În aceste zile fierbinți când totul este canalizat spre ceea ce se întâmplă la nivel european, în România vorbim de un nou posibil scandal, casele de marcat self-pay, și asta în cotnextul în care Auchan România anunța recent eliminarea caselor clasice de marcat, cu angajați. În acest context, conform unor susrse politice, PSD se gândește serios să introducă un proiect legislativ legat de acest aspect. Nu se știu date concrete, dar, dacă îți scanezi singur produsele la supermarket, află ce surpriză îți pregătește PSD.
În întreaga lume, tehnologiile digitale au un impact semnificativ asupra economiilor, întreprinderile și societatea și creează noi produse, servicii și modele de afaceri. În timp ce transformarea digitală poate crea noi provocări pentru administrațiile fiscale, aceasta face, de asemenea, noi instrumente disponibile pentru a îmbunătăți respectarea obligațiilor fiscale, a reduce sarcinile administrative pentru contribuabili și a contribuie la sprijinirea creșterii economice.
Succesul administrațiilor fiscale moderne devine din ce în ce mai mult dependent de accesul la fluxurile de date, inclusiv în timp real. Acest lucru nu va face decât să crească odată cu dezvoltarea „internetului lucrurilor”, o rețea de dispozitive și senzori conectați care măsoară în permanență și transmite date în timp real despre comportamentul mediului înconjurător.
Una dintre cele mai importante fluxuri de date în scopul respectării obligațiilor fiscale este reprezentat de informațiile privind comerțul cu amănuntul și implementarea de sisteme autonome de plată, așa-numitele casele de marcat self-pay.
Casele de marcat reprezintă principala sursă de date originale din sectorul comerțului cu amănuntul pentru auditorii fiscali. În eforturile lor de a aborda problema vânzărilor nedeclarate și a ascunderii veniturilor, administrațiile fiscale au făcut numeroase încercări pentru a asigura accesul prompt și fără compromisuri la această sursă de informații.
Progresele în domeniul tehnologiei digitale au deschis noi oportunități pentru aplicarea unor controale mai stricte asupra tranzacțiilor cu amănuntul și reducerea riscurilor fiscale care erau asociate în mod tradițional cu vulnerabilitatea datelor din casele de marcat, iar astfel s-a ajuns la dezvoltarea unor astfel de sisteme, dar, unul din efectele acestor case de marcat self-pay este eliminarea factorului uman, adică a acelui angajat care până acum făcea același lucru.
Cu alte cuvinte vorbim, din păcate, de o automatizare accentuantă a sistemelor în detrimentul angajatului, pe de-o parte justificat de intențiile comercianților de a diminua cheltuielile salariale, etc, pe de alta de evoluțiile tehnologice ale momentului.
Dar, fie că vorbim de cassele de marcat self-pay sau de așa-zisa substituirei a factorului uman cu sisteme inteligente, (de exemplu inteligența artificială), piața muncii are de suferit, în mare parte de cealaltă baricadă, a aganajților care, fie ajung să fie șomeri, fie ajung să lucreze în cadrul aceluiași comerciant, dar pe alte funcții și, implicit, cu o salarizare relativ mai mică față de cea de până atunci.
Vezi și: Ce au făcut Auchan și Carrefour în România. Milioane de oameni au fost afectați
O astel de situație a fost anunțată recent de Auchan România, care a decis să renunțe la clasicele case de marcat, cu angajați, și implementarea unor astfel de sisteme de self-pay. Deși compania a venit cu explicații, reacțiile din mediul online au fost dure la adresa retailer-ului.
Dar, asta nu este tot, având în vedere noile informații venite din surse politice, conform Antena 3 CNN. Surse politice, spune Antena 3, declară că PSD pregătește un proiect de act normativ care ar putea pune sub protcție angajații din marile supermarket-uri, în contextul acestui scandal iscat de decizia Auchan România.
Nu există o variantă finală, spune aceleași surse, dar se pare că este deja pe masa Ministerului de Finanțe, iar proiectul va fi supus ulterior discuțiilor din Guvern. Conform proiectului, așa cum deja există în alte state europene, ar prevede obligativitatea marilor retaileri ca în cazul în care s-ar trece la un sistem de self-pay să existe cel puțin un angajat care să supravegheze și să supervizeze atunci când clienții își vor scana singuri produsele.
Trebuie reamintit că acest gen de case, self-pay, există deja în mai toate lanțurile de supermarket-uri, de la Lidl, Kaufland și până la Carrefour sau Cora, în afară de Auchan România, iar în unele locații există angajați care supervizează la scanarea de produse, dar nu există un cadru legal cu caracter de obligativitate pentru angajator de a avea un supervizor la aceste case.