În acest moment, conform unor informații, facturile la energie electrică nu au fost emise nici pentru luna august. Unul din motivele invocate de furnizori, este implementarea noilor sisteme de emitere, bazate pe calculul impus de OUG de plafonare. Dar, tot furnizorii vin cu o soluție, explicând cum poți să plătești factura la energie în maximum 6 rate. Aceeași reprezentanți ai furnizorilor spun că nu vor fi penalizări.
Odată cu declanșarea crizei energetice, prețurile, care și-așa erau în creștere, au explodat. Au fost cazuri în care, anumiți consumatori casnici reclamau facturi de ordinul zecilor de mii de lei, fără a avea un consum care să justifice costul de pe facturi. Ulterior, prin OUG, guvernul condus de Nicolae Ciucă impunea plafonarea prețului pe anumite criterii. Cei cu consum până în 255 KWh plătesc 0,69, respectiv 0,81 lei pe KW pe factura la energie.
Măsura, deși benefică pentru parte din consumatori, a creat mari probleme furnizorilor, care au avertizat că despăgubirile pentru plafonarea prețurilor le secătuiesc lichiditățile. După emiterea a unei noi OUG de plafonare, în iunie, Asociația Furnizorilor de Energie din România a declarat că unele instituții ale statului nu își îndeplinesc obligațiile din pachetul de ajutoare de urgență pentru consumatorii de energie electrică și gaze.
Prețurile au fost plafonate în noiembrie 2021 din cauza crizei energetice, iar furnizorii au dreptul la compensații de la buget. Măsurile sunt în vigoare până în luna martie a anului viitor.
În unele cazuri, de exemplu în București, furnizorii le cereau clienților plata în avans factura la energie pentru luna următoare, ca urmare a diminuării lichidităților. Un alt aspect, de altfel neconfirmat de premier, este plata eșalonată la factura la energie. Recent întrebat, Nicolae Ciucă declara că nu a auzit de o astfel de măsură. Culmea este că, deși o necunoscută la Palatul Victoria, plata eșalonată este anunțată de unul din marii furnizori din piață.
Fie că ne vine să credem sau nu, există situații în care clienții, consumatori casnici, nu au primit factura la energie, nici pentru luna august. Situația a fost confirmată chiar de directorul Hidroelectrica, acesta justificând și de ce nu s-au emis:
„Criza energetică de anul acesta s-a suprapus și peste upgradarea sistemelor informatice ale companiei noastre, ceea ce a generat anumite sincope în procesul de facturare.
Aum ne aflăm în plin proces de migrare a bazelor de date de pe fosta infrastructură pe noua infrastructură și din acest motiv vor fi anumite întârzieri
Estimăm că până la sfârșitul lunii noiembrie se va finaliza facturarea pentru luna august și mai departe şi mai departe intrarea în normalitate până la sfârșitul acestui an.”, declară directorul Hidroelectrica, Bogdan Badea, conform Antena 3 CNN.
Același Bogdan Badea dă garanții că, deși factura la energie ar putea fi mare, acesasta va putea fi plătită eșalonat și că nu vor exista niciun fel de penalități la plată:
„(…) orice client poate solicita reeșalonare. Poate fi o reeșalonare la plată între 3-6 luni, astfel încât din punct de vedere efectiv al plăților să nu fie niciun fel de problemă și lucrurile să se desfășoare normal”, a mai spus directorul Hidroelectrica, Bogdan Badea, joi, la Antena 3 CNN.
Conform acestuia, se va face o solicitare către furnizor, în cazul de faă Hidroelectrica. În solicitare se va speficia cum se dorește a fi plătite facturile. „Să facă solicitare. Dacă doresc să plătească integral, plătesc integral. Dacă doresc reeșalonare, se adresează către departamentul nostru de furnizare și nu este niciun fel de problemă”, spune oficialul companiei.
Bogdan Badea a mai spus că, în cazul plăților eșalonate, „nu trebuie să existe panică, pentru că s-ar putea percepe penalități. Nu există această variantă, întrucât e o chestiune generată de tehnicalitățile de gestionare a portofoliilor și a sistemelor informatice”.