30 mai 2023 | 18:57

De ce în unele ţări se conduce pe partea stângă şi în altele pe dreapta. Explicaţia la care nu te aşteptai

Știri generale
De ce în unele ţări se conduce pe partea stângă şi în altele pe dreapta. Explicaţia la care nu te aşteptai
Rațiunile istorice ale contradicției de circulație

Dacă mergi prin România, Bulgaria, sau prin alte state occidentale, precum Franța, Italia sau Germania, vei conduce partea dreaptă. Cu toate astea, în state precum Marea Britanie, sau Irlanda, dar și alte state al lumii, vei conduce pe partea stângă. Au fost multe dezbateri pe această temă și pe ideea că fiecare are dreptate. Dar, în cele din urmă rămâne întrebarea De ce în unele ţări se conduce pe partea stângă şi în altele pe dreapta?”, iar explicaţia este una la care nu te aşteptai, la fel și rațiunile istorice.

În câte ţări se conduce pe partea stângă şi în altele pe dreapta?

Este o întrebare care apare surprinzător de des în rândul călătorilor, în special a celor care se gândesc să închirieze o mașină.

Care țări conduc pe stânga?

În aproximativ 76 de țări vehiculele folosesc partea stângă. Cea mai mare parte a țărilor care conduc pe stânga sunt foste colonii britanice, inclusiv Africa de Sud, Australia și Noua Zeelandă.

Vezi și: Acte necesare pentru a muta volanul unei maşini pe partea stângă. Cât costă întreaga operaţiune în 2023

Doar patru țări din Europa conduc încă pe stânga și toate sunt insule, fiind vorba despre Regatul Unit, Republica Irlanda, Malta și Cipru.

Care țări conduc pe dreapta?

Aproximativ două treimi din populația globală conduce pe partea dreaptă a străzii. În total, în 163 de țări și teritorii se circulă cu volanul pe dreapta.

Cu toate astea, nu există atât de multe puncte de trecere a frontierei terestre între țările care conduc pe stânga și cele care conduc pe dreapta. Cele mai multe națiuni, unde se conduce pe partea dreaptă, sunt insule sau granițele lor sunt cu deșerturi, munți sau alte zone sălbatice.

Vezi și: Care este cea mai economică maşină din România, în 2023. Cosumă mai puţin de 4 litri de benzină pe 100 de kilometri

La excepții, cum ar fi granița dintre China continentală și Hong Kong, acestea folosesc un sistem complex de poduri și drumuri de legătură pentru a schimba părțile de conducere. Culmea ironiei, este că toate țările, indiferent pe ce parte s-ar conduce, spun că așa este normal să se circule.

De ce în unele ţări spe partea stângă şi în altele pe dreapta?

Dar, rămâne întrebarea De ce în unele ţări se conduce pe partea stângă şi în altele pe dreapta?”, iar explicaţia este una la care nu te aşteptai.

Așa cum spuneam, aproximativ 35% din populația lumii conduce pe partea stângă, iar țările care conduc pe partea stângă sunt în mare parte vechile colonii britanice. Această ciudățenie lasă perplex restul lumii, dar există un motiv perfect întemeiat.

Rațiunile istorice ale contradicției de circulație în unele țări pe partea stângă şi în altele pe dreapta

În trecut, aproape toată lumea călătorea pe partea stângă a drumului, deoarece aceasta era cea mai bună opțiune pentru societățile feudale și violente. Deoarece majoritatea oamenilor sunt dreptaci, spadasinii preferau să se țină pe partea stângă pentru a avea brațul drept mai aproape de adversar și teaca mai departe de acesta. În plus, se reducea astfel riscul ca teaca, purtată pe partea stângă, să lovească alte persoane.

În plus, unui dreptaci îi este mai ușor să se urce pe cal din partea stângă a acestuia și ar fi foarte greu să facă altfel dacă ar purta o sabie, care ar fi purtată pe partea stângă. Este mai sigur să se încalece și să se descalece spre marginea drumului, decât în mijlocul traficului, așa că, dacă se încalecă pe stânga, atunci calul ar trebui să fie călărit pe partea stângă a drumului.

Vezi și: Se interzic mașinile cu volan pe dreapta, dar există o metodă care te scapă de probleme. Cum îți poți păstra automobilul

Cu toate acestea, la sfârșitul anilor 1700, atelajele din Franța și Statele Unite au început să transporte produse agricole în căruțe mari trase de mai multe perechi de cai. Aceste căruțe nu aveau un loc pentru birjar, în schimb, acesta stătea pe calul din stânga din spate, astfel încât își putea păstra brațul drept liber pentru a lega atelajul.

Din moment ce stătea în stânga, în mod firesc, dorea ca toată lumea să treacă pe stânga, pentru a putea privi în jos și a se asigura că nu se apropie de roțile căruței care venea din față. Prin urmare, a rămas pe partea dreaptă a drumului.

În Rusia, în 1709, trimisul danez al țarului Petru cel Mare a remarcat obiceiul răspândit ca traficul din Rusia să treacă pe dreapta, dar abia în 1752 împărăteasa Elisabeta a emis oficial un edict prin care se impunea ca traficul să se desfășoare pe dreapta.

În plus, Revoluția franceză din 1789 a dat un impuls uriaș circulației pe dreapta în Europa. Adevărul este că, înainte de Revoluție, aristocrația călătorea pe partea stângă a drumului, forțând țăranii să treacă pe dreapta, dar după Căderea Bastiliei și evenimentele ulterioare, aristocrații au preferat să nu se facă remarcați și s-au alăturat țăranilor pe dreapta. O regulă oficială de păstrare a dreptei a fost introdusă la Paris în 1794, mai mult sau mai puțin în paralel cu Danemarca, unde circulația pe dreapta devenise obligatorie în 1793.

Cuceririle lui Napoleon au răspândit circulatul pe partea dreaptă

Acest aspect avea să fie popularizat mai ales în în Țările de Jos (Belgia, Olanda și Luxemburg), Elveția, Germania, Polonia și în multe părți ale Spaniei și Italiei. Statele care se împotriviseră lui Napoleon au rămas în continuare, Marea Britanie, Imperiul Austro-Ungar și Portugalia. Această diviziune europeană, între națiunile din stânga și cele din dreapta, avea să rămână fixă pentru mai bine de 100 de ani, până după Primul Război Mondial.

Vezi și: Efectele BREXIT-ului, și în România. Mașinile cu volan pe dreapta, interzise

Deși Suedia, care conducea pe stânga, a cedat Finlanda Rusiei, care conducea pe dreapta, după Războiul finlandez (1808-1809), legislația suedeză, inclusiv reglementările rutiere, a rămas valabilă în Finlanda încă 50 de ani. Abia în 1858, un decret imperial rusesc a făcut ca Finlanda să schimbe tabăra.

Odată cu expansiunea călătoriilor și a construcției de drumuri în anii 1800, în fiecare țară au fost elaborate reglementări de circulație. Conducerea pe stânga a devenit obligatorie în Marea Britanie în 1835.

Țările care făceau parte din Imperiul Britanic au urmat exemplul. De aceea, până în prezent, în India, în Australasia și în fostele colonii britanice din Africa se circulă pe stânga. O excepție de la regulă este însă Egiptul, care a fost cucerit de Napoleon înainte de a deveni dependență britanică.

În Japonia se circulă pe partea stângă

Japonia nu a făcut niciodată parte din Imperiul Britanic, dar traficul său merge, de asemenea, spre stânga. Deși originea acestui obicei datează din perioada Edo (1603-1868), abia în 1872 această regulă nescrisă a devenit mai mult sau mai puțin oficială. Acela a fost anul în care a fost introdusă prima cale ferată din Japonia, construită cu ajutorul tehnic al britanicilor.

Vezi și: Atenție, șoferi! Ce au anunțat acum polițiștii despre mașinile cu volanul pe dreapta

Treptat, a fost construită o rețea masivă de căi ferate și de linii de tramvai și, bineînțeles, toate trenurile și tramvaiele circulau pe partea stângă. Cu toate acestea, a mai durat încă o jumătate de secol până când, în 1924, conducerea pe partea stângă a fost scrisă în mod clar într-o lege.

Când olandezii au ajuns în Indonezia în 1596, au adus cu ei obiceiul de a conduce pe stânga. Abia după ce Napoleon a cucerit Țările de Jos, olandezii au început să conducă pe dreapta. Cu toate acestea, majoritatea coloniilor lor au rămas pe stânga, așa cum au făcut Indonezia și Surinam.

SUA a sfidat regulile imperiului britanic, și circulă pe dreapta

În primii ani de colonizare engleză a Americii de Nord, obiceiurile de conducere englezești au fost urmate, iar coloniile conduceau pe stânga. Cu toate acestea, după ce au obținut independența față de Anglia, acestea au fost dornice să se debaraseze de toate legăturile rămase cu trecutul lor colonial britanic și au trecut treptat la conducerea pe dreapta.

De altfel, influența altor imigranți europeni, în special a francezilor, nu trebuie subestimată. Prima lege care a impus șoferilor să circule dreapta a fost adoptată în Pennsylvania în 1792, iar legi similare au fost adoptate în New York în 1804 și în New Jersey în 1813.

Europa a schimbat traseul, excepție Marea Britanie

În Europa, restul țărilor care conduc pe stânga au trecut, una câte una, la conducerea pe dreapta. Portugalia a făcut trecerea în 1928. Schimbarea a avut loc în aceeași zi în întreaga țară, inclusiv în colonii. Cu toate acestea, teritoriile care se învecinau cu alte țări care conduceau pe stânga au fost exceptate.

În Italia, practica de a conduce pe dreapta a început pentru prima dată la sfârșitul anilor 1890. Primul Cod rutier italian, emis la 30 iunie 1912, prevedea că toate vehiculele trebuie să circule pe dreapta.

Cu toate acestea, orașele cu o rețea de tramvaie puteau păstra circulația pe stânga dacă plasau semne de avertizare la granițele orașului. Decretul din 1923 este puțin mai strict, dar Roma și orașele din nordul țării, Milano, Torino și Genova, puteau păstra stânga până la noi ordine din partea Ministerului Lucrărilor Publice.

Vezi și: Cum arată Dacia Duster cu volan pe dreapta, scoasă la vânzare în Anglia

Până la mijlocul anilor 1920, conducerea pe dreapta a devenit în cele din urmă un standard în întreaga țară. Roma a făcut această schimbare la 1 martie 1925, iar Milano la 3 august 1926.

Până în anii 1930, în Spania nu au existat reglementări naționale de circulație. În unele părți ale țării se conducea pe dreapta, de exemplu, în Barcelona, iar în alte părți se conducea pe stânga, precum în Madrid, dar, la 1 octombrie 1924, Madridul a trecut la circulația pe dreapta.

După cum bine știm, România are circulația pe partea dreaptă a șoselelor, iar legislația, până de curând, permitea și șoferilor, posesori de mașini cu volan pe dreapta, să se deplaseze. Dar, în urma unor modificări aduse legislației, mașinile cu volan pe dreapta vor fi interzise pe teritoriul României. Așa că, dacă aveți o astfel de mașină, ar trebui să vă gândiți să schimbați volanul pe stânga, sau să cumpărați o mașină cu volanul pe partea stângă.

Concluzie

Nu există rațiuni concrete de ce în unele ţări se conduce pe partea stângă şi în altele pe dreapta, deși au existat multe dezbateri pe această temă. Cu toate astea, regulile de circulație, în mare măsură aceleași, se aplică indiferent pe ce parte conduci. Dacă ești curios să afli unde se circulă și cum, ai aici lista întreagă cu toate statele lumii. Până la urmă, indiferent pe ce parte a drumului te-ai afla, important este să ai grijă la trafic și să respecți regulile de circulație.

PlaySport
INCREDIBIL! Când ar fi început relația Simonei Halep cu milionarul mai mare ca ea cu 25 de ani. Răsturnare de situație în procesul de divorț cu Toni Iuruc
Ego.ro
Unica IMAGINE care a scăpat pe net cu Carmen Iohannis în costum de baie! Toți au rămas uluiți
Stirile PROTV
Declarație comună: Rusia și China avertizează împotriva războiului nuclear și convin să extindă exercițiile militare
EVZ.ro
Revoluție în sistemul de pensii. Nimeni nu era pregătit pentru așa ceva
Digisport.ro
Decizia luată de Parma, după ce Dennis Man a cerut un salariu de 2.000.000 € pe an
Adevarul
Superbacteriile care fac șah-mat sistemul medical. Omenirea este tot mai vulnerabilă în fața microorganismelor
BZI.ro
Carmen Harra a spus adevărul despre împăcarea dintre Anamaria Prodan și Laurenţiu Reghecampf! „Amândoi s-au blocat!”
Spynews.ro
Știrile Antena Stars. Andreea Tonciu nu îi poate refuza nimic fiicei sale, Rebeca. Bruneta recunoaște că o răsfață prea mult: "Îi plac banii..." / VIDEO
Sport.ro
FOTO “Mi s-au oferit 200.000 de euro pe lună pentru a deveni escortă de lux”. Ce s-a întâmplat cu una dintre cele mai de succes sportive
Viva.ro
Salman Khan explică de ce nu a luat-o de soție pe Iulia Vântur, după 12 ani de relație: "Este doar..."
Impact.ro
Cântăreața din România care a ajuns să cântărească doar 36 KG! Imagini incredibile cu artista piele și os
Stiri din Lume
BOMBĂ! A apărut femeia cu care Traian Băsescu a avut o relație de DRAGOSTE
Parteneri
Antena 1 dă în judecată Pro TV. Scandal uriaș din cauza chefilor Scărlătescu, Bontea și Dumitrescu
Redactia.ro
Povestea de film a doi mari actori români. Și-au unit destinele în urmă cu 41 ani. S-au despărţit și s-au regăsit la 21 de ani de la divorț
Click.ro
Mirabela Dauer și-a îngrijorat fanii! Cum a ajuns să arate artista FOTO
Vocea.biz
Criminalul de 16 ani din Crângași avea porecla "Beleaua" și era în atenția poliției. Ce imagini posta pe rețelele sociale
Digi24
Cum a apărut îmbrăcată o actriță din Rusia la Cannes. Toată lumea vorbește despre rochia ei!
Unica.ro
Ucis de un chips picant. Copil de 14 ani, sfârșit înfiorător
EVZ.ro
Ce prevestește șarpele de casă. Superstiții legate de șerpi în casă și în curte
Spynews
SE PLĂTESC 1.000 de lei direct de la stat. Banii intră în cont cu o condiție simplă
Capital.ro
Horoscop 18 mai 2024. Taurii se confruntă cu situații bizare în cuplu, Leii au ego-ul rănit
Antena 3
Fosta soție a unui actor celebru a ajuns să doarmă pe străzi și să mănânce din gunoaie. Cum a fost surprinsă? Atrăgea toate privirile când apărea în public
Avantaje
Controale majore ale ANAF în ultima perioadă! Anunțul lui Marcel Boloș, ministrul Finanțelor, bagă spaima în români
Mediaflux
Știrile Antena Stars. Andreea Tonciu nu îi poate refuza nimic fiicei sale, Rebeca. Bruneta recunoaște că o răsfață prea mult: "Îi plac banii..." / VIDEO
Spynews.ro
Ce se întâmplă dacă lucrezi sau speli când ai cruce neagră sau cruce roșie în calendar. Ce spune biserica
Realitatea.net
Florin Salam, în genunchi în fața soției după ce Roxana i-a oferit cadou o mașină de lux! Cum arată noul bolid al manelistului
Antena 1
WOW! Carmen Iohannis i-a ȘOCAT pe toți! Cum a apărut în public: s-a văzut...
Impact.ro
De ce evreii nu cred în Iisus Hristos? 'Nu este Mesia!'
Shtiu.ro