Cu pași mărunți zăpada începe să apară. Deja la cota 2.000 a nins abundent, iar pe traseele afectate s-a dispus la împrăștierea de material antiderapant. Cu alte cuvinte, va trebui ca toți șoferii să-și monteze avenlopele de iarnă. Dar ceea ce poate nu știu, este că în Codul Rutier sunt prevăzute amenzi de până la 2.900 de lei pentru șoferii din România care circulă fără aecste anvelope.
Așa cum bine știm, anvelopele special concepute pentru vreme rece sporesc aderența și siguranța în condiții dificile de conducere. În ciuda costurilor suplimentare și a problemelor legate de schimbarea și depozitarea seturilor diferite de anvelope de vară și de iarnă, este recomandat cu siguranță acest lucru dacă bugetul vă permite. Altfel, dacă nu faceți asta, riscați amenzi de până la 2.900 de lei.
Faptele sunt simple. Anvelopele de vară sunt proiectate cu compuși de cauciuc care asigură cea mai bună aderență pe vreme blândă. Au un profil al benzii de rulare care nu trebuie să facă față zăpezii compacte sau gheții.
Anvelopele de iarnă sunt fabricate din compuși de cauciuc diferiți. Aceștia s-au dovedit a oferi o aderență mai bună pe timp umed sau uscat la temperaturi sub 7 grade Celsius.
Anvelopele de iarnă au o bandă de rulare concepută pentru a preveni formarea de gheață sau de zăpadă compactă în jurul anvelopei atunci când condițiile sunt mai severe. Dacă vă întrebați dacă merită să folosiți anvelopele de iarnă, răspnsul este simplu.
Dacă nu există aderență, atunci o mașină cu tracțiune integrală nu va ajunge mult mai departe decât o mașină cu tracțiune integrală cu aceleași anvelope. Iar la frânare, beneficiile tracțiunii integrale sunt practic inexistente.
Concluzia este că da, mertiă să le cumpărați. Dar mai există și un alt motiv, legal. Conform Codului Rutier, pe timp de iarnă, și acolo unde zăpada este deja instalată, nu aveți să circulați altfel. De ce? Răspunsul îl regăsiți mai jos.
Reglementările existente în Codul Rutier românesc, OUG 195/2002 cu modificările ulterioare din 2022, specifică clar obligativitatea anvelopelor de iarnă. În afară de faptul că există o mai bună siguranță la deplasare în condiții vitrege, mai este și aspectul legal al acestui demers. Deși specificat în lege, inspectorii RAR fac precizarea că nu există stipulată o dată la care să se facă schimbarea:
“Este important de reținut că legea NU prevede o dată limită de la care autovehiculele trebuie dotate cu anvelope de iarnă. Nu se specifică nici temperatura minimă care să declanșeze procesul.
Așadar, anvelopele specifice sunt necesare dacă mașina circulă pe un drum public acoperit cu gheață. Dacă există condiții de polei sau zăpadă, indiferent de anotimp. De la momentul elaborării legii aceste prevederi nu au suferit modificări.”; spun inspectorii RAR.
După cum v-am mai relatat, deja în zona Transfăgărășanului a nins abundent, ceea ce schimbă condițiile de deplasare a mașinilor în aceste condiții. Deci, devine obligatorie montarea de anvelope de iarnă, dacă aveți de făcut un drum prin această zonă.
În alte condiții nu ar fi nevoie, dar acum este și dacă sunteți prinși fără, riscați amenzi de până la 2.900 de lei și puncte de amendă. Așa că, e de preferat să le aveți montate și, dacă nu vi le-ați achiziționat, chiar dacă sunt ceva mai scumpe acum, să le aveți pentru când începe iarna cu adevărat.