Foarte multe din mașinile care ajung în România provin din Anglia, țară în care condusul se face pe partea stângă, nu pe partea dreaptă. Aceste mașini au volanul pe partea dreaptă, însă pot fi adaptate pentru conducerea din țara noastră. Care sunt actele necesare pentru a muta volanul unei maşini pe partea stângă și cât costă întreaga operaţiune în 2023.
Mulți dintre români preferă să conducă mașinile cu volan pe partea dreaptă decât să le modifice, adică să le treacă volanul pe partea stângă, astfel încât să poată circula mai ușor pe drumurile din România.
Mulți dintre aceștia nu o fac pentru că mutarea necesită un pic de atenție, adică ceva acte, timp, dar și bani cheltuiți.
În primul rând, așa cum este denumită de specialiști, schimbarea postului de conducere, trebuie făcută într-un atelier autorizat care are acreditarea de a lucra cu sisteme de frânare, direcție, rulare, electrice sau cu elemente de caroserie (elemente de rezistență opțional).
În acest sens, există o listă cu service-uri auto pe pagina oficială a Registrului Auto Român, la secțiunea Certificare Sisteme.
După, mașina al cărui volan a fost mutat din dreapta pe partea stângă va trebui să fie prezentată pentru omologare la RAR, acolo unde va trebui prezentată documentația furnizată de atelierul în care s-a făcut lucrarea. Din aceste acte trebuie să reiasă în mod clar cerințele pentru omologare.
De asemenea, Registrul Auto Român percepe un tarif de 1.742,10 lei pentru (re)omologarea unui autoturism înmatriculat în România, ca urmare a modificării postului de conducere, adică a mutării volanului pe partea stângă de pe cea dreaptă.
Bineînțeles, acestea sunt doar costurile de omologare ce trebuie plătite la RAR. Până a se ajunge acolo, în funcție de mașina la care se efectuează operațiunea, precum și de timpul de realizare al lucrării, prețul variază.
În plus, în cazul mașinilor destinate circulației pe partea stângă a carosabilului, pentru care se solicită eliberarea Cărții de identitate (CIV) în vederea înmatriculării în România, este necesară echiparea acestora cu faruri destinate circulației pe partea dreaptă.
Orice alte măsuri temporare, cum ar fi mascarea unei părți din far sau reglarea farului astfel încât lumina să bată în jos, nu sunt acceptate de către Registrul auto Român.
Oricum, mutarea volanului este o operațiune complicată. Pedalierul trebuie adaptat, se umblă la sistemul de frânare, la direcție, ar trebui un alt bord…etc. Toate astea vor costa de la câteva sute de euro, până la câteva mii, în funcție de marca mașinii, precum și de anul de fabricație.