Trecerea la piața liberă, criza energetică și prețul mare pe KWh au determinat mulți români să facă economii. Facturile mari, în anumite cazuri, au generat mari probleme unei părți a consumatorilor. Din păcate, un alt motiv pentru care furnizorii profită este și lipsa de interes a clienților în a citi atent contractele. În același timp, conform unui avocat, vorbim și de țeapa din spatele regularizărilor la energie din România.
Noua situație, la nivel european de altfel, a afectat cursul lucrurilor din piața de energie din România. Deși se spera la o piață competitivă, cu prețuri concurențiale dar și ceva mai mici, realitatea este cu totul alta. Costul facturilor la energie a crescut progresiv, iar mulți consumatori casnici s-au văzut în fața unor probleme extrem de dure, lipsa banilor de a-și onora facturile.
Pe de altă parte, criza energetică a determinat și creșterea costurilor, și decizii europene de a face economie. Pe baza acestor situații, pe plan local Guvernul lua decizia, necesară de altfel, de a plafona prețul la energie.
Așa se face că românii plătesc acum 0,68 lei pe KWh pentru un consum de până în 100 kW/lună, 0,80 lei/kWh pentru un consum de până în 255 kW/lună și cei cu un consum peste 255kW plătesc prețul din contract.
Dar, indiferent de ce preț ar plăti, există o altă variabilă, de fapt o reală problemă. De multe ori românii atunci când fac astfel contracte nu le citesc cu atenție. De cele mai multe ori semnează ca primarul, adică fără să vadă și acele subpuncte din josul paginii. De fapt, conform avocatului Adrian Cuculis, asta este prima problemă din care sunt generate și celelalte, dacă ne referim și la țeapa din spatele regularizărilor la energie din România.
În ideea de a explica care ar trebui să fie pașii corecți, mai ales acum, Adrian Cuculis trage un semnal de alarmă. În expunerea sa, avocatul a folosit termeni destul de duri, precum țeapa din spatele regularizărilor la energie din România. În esență acesta se referea la subpunctele din contractele de servicii pe care consumatorii le semnează:
„Problema cea mai mare este că în contractele cu consumatorii avem acele clauze care sunt absolut fluctuante. Dacă luna asta ai 10 lei vine notificarea de luna viitoare şi ai 12 lei sau 15 lei sau cine ştie cât.
Poate fi o explicație că nu mai se poate vinde energie pe preţul acela,. Dar nu este treaba consumatorului. Eu dacă am semnat astăzi un contract, am pretenția ca pe toată perioada desfășurării sale să fie respectat preţul respectiv.”, declară Adrian Cuculis , potrivit Antena 3 CNN.
O altă situație, de fapt o practică permanentă a furnizorilor, este cea a regularizărilor, despre care același avocat spune că este ilegală dacă se face la mai mult de trei luni:
„De data asta nu vorbim de o chestiune abuzivă, vorbim de o chestiune ilegală. În spatele acestor regularizări se ascunde o mare țeapă.
Adică fac regularizarea pe trei luni ca să pară legală, apoi mai fac pe încă trei luni şi tot aşa. Orice fel de regularizare mai mare de trei luni de zile este absolut ilegală”, a mai explicat avocatul Adrian Cuculis.
Indiferent care ar fi situație, recomandarea este de a înștiința organismele de control din domeniu. Fie ANRE, sau chiar Protecția Consumatorului, pot controla și lua măsurile care se impun.