Piețele au mulți comercianți ce pretind că sunt și producători. În realitate însă, fermierii cu greu ajung să dețină propria tarabă, așadar cei care doresc să îi sprijine pe realii producători trebuie să îi recunoască mai întâi.
Astfel, fermierii care vând în piețe au atestat de producător sau sunt persoană fizică autorizată. Puțini sunt cei care au o firmă. Nici actele nu sunt însă o garanție în descoperirea adevăratului fermier, însă un atestat este un punct de plecare ca să verifici proveniența legumelor.
De aceea, cel mai important aspect este cel al varietății de legume sau fructe, la tarabă.
”Trebuie să căutăm producători, nu comercianţi. Producătorul direct va avea 5-6 legume maximum, la nivel de sortimente, pentru că le culege pe rând şi nu face risipă, în timp ce comerciantul are zeci de sortimente alese, caută să vândă de toate. Iar foarte atenţi trebuie să fim la începutul de sezon, când profesorul ne recomandă mai degrabă să ne orientăm către supermarketuri”, a spus prof. dr. specialist în legumicultură şi prorector al Universităţii de Ştiinţele Vieţii din Iaşi.
De altfel, chiar și în plin sezon un singur producător nu poate să aibă decât 4-5 legume pe care să le vândă. Acesta poate să mai ajute un vecin care nu are posibilitatea sau timp ca să vină la piață, dar chiar și așa sezonalitatea și asemănarea legumelor indică faptul că acestea provin din aceeași zonă. În cazul unui comerciant însă, oferta va fi foarte variată, ceea ce ar trebui să te ducă cu gândul că te afli în fața unei persoane care se aprovizionează de la angrouri cu importuri care sunt etichetate apoi și vândute în piață ca produse românești.
Și în supermarketuri există produse românești. Astfel, „Gusturi româneşti“, „Vreau din România“, „Cămara Noastră“, „Hanul Boieresc“ şi „Drag de România“ sunt mărcile private autohtone dezvoltate de jucătorii din comerţul alimentar în ultimii ani.
Vânzările acestor produse se ridică la 1,5 – 2 mld. lei anual, iar loc de creştere există încă.
„Made in Romania este un trend care începuse de câţiva ani, dar care acum e mai vizibil ca oricând. Clienţii sunt dornici să cumpere şi să susţină producătorii locali. Noi eram deja activi pe segment prin programul Gusturi Româneşti de la Fermieri de câţiva ani şi am văzut evoluţia. E spectaculoasă în 2020“, spunea Mircea Moga, CEO al Mega Image, retailer cu peste 850 de magazine pe format mic.