De ce reducerile sunt scrise pe fond galben în supermarketuri? Oreste e specialist și în percepția cromatică: ”Din punct de vedere psihologic” EXCLUSIV
Culoarea influențează percepția. Fiecare culoare folosită în magazine spune o poveste care va determina modul în care cumpărătorii percep marfa. În exclusivitate pentru Playtech Știri, Oreste ne-a vorbit despre puterea culorilor, folosite în spitale, pentru vindecare, în magazine și în reclame, pentru creșterea vânzărilor, dar și în politică, pentru a domina. Iată la ce să fiți atenți, pe viitor.
Practica din supermarketuri și importanța culorilor în marketing
Culoarea potrivită a magazinului poate îmbunătăți mesajul și atractivitatea generală a mărcii. De fapt, psihologia culorilor poate duce la mai puține obiecții la cumpărare, indiferent de preț.
Află despre: Cum te ”păcălesc” Lidl, Mega Image, Kaufland să dai bani mai mulți pe alimente. Secretul pe care românii nu-l știu
Practic, culoarea poate avea un impact uriaș asupra experienței clienților, a implicării și a vânzărilor din magazin. Culorile potrivite pot crea o poveste de marcă distinctă, greu de ignorat.
Un studiu arată că recunoașterea mărcii crește cu până la 80%
În multe feluri, culorile devin un limbaj tăcut care influențează în subconștient percepția cumpărătorilor asupra mărcii. De aceea, este important pentru cei care se ocupă de marketing să găsească consecvență atunci când folosesc culorile în rafturile din magazine.
Schimbările frecvente ale modelelor de culori pot deruta clienții cu privire la ceea ce reprezintă cu adevărat marca vândută, chiar și cu discount.
Dar Oreste Alexandru Scarlat Teodorescu (48 de ani), om de televiziune și regizor, și-a descoperit pasiunea pentru percepția cromatică, dar și pentru numerologie, aflate, de altfel, în strânsă legătură.
Așa că ne-am decis să stăm de vorbă cu el și să aflăm ce spune despre culori, importanța lor, dar și despre recentele sale pasiuni descoperite.
Oreste spune totul despre importanța culorilor
Oreste, care în ultimii ani a studiat intens cromatica, ne-a vorbit despre puterea culorilor, alese, în funcție de interese, în spitale, în reclame, dar și în politică:
”Trăim conștient sau nu într-un univers cromatic și evident ne raportăm simbolic, antropologic și cultural la culoare în mai toate aspectele vieții noastre.
Ne înroșim la față, fie din furie, fie de rușine, devenim galbeni (livizi), din cauza fricii, suntem o perioadă verzi, adică necopți, cruzi, imaturi. Ne întunecăm privirea când pierdem limpezimea gândului, traversăm perioade albastre, când suntem cuprinși de tristețe…
Cu alte cuvinte, călătorim, din punct de vedere psihologic, printr-un adevărat registru al culorilor”.
Fostul moderator spune că noi ”conceptualizăm roșul ca pe un semnal de pericol”
Ce simbolizează roșul, mai exact? De ce răspundem inconștient la stimulul acestei culori? Oreste ne oferă câteva explicații, dar și exemple:
”Conceptualizăm roșul ca pe un semnal de pericol, vezi toate semnele de circulație care avertizează sau interzic ceva.
Răspundem inconștient la stimulul acestei culori, când vorbim de atracție fizică, sexualitate, energie fizică…asociem, în majoritatea noastră, doliul cu negrul (cu excepția celor care folosesc albul, precum budhiștii sau strămoșii noștri, dacii).
Până la descoperirea focului și la confortul vizual, obținut din lumină, noaptea reprezenta necunoscutul, incertitudinea. În limba ebraică, negrul are ca sinonim și bezna”.
Oreste spune că galbenul este culoarea ideală în marketing
Ne simțim atrași spre rafturile cu mari reduceri de prețuri, din magazinele alimentare? Iată la ce trucuri apelează cei care lucrează în marketing, pentru a ne convinge să punem cât mai multe produse în coșul de cumpărături și, implicit, pentru a crește vânzările:
”De exemplu, galbenul, atât de folosit în marketing și în publicitate, când este evidențiat un produs, își are reputația în natură, unde plantele, insectele și chiar unele animale se folosesc de această culoare, fie pentru polenizare, fie pentru atragerea unui partener.
Plimbați-vă prin magazine și veți constata că, peste tot, reducerile de prețuri sunt scrise pe fond galben, la fel și promoțiile. Avem conștiința albului, ca simbol al purității, virginității si ingenuități, atât de clar sugerate de rochia de mireasă.
Există și expresia ”gulerele albe”, pentru oamenii civilizați si înstăriți, o reminiscență de pe vremea când lenjeria albă era foarte greu de întreținut, și atunci ea era destinată, copiilor, clericilor, nobililor”, a mai adăugat Oreste, exclusiv pentru Playtech Știri.
Citește despre: Ce secret ascunde culoarul din mijlocul magazinului Lidl. Ai trecut de zeci de ori și nu ai observat
Ar putea fi verdele simbolul vindecării?
V-ați întrebat vreodată de ce halatele medicilor, dar și saloanele chirurgicale din spitale sunt vopsite în verde? Iată ce putere uriașă are această culoare, asupra pacienților, fiind considerată simbolul vindecării:
”Verdele este culoarea universală a naturii, a vitalității si a prospețimii. Ne referim și acum la legume verzi, iar majoritatea saloanelor chirurgicale sunt zugrăvite în verde, iar halatele medicilor sunt de aceeași culoare, ca simbol al vindecării”, mai susține Oreste, pentru Playtech Știri.
Chiar și politicienii sunt atenți la alegerea culorilor, în funcție de regimul politic, pentru a domina: ”În funcţie de regimul politic, culorile îşi schimbă importanţa. Regimurile totalitare pun accent pe culori închise, în timp ce democraţiile şi monarhiile pun accent pe culorile vii”.
Oreste explică importanța culorilor în publicitate
Oreste ne-a explicat și de ce în spoturile publicitare sunt preferate doar anume culori, îndeosebi albul și albastrul, catalogate a fi liniștitoare, dar și de ce este de evitat roșul:
”Există și alte interpretări cromatice, în funcție de tradiție și de cultură. De exemplu, în Africa Centrală, albul este sinonim cu maleficul, din cauza preponderenţei culorii negre, în pigmentaţia populaţiei, pe când la populația albă, “diavolul” e negru”.
De ce reclamele la scutecele pentru bebeluși sunt în alb-albastru
Pe de altă parte, unele reclame, precum cele la scutecele pentru bebeluși, deși uneori nebăgate înseamă, sunt preponderent în alb-albastru, iar Oreste a explicat de ce:
”De exemplu, mai toate reclamele la scutecele de bebeluşi nu folosesc niciodată fond negru ori roşu strident, ci alb şi albastru, pentru a inspira calm şi puritate.
Albastrul cu toate derivatele lui (de la albastru deschis la bleumarin până la mov) inspiră liniște, seninătate și calm. Este cea mai des folosită culoare în publicitate, deoarece permite evidenţierea eficientă a literelor albe sau galbene pe produse.”
Descoperă și: Strategia de necrezut din Lidl, Kaufland sau Carrefour. De ce hârtia igienică și carnea sunt în capătul magazinelor
Fosta vedetă tv este pasionată de numerologie
Oreste mai este de părere că numerologia, pe care a studiat-o intens, este un domeniu strâns legat de cromatică, cel puțin din punct de vedere psihologic. Cifrele, de la 1 la 9, consideră el, reprezintă un set, un ciclu complet de vibrații:
”Am căutat mulți ani să înțeleg, cât de cât, această știință străveche, pe care o regăsim la evrei, la egipteni, la chinezi, unde i-au fost dedicate sute de studii și cărți
La noi, europenii, a ajuns grație lui Pitagora, filosoful grec din sec. al VI-lea î.e.n., al cărui mesaj esențial era: ”Totul este orânduit după număr”.
Considerat părintele matematicii, Pitagora ne învață că numărul este o calitate și nu o cantitate, forță, un simbol, și reprezintă o vibrație, o influență, o însușire a materiei, a naturii, a vieții.
”Foarte interesant este ”Pătratul lui Pitagora”, numit si Matrița psihoenergoinformativă, Numerograma, sau Psiho-matricea, unde data de naștere reprezintă un anumit cod, pentru fiecare om, care poartă în el toate forțele, capacitățile și calitățile sale.
Așadar, ziua, luna și anul nașterii reprezintă trei nivele care, contopindu-se, formează esența omului.
Numerologia este o cercetare desfășurată asupra vibrațiilor, iar cifrele, de la 1 la 9, reprezintă un set, un ciclu complet de vibrații”.
Ce spune Oreste despre anul 2023, din punct de vedere numerologic
Întrebat de Playtech Știri, cum vede, din punct de vedere numerologic, acest sfârșit de an, 2023, când omenirea privește cu teamă spre devastatoarele războaie, din Ucraina și din Israel, Oreste nu vine, din păcate, cu vești bune, pe plan politic și social:
”Eu nu sunt numerolog, ci doar un pasionat în domeniu, de aceea nu mă pot încumeta să intru într-o analiză detaliată, ci pot, așa, empiric, să conturez, din perspectiva pitagoreică a vibrației cifrei anului 2023, care este in macro 7 (2+2+3) și in micro 5 (2+3).
Umanitatea trece, în tot acest an, prin transformări fundamentale, de la cele tehnologice, până la o nouă înțelegere a spiritului uman și mai ales a spiritualității dincolo de materie. Cu alte cuvinte, se va schimba modul în care oamenii se raportează la ei înșiși și la ceilalți.
Dacă 2022 ne-a aruncat în malaxorul relațiilor și al relaționărilor juste, iar acolo unde aceste principii nu au fost clare s-a manifestat energia de război, în 2023 asistăm la o reconfigurare mult mai dramatică a relației dintre individ si colectivitate, cu impact asupra întregii societăți”.
Află detalii despre: Numerologie. Ce șanse de succes ai în viață, de fapt. Cifra destinului ți le dezvăluie
Iese la iveală regizorul: ”Foarte haioase, chiar și pentru un bătrânel ca mine”
Oreste, regizor de profesie, ne-a vorbit și despre stadiul cinematografiei românești, despre comediile realizate, în ultimii ani, de echipe de succes, precum BRomania, Codin Maticiuc, Liviu Vârciu și Mircea Bravo:
”Sunt foarte încântat de direcția în care merge filmul românesc. Am văzut la Tiff câteva producții pe care le recomand cu caldură și care m-au încântat de-a dreptul.
Vorbesc aici despre filme, precum ”Visul”, în regia lui Cătălin Saizescu, ”Încă două lozuri”, al lui Paul Negoescu, ”Libertate”, regizat de Tudor Giurgiu, ”Tigrul”, debutul în lung metraj al lui Andrei Tănase, documentarul Carlei Teaha cu și despre Nora Iuga, ”De ce mă cheamă Nora, când cerul meu e senin”…
Comediile cu BRomania și Codin Maticiuc, cum sunt cele două ”Miami Bici”, sunt foarte haioase până și pentru un bătrânel ca mine. Nu am văzut încă ultimul film al lui Mircea Bravo, ”Nuntă pe bani”, dar cred că va fi pe placul publicului”.
Dacă te interesează: După Survivor, DOC debutează ca actor, alături de State de România. Regizorul spune tot: ”Joacă rolul unui interlop, are un talent natural” EXCLUSIV
Playtech Știri: Cu care dintre actori ar realiza Oreste un film, dacă ar dispune de fondurile necesare, în jur de 600.000 de euro, cât costă acum o producție cinematografică?
”Aș face un film cu Petre Nicolae și cu Claudiu Bleonț. Ei au jucat în minunatul film al lui Dan Pița, ”Pas în doi”, în 1985. I-aș reuni într-o poveste…”, ne spune Oreste zâmbind.
Oreste a cunoscut celebritatea, în urmă cu 20 de ani, alături de Mircea Badea, pe când realizau împreună show-ul de succes ”Noaptea târziu”, la Antena 1.
Prietenia lor, pe atunci foarte strânsă, avea să ia însă sfârșit, câțiva ani mai târziu, din cauza divergențelor de natură politică. Oreste este căsătorit și are o fiică, pe Sabina. În urmă cu cinci ani, a devenit bunic, fiind topit după nepoțelul lui, care îi seamănă leit.