaj o etichetă nutri-score verde. Este, de exemplu, cazul cerealelor integrale sau a legumelor proaspete. Alimentele care sunt cele mai bogate din punct de vedere caloric sunt caracterizate de o etichetă nutri-score de culoare roșie. Nu se recomandă consumul des de astfel de produse.
Unul dintre produsele care nu puteau fi vândute în supermarketuri precum Lidl sau Kaufland, dacă aveau etichetă semafor, este slănina. Președintele ANPC, Horia Constantinescu, a explicat în termeni clari că slănina nu ar trebui comercializată cu o astfel de caracterizare pe produs.
„Cei din nordul țării noastre consumă cu predilecție – și face parte din meniul lor de mii de ani – slănina. Slănina are la acest moment, conform nutri-score, cel puțin litera D, dacă nu dublu D sau te miri ce altă notare. Dar cetățenii din zona respectivă au nevoie de un aport mai mare caloric. Deci, cu siguranță, este greu să le dăm peste cap metabolismul.
Ori, neavând o etichetare rațională, neavând o etichetare decât în general. Da, în general este mai bine să mâncăm cu toții salată și pește fiert. Dar asta nu înseamnă că toți cetățenii europeni trebuie să fie influențați și să ia o decizie de tranzacționare în condițiile în care aceasta nu reprezintă o variantă oficială agreată la nivelul întregii comunități europene”, a declarat președintele ANPC, Horia Constantinescu, în urmă cu două săptămâni.
ANPC a informat reprezentanții lanțurilor de magazine din țară că trebuie să renunțe la etichetele nutri-score până pe data de 1 noiembrie. Adică, acum două zile, mai exact marți. În timp ce reprezentanții societăților comerciale au dat curs cererii, conducerea ANPC și-a schimbat hotărârea.
Potrivit Europa FM, etichetele nutri-score nu ar trebui eliminate din magazine. Cel puțin, nu până în luna mai a anului viitor. Până la termenul cu pricina, alimentele pot fi vândute la raft cu etichete semafor, scrie sursa citată. Astfel, slănina din magazinele Lidl, Kaufland și din alte supermarketuri va continua să fie vândută cu actuala etichetă.