Așa cum anunțam, relativ recent, Ministerul Finanțelor a aprobat reluarea emiterii de tichete valorice către angajați. Modificarea adusă de anul acesta este că toate tichetele noi, fie de masă, de creșă, sau culturale și cadou, vor fi emise în format electronic. Cele care au fost deja emise pe suport de hârtie, conform Legii nr. 165/2018, nu-și vor pierde valabilitatea, confom comunicatului MF.
Ministerul de Finanțe a aprobat și pentru anul 2022 emiterea tichetelor valorice, de masă, culturale, pentru creșe, gradinițe, cadou și turistice. Anunțul vine ca urmare a promulgării OUG Nr. 130/2021 din 17 decembrie 2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative publicată în Monitorul Oficial nr. 1202 din 18 decembrie 2021.
Prin respectiva OUG din acest an toate noile tichete emise vor fi doar în format digital, măsura fiind aplicabilă și în următorii ani, anunță Ministerul Finanțelor. În cazul tichetelor valorice deja emise, conform Legii nr. 165/2018, acstea nu-și vor pierde valabilitatea, confom comunicatului MF. Până la această dată, tichetele erau emise atât pe suport hârtie, cât şi pe suport electronic, iar conform legii:
„Tichetele de valoare emise pe suport electronic nu permit efectuarea de operaţiuni de retragere de numerar sau de preschimbare în numerar şi pot fi utilizate doar pe teritoriul României, în termenul de valabilitate şi numai pentru achiziţionarea bunurilor şi serviciilor pentru care au fost emise.”
Legea spune că acordarea acestor tichete valorice este stabilită de angajator împreună cu sindicatele, care „stabilesc prin contractele colective de muncă sau prin Regulamentul intern, după caz, clauze privind acordarea biletelor de valoare, inclusiv stabilirea concretă a activităţilor, destinaţiilor şi evenimentelor care se încadrează în cheltuieli sociale*, și acestea pot fi:
Valoarea este stabilită prin Ministerul de Finanțe și Ministerul Muncii, fiind emise în mod nominal pentru fiecare angajat eligibil de a primi bonurile valorice, conform contractului colectiv de muncă. În cazul tichetelor de masă, acestea nu pot fi folosite decât într-un singur scop, și anume pentru achitarea mesei sau pentru achiziţionarea de produse alimentare, şi pot fi pe suport hârtie sau pe suport electronic.
Tichetele de masă, conform legii, sunt acordate, câte unul, „pentru fiecare zi lucrătoare din luna pentru care se efectuează distribuirea/transferul valorii nominale a tichetelor de masă.”.
În legea care reglementează funcționarea acestui sistem se mai spune că „Nu se acordă tichete de masă personalului care beneficiază de indemnizaţie de hrană potrivit Legii-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, respectiv de drepturi de hrană în temeiul Ordonanţei Guvernului nr. 26/1994 privind drepturile de hrană, în timp de pace, ale personalului din sectorul de apărare naţională, ordine publică şi siguranţă naţională.”