Imediat după instalarea Guvernului Orban, premierul desemnat anunța ideea dea se introduce o nouă taxă auto, sub forma uneitaxe de poluare. Ba mai mult, de curând, Guvernul și-a anunțat ideea de a interzice înmatricularea autoturismelor Euro 3 și Euro 4.
În noiembrie 2019 Ludovic Orban înainte ideea de reintroducere a taxei auto, într-o formă regândită, dar nu înainte de a se găsi o formulă acceptabilă la nivelul Comisiei Europene.
„Cred că trebuie să fie concepută că o taxă de poluare și cuantumul taxei să depindă de cantitatea de noxe care sunt eliberate în atmosferă. Formulele care au fost încercate au intrat în contradicție cu reglementările la nivel european. Se știe că taxele indirecte trebuie să respecte reglementările europene. Aceasta taxa este o taxă indirectă. Când vom ajunge la o formulă care să fie acceptabilă la nivelul Comisiei Europene, vom anunța public.”, declara Premierul Orban.
În urma unor dezbateri clare la nivelul Comisiei Europene, s-a pus bazele așa-zisului ”Plan Naţional pentru Energie şi Schimbări Cliamtice 2021-2030”. Conform Guvernului, justificarea implementării acestui plan vine ca urmare a ”aderării UE la Acordul de la Paris și odată cu publicarea Strategiei Uniunii Energetice, Uniunea și-a asumat un rol important în privința combaterii schimbărilor climatice, prin cele 5 dimensiuni principale: securitate energetică, decarbonare, eficiență energetică, piața internă a energiei și cercetare, inovare și competitivitate.”
În acest context este normală reacția oficialilor guvernamentali de a elabora un plan de acțiune, la nivel național, unul din punctele importante fiind inclusiv demersul de a interzice poluarea cu combustibili fosili, respectiv autoturismele din categoria Euro 3 și Euro 4.
„Reducerea emisiilor GES (gaze cu efect de seră), prin menţinerea unui parc auto cu autovehicule (Euro 6), eficiente sau vehicule cu propulsie electrică şi prin interzicerea înmatriculării autovehiculelor cu norme de poluare Euro 3 şi Euro 4. Măsura a fost şi va fi susţinută prin programul denumit generic ”Rabla”, program care susţine reînnoirea parcului auto naţional prin acordarea unei finanţări nerambursabile sub forma unei prime de casare, pentru achiziţionarea autovehiculelor noi, mai puţin poluante, în schimbul predării spre casare a autovehiculelor uzate. Până în prezent, programul a suferit diverse modificări, cea mai importantă având loc în anul 2018 prin introducerea programului ”Rabla Plus”, se mai arată în Planul Național.
Indiferent cum am privi aceste lucruri, ”Planul Naţional pentru Energie şi Schimbări Climatice 2021-2030” este o obligativitate a oricărei guvernări, astfel că, va trebui implementat cât mai repede cu putință. Orice amânare a acestui proiect se va simți prin sancțiunile dure din partea Comisiei Europene.
Asta înseamnă că orice proprietar al unui autoturism Euro 3 sau Euro 4, nu va mai putea înmatricula pe teritoriul României o astfel de mașină, iar cele existente deja pe piață, dacă ne gândim că, doar la nivelul capitalei sunt aproximativ 500.000 de mașini încadrate în această categorie (în București deja s-a hotărât ”Taxa OXIGEN”).
Legea este cât se poate de clară în această privință, tocmai de aici și noul proiect guvernamental ”Rabla Plus”, darși altele care vor urma.
”Autovehiculele ar trebui să fie dotate cu motoare eficiente (încadrate în norma de poluare Euro 6) sau vehicule cu propulsie hibridă sau electrică. Suplimentar, interzicerea înmatriculării autovehiculelor cu norme de poluare Euro 3 și Euro 4 va contribui la îmbunătățirea calității aerului.”.