După ani buni, bucureștenii primesc o veste bună. Metrorex va avea din nou dreptul de a închiria spații comerciale pentru persoane fizice sau companii, potrivit unui nou proiect de lege.
Imediat după 1990, actuala companie Metrorex lua decizia de a închiria spații din interiorul stațiilor de metrou către persoane fizice sau juridice (firme de comerț cu amănuntul), spații ce au funcționat mai bine de 30 de ani.
Din aceste mici afaceri, românii proprietari aveau venituri, unele considerabile am mai adăuga noi, alții atât cât să poată trăi. Toate bune și frumoase până acum 3 ani, când conducerea companiei cădeau de acord că aceste spații comerciale ar trebui să dispară.
„Metrorex informează că în urma analizelor efectuate pe teren s-a constatat că spațiile comerciale care activează în rețeaua de metrou pun în pericol siguranța transportului subteran, cu afectarea directă a exigențelor de securitate la incendiu şi evacuarea persoanelor în caz de urgență.
În acest context, ținând seama și de expirarea contractului încheiat cu firma care administrează spațiile comerciale, a notificărilor transmise anterior prin care Metrorex a solicitat în repetate rânduri dezafectarea acestor spații, dar și ca urmare a Raportului de control întocmit de Metrorex cu privire la luarea măsurilor ce se impun în concordanță cu respectarea Normativului pentru proiectarea Construcțiilor și Instalațiilor Specifice de Metrou privind prevenirea și stingerea incendiilor, Metrorex a notificat firma care administrează spațiile comerciale ca, în regim de urgență, să fie eliberate și predate către administratorul rețelei de transport subteran toate spațiile comerciale amplasate în incinta stațiilor de metrou până la data de 02.04.2021”, potrivit Metrorex.
Motivul real din spatele acestor decizii nu a fost explicat, dar din investigațiile jurnalistice se afla că, de fapt, în spate era o adevărată afacere profitabilă pentru sindicatul Metrorex, prin intermediul unei firme care colecta aceste chirii.
Odată cu decizia de a elimina toate aceste spații, pe harta Metrorex avea să se declanșeze un adevărat scandal între companie, proprietarii de afaceri și sindicat, iar totul avea să ajungă în instanța de judecată.
Metrorex avea să conteste valabilitatea contractelor semnate de cei care aveau aceste afaceri în spațiile din interiorul stațiilor și firma menționată anterior, deținută de sindicatu.
Deși cele două părți clamau valabilitatea contractelor, venea o decizie de ultimă oră la Metrorex, compania rămânând neînduplecată, astfel că totul a ajuns pe masa judecătorilor, iar reprezentanții comercianților declarau că „Într-o ţară civilizată există instanţe judecătoreşti care pot decide ceea ce se întâmplă. Nu se pot face măsuri abuzive.”
Pe de altă parte, trebuie spus că în interiorul stațiilor activau nu mai puțin de 331 de astefl de magazine cu amănuntul, cu aproximativ 1500 de proprietari de afaceri, care aveau să fie nevoiți să-și închidă prăvăliile.
După doi ani, actualul ministru al Transporturilor, Sorin Grindeanu, a depus în guvern un nou proiect legislativ, aflat acum în dezbatere publică, prin care permite Metrorex să închirieze spațiile comerciale din interiorul stațiilor de metrou. Cu alte cuvinte, revin chioșcurile la metrou.
Dar, deși proiectul de lege aduce și argumentele, se pune o întrebare, și anume ce se întâmplă cu cei care au fost nevoiți să pună lacătul pe afacerile existente și cu pierderi, sau chair cu declararea falimentului, pe de-o parte?
Pe de alta, o altă problemă este cea a modului în care se vor închiria așa-zisele spații comerciale, având în vedere că la acest moment nu mai există așa ceva, fiind majoritatea demolate. Ultimele magazine de la Metrorex închise erau în stația Dristor.
Un alt aspect al noului proiect, este că toți banii proveniți din aceste chirii, „ interzice titularului dreptului de administrare reținerea sumelor provenite din închirieri în situația în care activitatea acestuia este subvenționată de la bugetul de stat sau de la bugetul local.”
„În acest sens, proiectul de lege privind organizarea transportului cu metroul constituie, în favoarea operatorului de transport, dreptul de a închiria părți ale infrastructurii publice către alte persoane fizice sau juridice, și clarifică, sub aspectul reglementării legale, situația veniturilor rezultate din închirierea acestor bunuri”, se menționează în document.
Compania, fiind majoritat de stat, conform prevederilor art. 299 și 300 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, este subvenționată de stat, astfel că îi este interzis genul acesta de activităi economice, dar prin derogările adăugate în acest nou proiect, se precziează că:
„Prin derogare de la prevederile art. 299 și 300 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare, veniturile obținute din închirierea unor părți ale infrastructurii publice de metrou concesionate se încasează de către administratorul infrastructurii în scopul folosirii acestora pentru executarea de lucrări de întreținere, reparații curente și reparații capitale la infrastructura de metrou și îmbunătățirea condițiilor tehnologice și de muncă, atât din spațiile tehnice cât și din spațiile publice ale infrastructurii de metrou”, se arată în proiectul de lege.
Cu alte cuvinte, avem parte de noutăți de la Metrorex, va avea dreptul să închirieze din nou spații comerciale.