De ce a fost obligat un elev din Oradea să-i plătească 3.000 de lei unui coleg de clasă. Cum au intervenit oamenii legii
Din păcate, vorbim despre un fenomen tot mai des întâlnit în România, și mai ales în școlile românești. Un astfel de caz s-a întâmplat la Oradea, unde un elev a fost obligat să-i plătească 3.000 de lei unui coleg de clasă. Citește mai departe și află de ce s-a ajuns aici, și cum au intervenit oamenii legii.
Fenomenul de bullying în școlile din România
Bullying-ul în școlile din România este o problemă de actualitate care afectează mii de elevi și are consecințe profunde asupra sănătății emoționale și a dezvoltării sociale a copiilor.
Deși fenomenul a fost, adesea, subestimat sau trecut cu vederea, recunoașterea impactului său negativ a crescut în ultimii ani.
Tot mai multe instituții și ONG-uri luptă pentru conștientizarea și combaterea agresiunilor verbale, fizice și psihologice din mediul școlar. Din păcate, în România, bullying-ul a devenit o realitate tot mai frecventă în școli, unde sute de copii se confruntă zilnic cu abuzuri din partea colegilor.
Problema bullying-ului în școlile din România este una gravă, cu efecte care se resimt adânc în rândul tinerilor afectați. Această formă de agresiune afectează negativ dezvoltarea lor emoțională și încrederea în sine.
Bullying-ul din școli poate îmbrăca mai multe forme
Impactul acestui fenomen este adesea devastator, având efecte psihologice pe termen lung. Elevii afectați de bullying pot dezvolta anxietate, depresie, scăderea stimei de sine și chiar gânduri suicidare.
Această suferință psihologică are efecte negative și asupra performanței școlare, mulți dintre ei evitând să mai participe la activități și retrăgându-se social. Bullying-ul din școli poate îmbrăca mai multe forme, de la agresiunea fizică și verbală până la excluziunea socială și cyberbullying.
Agresiunea fizică și verbală implică insulte, umilințe sau lovituri, iar excluziunea socială apare atunci când un copil este ignorat sau respins de către colegi. O altă formă, din ce în ce mai întâlnită, este cyberbullying-ul, unde elevii sunt hărțuiți pe rețelele sociale sau prin mesaje anonime.
În Oradea, un elev a fost obligat să-i plătească 3.000 de lei unui coleg de clasă
Este încă un caz de conduită neadecvată mediului școlar, spun autoritățile locale, care au decis să intervină dur de data asta, în încercarea de a da un exemplu și de a stopa fenomenul. Decizia a venit din partea Curții de Apel Oradea, astfel că cel găsit vinovat este acum obligat printr-o sentință definitivă să-i plătească victimei suma de 3.000 de lei, după ce acesta a fost supus bullying-ului repetat.
Din informațiile judiciare reiese că, inițial, suma fusese stabilită la 25.000 de lei, în prima instanță de judecată, de la Judecătoria Oradea, dar după atacarea acesteia, CA Oradea modifica suma.
Motivul pentru care s-a ajuns aici, conform rechizitoriului, este că „persoana vătămată, pe lângă durere, a resimţit şi umilinţă. (…) A fost lovită cu pumnul în faţă pentru că «a îndrăznit» să nu mai accepte batjocorirea la care era supusă de către inculpat”.
De la glume, la violențe nejustificate
Istoria acestui incident începe din 2022, când doi colegi, aflați în timpul unei ore de curs, cei doi și-ar fi adresat cuvinte jignitoare. Ulterior, elevul devenit inculpat, căruia i s-a ripostat la cuvintele adresate, a devenit extrem de violent, lovindu-și colegul cu pumnii.
Ceilalți colegi, deveniți martori, au spus că inculpatul, practicant de box, i-ar fi dat victimei nu mai puțin de „şase lovituri directe cu pumnul în zona bărbiei, fără ca persoana vătămată să cadă sau ca acesta să reuşească să-l lovească pe suspect, întrucât tot timpul (victima – n. red) a ţinut mâinile lăsate în jos, pe lângă corp şi nu a încercat să-l lovească pe suspect, deşi se deplasa înspre el”.
Victima avea să depună plângere la Poliția din localitate, ulterior ajungându-se la ceea ce știm deja, o sentință definitivă a magistraților pentru plata unor daune morale, în valoare de 3.000 de lei, de la 25.000 de lei, cât fusese stabilită inițial, la care se adaugă și o perioadă de 2 luni de supraveghere.
Concluzie
Fenomenul bullying-ului în școlile din România este o problemă care nu poate fi ignorată. Combaterea acestui fenomen implică educarea copiilor despre empatie, respect și soluționarea pașnică a conflictelor, dar și implicarea activă a cadrelor didactice și a părinților.
Numai prin conștientizarea acestui fenomen și adoptarea de măsuri eficiente putem oferi elevilor un mediu sigur, în care să se dezvolte armonios și sănătos.