Având în vedere că trăim într-o economie de piață, indiferent de ce afacere am discuta, majoritatea proprietarilor au diferite campanii de promovare în care se prezintă ca având cele mai mici prețuri de pe piață, în comparație cu concurența. Într-o astfel de situație se află și zona de farmacie din România, iar ANPC vorbește astăzi de practici înșelătoare la cel mai mare lanț de farmacii în România.
În orice colț de lume am merge, când vine vorba de afaceri, toată lumea antreprenorială știe că reclama vinde produsul, chiar dacă acel produs nu este întotdeauna de calitate, precum se pretinde a fi.
Publicitatea este o investiție cheie pentru afaceri, indiferent de mărimea lor. Companiile din întreaga lume cheltuiesc peste 600 de miliarde de dolari pe an pentru publicitate, conform unor date statistice, iar publicitatea digitală, în special, va ajunge la 876 de miliarde de dolari până în 2024.
Dar de ce este importantă publicitatea? Fie că sunt lansate noi produse sau servici, fie că pur și simplu companiile încearcă să se facă cunoscute, campaniile publicitare le pot ajuta să ajungă la un număr mai mare de persoane potrivite.
Publicitatea este un tip de promovare plătită care atrage atenția asupra mesajului cheie și reprezintă următorul pas crucial pentru ca strategiile de marketing să funcționeze. Aceasta crește expunerea mărcii astfel încât companiile să poată atinge rapid obiectivele de afaceri, de la construirea bazei de clienți la creșterea volumului de vânzări. Cu alte cuvinte, reclama este mama comerțului, dar, atenție, atunci când este bine făcută și nu înșeală clientul prin cele prezentate.
Odată cu achiziția lanțului de farmacii Sensiblu, Dr. Max a devenit cel mai mare lanț de farmacii în România, deținând la această oră, aproximativ 650 de locații în toată țara. După rebrand-uirea farmaciilor, Dr. Max a intrat masiv în piața de publicitate în mass-media, sub sintgama „preţuri Dr. Max de mici”, expresie regăsită în mai toate spoturile de promovare a lanțului pe micile ecrane sau în diferitele publicații tipărite.
Numai că această campanie agresivă, în opinia ANPC este una înșelătoare, având în vedere că în urma controalelor efectuate de instituție s-a dovedit că, în fapt, prețurile practicate de lanțul de farmacii nu erau atât de mici precum au fost prezentate. La finalul controalelor ANPC a emis și un comunicat în care sunt arătate aceste aspecte:
„În urma verificărilor desfăşurate de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), în lanţul de farmacii Dr. Max, echipele de control au constatat utilizarea, atât în farmacii, cât şi în spoturile publicitare din mass-media, a sintagmei „preţuri Dr. Max de mici”.
Acest lucru a fost considerat o practică comercială incorectă, cu impact la nivel naţional, considerându-se că, prin această formulare, i se sugerează consumatorului mediu faptul că, farmaciile Dr. Max, au cele mai mici preţuri ale unor produse, comparativ cu alte lanţuri de farmacii, fapt care nu a putut fi dovedit.
Caracterul înşelător al acestei practici este determinat de faptul că nu explică, concret, în ce constă avantajul menţionat al consumatorului (dacă este vorba de un preţ redus sau de avantajul conferit de achiziţionarea unui bun de calitate superioară)”, se arată în comunicatul ANPC.
Cu alte cuvinte ANPC acuză practici înșelătoare la cel mai mare lanț de farmacii în România, iar asta a adus și amendarea companiei și obligativitata acesteia de a-și modifica întregul sistem de promovare și corectarea prețurilor, de așa natură încât să fie conforme cu campaniile de promovare.