Aceeași mașină electrică de la Cluj testată și de Ciolacu. De ce e doar un proiect naționalist lăudat de politicieni pe care nu-l vezi pe stradă
Prototipul de mașină electrică fabricat de AROBS Transilvania Software, la Cluj, a devenit aproape un „ritual” pentru politicienii români. Începând cu anul 2018, această „minune tehnologică 100% românească” a fost prezentată ca simbol al inovației autohtone, dar, de fiecare dată, a rămas la stadiul de promisiuni. După Nicolae Ciucă, care a testat-o în 2022, a venit rândul premierului Marcel Ciolacu să-și exprime entuziasmul zilele acestea față de acest vehicul electric „Made in Cluj”. Cu toate acestea, la fel ca în cazul fostelor testări, nimic concret nu s-a materializat.
Testată, lăudată și… perfectă pentru o postare pe Facebook în campania electorală
În ultimii ani, acest prototip de mașină electrică a fost testat de mai mulți oficiali, printre care Nicolae Ciucă și primarul Clujului, Emil Boc, dar niciunul dintre aceștia nu a reușit să o transforme într-o poveste de succes. Fiecare vizită politică la Cluj a inclus laude, declarații optimiste și promisiuni despre producția de masă, însă realitatea este că, din 2018 și până în prezent, mașina rămâne doar un prototip. Motivele? Probleme legate de omologarea Registrului Auto Român și lipsa unor investiții semnificative pentru a trece de la un vehicul experimental la unul comercial.
Naționalism tehnologic, fără rezultate pe șosele
Deși prototipul are caracteristici tehnice relativ impresionante, cum ar fi caroseria din fibră de carbon, motoarele încorporate în roțile din spate și o autonomie de 350 km, problema rămâne una majoră: niciun român nu va vedea curând această mașină pe drumurile publice. Proiectul, susținut de Voicu Oprean și echipa sa de la AROBS, a fost conceput pentru a arăta potențialul tehnologic al României, dar fără un sprijin financiar concret și o strategie coerentă de producție, vehiculul este blocat în faza de „prezentare”.
De ce nu a ieșit niciodată din stadiul de prototip?
Inițial, dezvoltatorii au vorbit despre o producție limitată de 10 unități, însă aceasta a fost amânată în repetate rânduri. Costurile ridicate (peste 500.000 de euro investiți) și dificultățile tehnice legate de omologare au împiedicat lansarea. În ciuda numeroaselor evenimente de testare și a promisiunilor politicienilor, cum ar fi Ciucă în 2022 și Boc în 2023, niciuna dintre aceste testări nu a dus la ceva concret. În fiecare an, aceeași poveste: mașina electrică „made in Cluj” este testată, lăudată și uitată.
Astfel, mașina electrică de la Cluj a devenit un simbol al proiectelor naționaliste lăudate de politicieni și perfecte pentru afișarea în campania electorală pe rețelele sociale, dar care nu reușesc să depășească faza de promisiuni. Deși România are potențial tehnologic, acest prototip rămâne doar un exercițiu de imagine, în absența unor pași concreți spre producția de masă și adoptarea sa pe scară largă.