Există o vorbă care spune că ”sunt prea sărac ca să dau bani mulți pe un lucru prost!” Se pare că statul român tocmai asta a făcut. Conform celor mai recente date din teren, există probleme la podul de la Brăila, fiind vorba de fisuri la lucrarea de jumătate de miliard de euro inaugurantă recent.
Lăudat ca una din cele mai mari investiții din ultimii ani, podul de la Brăila este considerat a fi cel mai lung pod suspendat din România.
Află detalii despre: Cum ar trebui să arate podul peste Dunăre Brăila-Măcin
În același timp este considerat al treilea pod suspendat ca lungime din Europa, datorită deschiderii sale centrale, care măsoară 1.120 de metri.
”Proiectul înițial a inclus proiectarea și construcția unui pod suspendat peste Dunăre cu o lungime totală de 1.975 m, cu o deschidere principală de 1.120 m și două deschideri laterale de 490 m și 365 m.”, se arată în descrierea acestuia.
Podul peste Dunăre de la Brăila este prevăzut cu patru benzi de circulație, benzi de urgență și piste pietonale și pentru bicicliști, și, de asemenea, pe ambele părți au fost sau vor fi construite două viaducte de acces cu o lungime de 110 m, la care se adaugă 23 km de drumuri de legătură.
Ministerul Transporturilor, precum și reprezentanții UE care au dat o parte din fondurile pentru infrastructură, catalogau construcția ca fiind ”un mare pas înainte pentru România și UE”.
”Acest pod este o dovadă a cât de benefică este politica de coeziune pentru cetățeni. Oamenii nu mai trebuie să facă o călătorie lentă și uneori periculoasă cu feribotul peste Dunăre.
Ei pot acum să traverseze cu ușurință cel mai mare fluviu din Europa în câteva minute, ceea ce va avea un impact substanțial asupra economiei regiunii și asupra vieții localnicilor și nu numai, inclusiv asupra Republicii Moldova și Ucrainei vecine.”, declara Comisarul european pentru coeziune și reforme, Elisa Ferreira.
Vezi și: Cum va arăta cel mai scump pod din istoria României și când va fi gata
UE a contribuit cu 363 de milioane de euro la costul total al podului de aproape 500 de milioane de euro. Finanțarea a fost aprobată în 2019, în urma unui studiu de fezabilitate care a analizat alte opțiuni de conectare a celor două maluri ale Dunării.
Aceleași declarații de laudatio le făcea și președintele Klaus Iohanis la inaugurare, acesta spunând că ”Această construcție este cu siguranță una dintre cele mai ambițioase inițiative de modernizare a infrastructurii de transport din România”.
Realizată cu fonduri europene, cu expertiză internațională și cu tehnologie de ultimă generație, construcția ar fi trebuit să fie bine făcută din toate punctele de vedere. Numai că, noi rapoarte vorbesc de mari probleme la podul de la Brăila.
Pe 6 iulie 2023, cu mare fast, podul dela Brăila era inaugurat cu o întârziere și fără ca toate lucrările să fie terminate în proporție de 100%. Ba mai mult, date din teren vorbeau de probleme la infrastructura podului, inclusiv despre șuruburile de prindere.
Citește despre: Autostrăzile care vor fi construite în România. Lista completă e aici
Mai nou, s-au descoperit fisuri la lucrarea de jumătate de miliard de euro, deși Ministerul Transporturilor, în frunte cu ministrul său, Sorin Grindeanu, se lăudau cu această realizare. Este vorba de fisuri descoperite, conform Profit.ro, la blocurile de ancoraj aflate pe cele două maluri ale Dunării, și anume este vorba de firele care susțin întreaga construcție de sol.
Dimensiunile acestora sunt impresionante, fiecare având câte 35 de metri și pline cu peste 40.000 de metri cubi de beton, având o capacitate de susținere de până la 100.000 de tone.
Compania care a realizat acest proiect, Webuild Spa, companie italiană, și partenerii de la iHL, din Japonia, au atras atenția asupra infiltrărilor de apă, încă de la primele săpături, în acest scop find folosite nu mai puțin de 26 de pompe de mare putere pentru a trage apa infiltrată. Cu toate astea, încă din 2020 apăreau primele fisuri, iar astăzi se pare că lucrurile nu sunt remediate, fiind descoperite fisuri la lucrarea de jumătate de miliard de euro.
În acest context, reprezentanții CNAIR, exploatatorul podului, spun că nu se va face recepția lucrării până nu se vor soluționa aceste fisuri, deși vor fi monitorizate pe o perioadă de 6 luni, la un pod care are o garanție de 10 ani, dar care are deja mari probleme de construcție.
Citește și: Drumul de mare viteză care se construiește în România. Va fi conectat până în Bulgaria
Așa cum spuneam, în august a.c. la o testare a consolidării podului se descopereau șuruburile de susținere slăbite și asfaltul de pe partea carosabilă cu denivelări.
Ministerul Transporturilor nu a avut nici o reacție pe marginea acestor noi situații, deși la inaugurarea poduli se știa de aceste microfisuri.