Seceta caniculară din Europa a scos la iveală comoara de război descoperită în apele Dunării. Locuitorii de pe malul râului au putut vedea cum seceta a scos la suprafață „fantomele” trecutului. Acestea sunt, de fapt, martore ale celui de-al Doilea Război Mondial. Guvernul sârb a invitat o companie privată să încheie un contract pentru salvarea unora dintre aceste vestigii ale istoriei.
Este vorba de epavele a zeci de nave de război germane. Majoritatea au fost scufundate în timpul celui de-al Doilea Război Mondial în apropiere de orașul port fluvial Prahovo din Serbia.
Navele făceau parte din flota Germaniei naziste din Marea Neagră. În 1944, în timp ce se retrăgeau din fața forțelor sovietice care avansau, aveau să fie distruse, au declarat oficialii.
Navele au un impact și astăzi asupra râului, îngreunând adesea traficul fluvial în timpul nivelului scăzut al apei, au declarat autoritățile. Acum, peste 20 de nave au ieșit la suprafață.
Multe dintre vase sunt încă încărcate cu muniție și explozibili. Oficialii spun că navele reprezintă un risc pentru navigația pe Dunăre. Navele au limitat secțiunea navigabilă a tronsonului de lângă Prahovo la 100 de metri.
Specialiștii sârbi spun că este semnificativ mai mică decât cei 180 de metri la care aveau acces anterior navele. Oficialii sârbi au început să dragheze de-a lungul fluviului pentru a salva benzile de navigație utilizabile.
„Am folosit aproape întreaga noastră capacitate [de dragare]… Ne luptăm să menținem căile navigabile pe toată lungimea lor. Dificultățile din ce în ce mai mari pentru navele de transport maritim vor avea un impact asupra transportului vital de cărbune al țării.
Acesta reprezintă două treimi din producția de energie electrică a Serbiei. Implicând și mai mult criza energetică, debitul de apă în sistemul hidroenergetic din Serbia a scăzut la jumătate în ultimele două luni.”, a declarat pentru Reuters Veljko Kovacevic, ministrul adjunct pentru infrastructură și transporturi.
De asemenea, țara suportă deja impactul războiului din Ucraina asupra aprovizionării cu energie. Oficialii au declarat că navele variază, unele dintre ele prezentând acum turele, poduri de comandă, catarge rupte și corpuri de navă contorsionate, în timp ce și mai multe rămân încă îngropate sub bancuri de nisip.
În martie, guvernul sârb a invitat o companie privată să încheie un contract pentru salvarea unora dintre carene și pentru îndepărtarea munițiilor și a explozibililor. Operațiunea i-a costat pe oficiali aproximativ 30 de milioane de dolari, potrivit ministerului de infrastructură al țării.
Expunerea mai multor părți din flota scufundată vine după o vară cu niveluri scăzute ale apei și secetă toridă. Nivelul Dunării în apropiere de Prahovo este mai puțin de jumătate din media lor pentru această perioadă a verii, spun experții.